W minionym roku finansowym Porsche AG umocniło swoją pozycję – jednego z najbardziej dochodowych wytwórców samochodów na świecie. Producent sportowych aut z siedzibą w Stuttgarcie-Zuffenhausen osiągnął nowy rekord wszech czasów zarówno w zakresie przychodów ze sprzedaży, jak i zysku operacyjnego.
Sprzedaż w 2021 r. wyniosła 33,1 mld euro, czyli o 4,4 mld euro więcej niż w 2020 (28,7 mld euro), co oznacza wzrost o 15%. Zysk operacyjny w wysokości 5,3 mld euro był o 1,1 mld euro wyższy niż rok wcześniej (+27%). W ten sposób Porsche wygenerowało rentowność operacyjną sprzedaży na poziomie 16% (2020 rok: 14,6%).
„Nasz pozytywny wynik biznesowy bazuje na odważnych, innowacyjnych i perspektywicznych decyzjach” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Nasza branża przechodzi prawdopodobnie największą transformację w swojej historii. Wcześnie obraliśmy strategiczny kurs i jesteśmy solidni pod względem operacyjnym. Ten sukces to praca zespołowa”. Lutz Meschke, wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów oraz IT, oprócz atrakcyjnej gamy produktów za podstawę dobrych wyników uznaje „zdrową” strukturę kosztów Porsche AG: „Nasze dane biznesowe odzwierciedlają doskonałą rentowność naszej firmy. Pokazują wzrost, jaki osiągamy w zakresie generowania wartości, oraz solidność naszego udanego modelu biznesowego – nawet w trudnych warunkach, takich jak niedobór półprzewodników”.
Przepływy pieniężne netto w 2021 r. wzrosły o 1,5 mld euro, do 3,7 mld euro (2020: 2,2 mld euro). „Również ten wskaźnik jest imponującym dowodem doskonałej pozycji Porsche” – dodał Lutz Meschke. Pozytywny rozwój bazuje także na ambitnym programie rentowności 2025. Jego celem jest trwałe wspieranie dochodów za pomocą innowacji i nowych modeli biznesowych. Meschke: „Za sprawą naszych wysoce zmotywowanych pracowników ten program odniósł pełen sukces. Porsche jeszcze bardziej zwiększyło swoją wydajność i obniżyło próg rentowności. Daje nam to swobodę inwestowania w przyszłą rentowność naszej firmy pomimo napiętej sytuacji gospodarczej. W zdecydowany sposób zwiększamy inwestycje w elektryfikację, cyfryzację oraz zrównoważony rozwój. Jeśli chodzi o obecne globalne kryzysy, jestem optymistą i wierzę, że Porsche wyjdzie z nich silniejsze”.
Porsche z nowym rekordem sprzedaży w Polsce (2021 r.)
Napięta sytuacja na świecie wymaga pokory i ostrożności: „Porsche z ogromnym zaniepokojeniem i przerażeniem patrzy na konflikt zbrojny w Ukrainie” – skomentował Oliver Blume. „Nadal mamy nadzieję na zaprzestanie działań wojennych i powrót na ścieżkę dyplomacji. Bezpieczeństwo i życie ludzi są najważniejsze”. Na pomoc potrzebującym w Ukrainie firma Porsche AG przekazała łącznie kwotę 1 mln euro. Eksperci zebrani w grupie zadaniowej nieustannie określają stopień wpływu konfliktu na działalność biznesową producenta. Naruszone zostały łańcuchy dostaw do zakładów Porsche, a to oznacza, że w niektórych przypadkach produkcja zgodnie z harmonogramem nie jest już możliwa.
