To właśnie 50 lat temu – w 1972 roku – Peugeot wprowadził na rynek swój pierwszy nowoczesny samochód miejski: Peugeot104. Od tego czasu towarzyszyło nam 10 generacji i 25 milionów samochodów tej klasy spod znaku lwa. A wśród nich prawdziwie wystrzałowe numery.
Samochód miejski nie jest wyłącznie samochodem służącym do jazdy po mieście. Często jest to również pierwszy samochód, kupiony przez klienta, który otwiera mu dostęp do mobilności, jako formy wolności. Dzięki 25 milionom wyprodukowanych w ciągu ostatniego półwiecza samochodów miejskich Peugeot umożliwił wielu pokoleniom kierowców po raz pierwszy zasiąść za kierownicą. Wprowadzenie na rynek modelu Peugeot e-208 sprawiło, że również elektromobilność stała się przystępna dla każdego.
Od Peugeot 104 z 1972 roku do dzisiejszego Peugeot 208 w gamie Peugeot przewinęło się 10 generacji modeli miejskich samochodów. Cel był zawsze ten sam: oferować samochody, które zapewnią szerokim rzeszom użytkowników dostęp do wygodnej, bezpiecznej, praktycznej i przebojowej mobilności. Obecnie samochody te są bardziej ciche i przyjazne dla środowiska niż kiedykolwiek dotąd.
Pierwszym modelem, który nadał ton całej linii, był wszechstronny, kompaktowy Peugeot 104. W trosce o jak najdokładniejsze zaspokajanie potrzeb swoich klientów Peugeot – od tego czasu – oferował zawsze dwa rodzaje małych samochodów w swojej gamie: modele czysto miejskie i modele wielofunkcyjne.
Peugeot 205 (1983–1998): wystrzałowy numer, bez dwóch zdań…
Peugeot 205 wprowadził markę Peugeot w epokę nowoczesności. Jego design, parametry użytkowe i mnogość wersji (benzynowa, wysokoprężna, 3- lub 5-drzwiowa, kabriolet i furgonetka) zapewniły mu powszechne uznanie. Model ten określił wzorcową długość samochodów w tym segmencie na długie lata: 3,71 metra!
W połowie lat 80. jego rynkowy sukces wybawił Peugeot z bardzo trudnej sytuacji finansowej i pozwolił nabrać wiatru w żagle. Wersje GTI (105, 115 i 130 KM) poruszały wyobraźnię wszystkich amatorów wysokich osiągów. Jego sukcesy w rajdach szosowych i terenowych przeszły na zawsze do historii sportów motorowych.
Peugeot 206 (1998–2012): najlepiej sprzedający się francuski samochód wszech czasów!
Czyżby Peugeot 206 był tym najbardziej „wystrzałowym numerem”? Model ten, wyprodukowany w liczbie ponad 8 milionów egzemplarzy, okazał się najlepiej sprzedającym się francuskim samochodem w całej historii motoryzacji! Jego śmiały design i doskonałe właściwości jezdne okazały się prawdziwym hitem. Wprowadzenie do oferty tego modelu dwóch innowacyjnych wersji – SW (kombi) i CC (coupé-kabriolet) – było strzałem w dziesiątkę i Peugeot pobił kolejne rekordy. O ile już Peugeot 205 zabłysnął w Rajdowych Mistrzostwach Świata (2 mistrzowskie tytuły w 1985 i 1986 roku), to Peugeot 206 poradził sobie jeszcze lepiej, zdobywając trzy raz z rzędu tytuł mistrza w latach 2000-2003. Peugeot 206 stał się także bohaterem legendarnego filmu reklamowego, w którym zauroczony tym samochodem hinduski rzeźbiarz buduje z różnych części własne 206.
Peugeot 207 (2006–2014): mały samochód staje się duży
Inauguracja modelu Peugeot 207 zapoczątkowała ewolucję Peugeot w segmencie samochodów miejskich w kierunku aut z wyższej półki. Dzięki długości 4,03 m (o 20 cm większej niż Peugeot 206) jego wnętrze znacznie zyskało na przestronności. Ponadto znacznie poprawiono jakość wykończenia i poziom komfortu w gamie, która pozostaje szczególnie bogata pod względem silników i wersji nadwoziowych (zachowano wersje SW (kombi) i CC (coupé-kabriolet).
