Wszystko, co w sytuacjach kryzysowych wstrzymuje na trasie pojazdy służb pierwszej pomocy, odwleka moment rozpoczęcia akcji ratunkowej na miejscu zdarzenia. Każde takie opóźnienie może kosztować ludzkie życie.
Ford testuje system skomunikowanych sygnalizatorów świetlnych, które mogłyby automatycznie włączać zielone światło, otwierając przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych. ² Dzięki takim rozwiązaniom zmniejsza się również ryzyko wypadków, powodowanych przez jadące na sygnale pojazdy uprzywilejowane, które muszą często przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle. ³
„Bez względu na to, czy kierowca prowadzi wóz strażacki do pożaru, czy karetkę pogotowia ratunkowego jadącą do wypadku, zawsze chciałby uniknąć jednej sytuacji – utknięcia wśród innych pojazdów, czekających na zmianę świateł” – powiedział Martin Sommer, inżynier ds. badań i rozwoju w Dziale Technologii Zautomatyzowanej Jazdy w Ford of Europe.
Gdyby sygnalizacja świetlna przekazywała samochodom zbliżającym się do skrzyżowania informacje o czasie przejazdu do najbliższego zielonego światła, możliwe byłoby również zmniejszenie korków.
Testy były częścią szerszego projektu, który obejmował próby integracji funkcji skomunikowanych pojazdów autonomicznych oraz połączonej z siecią infrastruktury na autostradach oraz obszarach miejskich i wiejskich. Badania są przykładem zaangażowania firmy Ford w rozwijanie systemów opartych na łączności i wprowadzanie innowacji podnoszących satysfakcję kierowców.
Jak to funkcjonuje
Ford wykorzystał do testów drogę w Akwizgranie w Niemczech z kaskadą ośmiu kolejnych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz dwa odcinki z trzema kolejnymi światłami tuż za miastem, przygotowane przez partnerów projektu.
Ford F-150 Lightning – elektryczny pick-up gotowy do jazdy w ekstremalnych warunkach
Rolę ambulansu lub samochodu osobowego w różnych scenariuszach testowych pełnił Ford Kuga Plug-In Hybrid, wyposażony w pokładowy moduł komunikacji z infrastrukturą i w prototypowe urządzenie szybkiego sterowania, służące do uruchomienia i pracy prototypowego oprogramowania w pojeździe.
Podczas symulacji przejazdu samochodu uprzywilejowanego w akcji, testowa Kuga wysyłała do sygnalizatora świetlnego nakaz zmiany światła na zielone. Gdy pojazd opuszczał skrzyżowanie, sygnalizacja wracała do normalnego działania.
Podczas prób działania w codziennym ruchu, pojazd testowy otrzymywał informacje o czasie, w którym najbliższa sygnalizacja świetlna włączy światło zielone, a następnie czerwone. Następnie adaptacyjny tempomat Forda dostosował prędkość pojazdu, aby skorzystać z „zielonej fali” bez zatrzymywania. ⁴
Gdy na najbliższym sygnalizatorze światło było czerwone, prędkość pojazdu była zmniejszana na długo przed skrzyżowaniem, aby dojechać do niego w momencie, gdy światło zmieniało się na zielone, np. z 50 km/h do 30 km/h.
W przypadku pojazdów, które dojeżdżają w momencie włączania czerwonego światła, system może przyczynić się do zminimalizowania ostrego hamowania i czasu postoju. Samochód otrzymywał informację o stanie sygnalizacji świetlnej na długo przed skrzyżowaniem i zwalniał wcześniej, co wpływa na ograniczanie korków.
Za komunikację między samochodami i sygnalizacją świetlną odpowiada system C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), czyli ujednolicona platforma komunikująca pojazdy z infrastrukturą drogową, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg.
„Wymiana danych pomiędzy samochodami, pojazdami uprzywilejowanymi i sygnalizacją świetlną w czasie rzeczywistym przy użyciu najnowszej technologii telefonii komórkowej sprawia, że ruch drogowy staje się bezpieczniejszy i bardziej efektywny” – powiedział Michael Reinartz, dyrektor d.s. usług dla klientów i innowacji w Vodafone Germany. „Inteligentne sterowanie sygnalizacją świetlną pomaga ocalić życie, gdy liczy się każda sekunda, a także skraca niepotrzebny czas oczekiwania i zmniejsza emisję CO2.”
Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.
Źródło: Ford