„Przed nami trudne miesiące – zarówno pod względem gospodarczym, jak i politycznym. Mimo to trzymamy się naszego strategicznego celu, który od lat jest trwale osadzony w naszej strategii – to uzyskanie długoterminowej rentowności operacyjnej sprzedaży na poziomie co najmniej 15%” – podkreślił dyrektor finansowy Lutz Meschke. „Nasza grupa zadaniowa podjęła już wstępne działania na rzecz ochrony naszych dochodów. W ten sposób chcemy zadbać o to, abyśmy nadal mogli osiągać nasze cele w zakresie wysokich zysków. Stopień, w jakim to się udaje, zależy również od wyzwań zewnętrznych, na które nie mamy wpływu”. Wewnętrznie Porsche zapewniło sobie jednak wszelkie warunki dla realizacji pomyślnego modelu biznesowego: „Pod względem strategicznym, operacyjnym i finansowym Porsche jest w doskonałej sytuacji. Dlatego z ufnością patrzymy w przyszłość – i pozytywnie odbieramy wiadomość o rozważeniu oferty publicznej Porsche AG. Pozwoliłoby to na wzmocnienie profilu naszej firmy oraz zwiększenie swobody przedsiębiorczości. Jednocześnie Volkswagen i Porsche mogą nadal korzystać w przyszłości z efektu synergii”.
W 2021 r. Porsche dostarczyło klientom na całym świecie 301 915 samochodów – co oznacza, że po raz pierwszy w historii firmy przekroczono granicę 300 tysięcy pojazdów (2020 rok: 272 162 auta). Najlepiej sprzedającymi się modelami były Macan (88 362 szt.) i Cayenne (83 071 szt.). Ponad dwukrotnie wzrosła liczba dostaw modelu Taycan – w ubiegłym roku pierwsze całkowicie elektryczne Porsche odebrało 41 296 klientów. To nawet więcej niż wyniosły dostawy kultowego samochodu sportowego 911, który też ustanowił zresztą nowy rekord, znajdując 38 464 nabywców. Oliver Blume: „Taycan to 100-procentowe Porsche. I samochód, który inspiruje praktycznie wszystkich – zarówno naszych obecnych, jak i nowych klientów, ekspertów oraz przedstawicieli branżowych mediów. Zintensyfikujemy naszą elektryczną ofensywę, wprowadzając kolejny model: do połowy dekady chcemy zaoferować nasz samochód sportowy 718 z centralnie umieszczonym silnikiem wyłącznie w wersji całkowicie elektrycznej”.
W ubiegłym roku prawie 40% spośród wszystkich nowych samochodów Porsche dostarczonych w Europie miało napęd przynajmniej częściowo elektryczny – tyle wyniósł łączny udział hybryd plug-in oraz modeli w pełni elektrycznych. Ponadto firma ogłosiła, że do 2030 r. planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. „Planujemy, że w 2025 r. połowa sprzedaży wszystkich nowych Porsche będzie przypadać na pojazdy zelektryfikowane – tj. w pełni elektryczne lub hybrydy typu plug-in” – zapowiedział Oliver Blume. “W 2030 r. udział wszystkich nowych pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym powinien wynosić ponad 80%”. Aby osiągnąć te ambitne cele, Porsche wspólnie ze swoimi partnerami inwestuje w stacje ładowania premium, a dodatkowo – we własną infrastrukturę ładowania. Równocześnie firma prowadzi dalsze szeroko zakrojone inwestycje w podstawowe technologie, takie jak systemy akumulatorów i produkcja modułów. Nowo powstała grupa Cellforce opracowuje wysokowydajne ogniwa akumulatorowe, które do 2024 r. mają być gotowe do produkcji seryjnej.
W 2021 r. Porsche zwiększyło swoje dostawy we wszystkich globalnych regionach sprzedaży. Po raz kolejny największym indywidualnym rynkiem zbytu były Chiny, gdzie przekazano prawie 96 tys. samochodów – o 8% więcej niż w 2020 r. Znaczący wzrost firma odnotowała w Ameryce Północnej: w Stanach Zjednoczonych liczba dostaw wzrosła o imponujące 22%, do ponad 70 tys. sztuk. Bardzo pozytywny rozwój zaobserwowano również w Europie: w samych Niemczech Porsche zwiększyło dostawy nowych pojazdów o 9%, do prawie 29 tys. egzemplarzy.
Źródło: Porsche