Peugeot 208 I (2012–2020): inauguracja Peugeot i-Cockpitu
Peugeot 208 pierwszej generacji wyróżnia się powrotem do bardziej kompaktowych wymiarów, lecz z większą ilością miejsca w kabinie niż w Peugeot 207, oraz zerwaniem ze stylistyką modeli 206/207. Zmiany są szczególnie widoczne w kabinie. Peugeot 208 był pierwszym modelem wyposażonym w Peugeot i-Cockpit, który w całości skupiał się na przyjemności prowadzenia. Aby w pełni zadowolić entuzjastów jazdy, powstała także wersja Peugeot 208 GTI, będąca pierwszym seryjnym miejskim samochodem Peugeot o mocy przekraczającej 200 KM!
Peugeot 208 II (2019–…): śmiały i elektryczny
Wraz z drugą generacją Peugeot 208 marka Peugeot przebojem wkracza w lata 20. XXI wieku. Samochód wyróżnia się śmiałością designu, utrzymaną w duchu modeli Peugeot 508 i Peugeot 3008, z kilkoma nawiązaniami do Peugeot 205 (oznaczenia wersji na tylnych słupkach, kształty szyb). Ale przede wszystkim ta generacja Peugeot 208 zapoczątkowuje wejście samochodów miejskich w epokę elektromobilności dostępnej dla wszystkich. Od dnia debiutu rynkowego aż 16% produkcji stanowiły wersje Peugeot e-208! Druga generacja, dostępna także z napędem benzynowym i wysokoprężnym, dysponuje ponadto zaawansowanymi multimedialnymi systemami łączności. 208 to zwycięski numer, wyróżniony prestiżową nagrodą Samochodu Roku 2020.
Peugeot 104 (1972–1988): duży Peugeot w mini-formacie
„Cały Peugeot na 3,58 metra!” To reklamowe hasło z czasów inauguracji modelu stało się wzorem zwięzłości. Po raz pierwszy mały czterodrzwiowy hatchback oferował komfort, przestronność, bezpieczeństwo i osiągi na poziomie godnym samochodu wyższej klasy.
Peugeot oferował model 104 także w jeszcze krótszej, 3-drzwiowej wersji. To więcej niż tylko samochód miejski: to po prostu Peugeot!
Peugeot 106 (1991–2003): miejski… i już elektryczny
Dzięki nowoczesnej stylistyce i dużej przestronności wnętrza w połączeniu ze znacznie mniejszą długością niż w przypadku Peugeot 205, z którym był przez kilka kolejnych lat równolegle sprzedawany, Peugeot 106 odniósł ogromny sukces wśród mieszkańców miast. Obok rozbudowanej gamy wersji benzynowych i wysokoprężnych był także oferowany – w 1995 roku – w wersji elektrycznej, wyposażonej w akumulator niklowo-kadmowy umożliwiający pokonanie dystansu 90 km. To było wielkie osiągnięcie, jeśli wziąć pod uwagę ówczesną technologię, ćwierć wieku przed Peugeot e-208.
Peugeot 1007 (2004–2009): zbyt innowacyjny?
Peugeot 1007 był połączeniem bardzo wielu innowacyjnych rozwiązań. Posiadał dwoje przesuwnych, elektrycznie otwieranych i zamykanych drzwi – pierwsze tego rodzaju rozwiązanie na świecie. Ponadto, dzięki konstrukcji wzorowanej na minivanach, dysponował wyjątkowo przestronnym jak na swoje niewielkie wymiary wnętrzem. I wreszcie oferował liczne możliwości personalizacji wystroju wnętrza, na długo zanim stało się to modne. Ale być może to właśnie dlatego, że Peugeot 1007 tak bardzo wyprzedzał swoją epokę, nie odniósł spodziewanego sukcesu.
Peugeot 107 (2005–2014): małe jest piękne
Peugeot 107 to przede wszystkim udany projekt z dużymi reflektorami, nadającymi przodowi samochodu sympatyczny wygląd, oraz oryginalną klapą bagażnika – w postaci prostej, przyciemnianej szyby – dodającą elegancji tyłowi nadwozia. Peugeot 107 to również najmniejszy samochód w gamie Peugeot, a mimo to 5-drzwiowy z czterema pełnowymiarowymi miejscami. Posiadał zatem wszystko, co niezbędne, by stać się rozchwytywanym miejskim autem!
Peugeot 108 (2014–…): czas dojrzałości
Peugeot 108 to w pewnym sensie Peugeot 107, który wkroczył w dorosłość. To fakt, że niewiele się zmienił pod względem wymiarów i pozostaje nadal równie zwrotny w mieście, ale zyskał na klasie dzięki bardziej wyszukanemu designowi i staranniejszemu wykończeniu wnętrza.
Posiada nawet wersję z odsuwanym płóciennym dachem. W Peugeot 108 – zgodnie z duchem czasu – zrezygnowano z wersji wysokoprężnej.
Źródło: Peugeot
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…