Ford ogłosił, że już w roku 2024 klienci będą mogli kupić całkowicie elektryczną wersję Pumy – kompaktowego SUV-a ze sportowym charakterem. W 2021 roku to właśnie Puma była najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym Forda w Europie.
Zapowiedziana właśnie wersja elektryczna, która produkowana będzie w fabryce w Krajowej w Rumunii, z pewnością zwiększy możliwości sprzedażowe tego modelu na Starym Kontynencie. Ford już w zeszłym roku zadeklarował, że w 2023 r. w Krajowej powstanie zupełnie nowy, lekki samochód dostawczy, który rok później doczeka się także wersji elektrycznej. Obecnie producent ogłosił, że będzie nim Transit Courier nowej generacji. W tych samych latach z rumuńskiej linii produkcyjnej zjedzie także Tourneo Courier (2023 r.), kompaktowy samochód wielozadaniowy oraz jego elektryczny odpowiednik (2024 r.).
– Cieszymy się, że wraz z tym potwierdzeniem oferta pojazdów osobowych Forda powiększa się, a znaczenie fabryki w Rumunii wzrasta. Wzmożona produkcja w Krajowej to z pewnością kluczowy element przyszłości Forda na rynku europejskim zapewniający jednocześnie naszym klientom coraz większą gamę modeli do wyboru – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.
Ford Krajowa – strategiczna rola w przyszłości producenta na rynku europejskim
Samochody Transit Courier i Tourneo Courier nowej generacji są projektowane i konstruowane przez Ford Otosan, spółkę joint venture Forda, w której Ford i Koç Holding są większościowymi udziałowcami. Jednocześnie spółka jest jedną z najdłużej działających i odnoszących największe sukcesy na światowym rynku przemysłu samochodowego.
Ford E-Transit – importer przygotował wyjątkową ofertę i wyspecjalizowaną sieć dilerską
Perspektywa rozwoju nakreślona w marcu br. przez producenta wzmacnia tę wyjątkową współpracę i zakłada także przejęcie rumuńskiej fabryki i działalności produkcyjnej przez Ford Otosan. Ostatecznie transakcja czeka jeszcze na przeprowadzenie końcowych konsultacji oraz uzyskanie niezbędnych zgód od organów regulacyjnych.
– Porozumienie pokazuje, że strategiczne partnerstwo pomaga Fordowi lepiej wykorzystywać dostępne zasoby, poprzez dzielenie się inwestycjami i czerpanie z szerszej puli wiedzy specjalistycznej. Możliwość pogłębienia partnerstwa z Koç Holdings w Ford Otosan oraz rozwoju wspólnej spółki joint venture to niezwykle ciekawa perspektywa. Fabryka w miejscowości Krajowa już dziś jest przykładem dużego sukcesu, a skorzystanie z doświadczenia i wiedzy Ford Otosan w zakresie elektryfikacji i konstrukcji pojazdów użytkowych może wynieść nas na jeszcze wyższy poziom osiągnięć – powiedział Rowley.
Ford – siedem nowych skomunikowanych modeli elektrycznych ma przyczynić się do sprzedaży ponad 600 tys. samochodów elektrycznych rocznie do 2026 r.
Ogłoszone w niedawno plany rozwojowe producenta otwierają nowy rozdział w historii sukcesu Ford Otosan. Zwiększają także znaczenie fabryki w Rumunii w przyszłości spółki joint venture i umacniają rolę Forda Otosan jako globalnego gracza produkcyjnego.
– Porozumienie, które zawarliśmy jest strategiczne i wzmocni pozycję Ford Otosan jako największego producenta pojazdów użytkowych w Europie. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią niezwykłego sukcesu Forda jako lidera w dziedzinie pojazdów użytkowych. Dołożymy wszelkich starań, by być zaufanym partnerem i wspierać rozwój, który koncentruje się na rozszerzeniu gamy samochodów elektrycznych – powiedział Haydar Yenigun, dyrektor generalny Ford Otosan.
W ramach proponowanej nowej struktury własnościowej, Krajowa skorzysta m.in. z umiejętności i wiedzy jakie posiada Ford Otosan doświadczony w projektowaniu, inżynierii oraz budowie samochodów użytkowych i elektrycznych.
Wiedza na temat elektrycznych układów napędowych zdobyta przez Ford Otosan m.in. dzięki produkcji w tureckiej fabryce w Kocaeli dwutonowego E-Transita, który wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym kwartale, oraz elektrycznej wersji Transita Custom nowej generacji, która z kolei pojawi się na rynku w 2023 roku, może zostać wykorzystana do zapewnienia rumuńskiej fabryce Forda najlepszego w swojej klasie przejścia na tzw. „elektryczną przyszłość”. Zarząd Ford Otosan w Krajowej będzie miał ułatwiony transfer wiedzy z zakresu technologii akumulatorów dzięki zwiększonej integracji pionowej, a także będzie mógł korzystać z rozległej i – co istotne – efektywnej kosztowo sieci dostawców firmy.
Ford ogłosił również, że pod koniec roku 2022 r. zakończy się produkcja Forda EcoSport – niewielkiego SUV-a. Decyzja producenta uwarunkowana jest planami rozwojowymi rumuńskiej fabryki, która w coraz większym wymiarze będzie koncentrowała się na rozwoju produkcji samochodów użytkowych oraz elektrycznych.
Proces informowania i konsultacji z partnerami społecznymi w Krajowej został już rozpoczęty. Biorąc pod uwagę fakt, że Ford posiada reprezentację kierownictwa wyższego szczebla w zarządzie Ford Otosan, producent będzie nadal sprawował silny nadzór nad spółką joint venture, a zarazem również nad działalnością fabryki w Krajowej.
Ford i Ford Otosan oczekują, że ogłoszona w marcu 2022 roku zmiana zostanie zakończona w trzecim kwartale 2022 roku. Warunkiem jest uzyskanie niezbędnych zgód wydawanych przez organy regulacyjne i przeprowadzenie konsultacji.
Źródło: Ford