Categories: Klasyki

Roger Duddling – największy europejski kolekcjoner samochodów i jego 25 wyjątkowych egzemplarzy modelu Aston Martin Lagonda

Każdy kolekcjoner ma swoje preferencje. Przykładem może być brytyjski milioner Roger Duddling, który posiada największą w Europie kolekcję różnych samochodów, a wśród nich aż 25 wyjątkowych modeli Aston Martin Lagonda.

Dzisiaj 84-letni Roger Duddling jest właścicielem ponad 420 różnych modeli samochodów, z tego 200 egz. stanowią cenne klasyki.  Można je oglądać w Studio 434, które jest zlokalizowane 22 km od Londynu w miejscowości Potters Bar (hrabstwo Hertfordshire).

Dzisiaj 84-letni Roger Duddling jest właścicielem ponad 420 różnych modeli samochodów, z tego 200 egz. stanowią cenne klasyki.  Można je oglądać w Studio 434, które jest zlokalizowane 22 km od Londynu w miejscowości Potters Bar (hrabstwo Hertfordshire).

Swoje pierwsze duże pieniądze zarobił dzięki wynalezieniu systemu do wydawania numerków kolejkowych, które masowo zaczęto instalować w brytyjskich supermarketach spożywczych. Kolejnym etapem były inwestycje w warsztaty i ich podnajmowanie. Dzięki temu stał się największym prywatnym właścicielem na terenie Wielkie Brytanii.

Miłość do motoryzacji stała się początkiem jego wielkiej kolekcji samochodów. Tak powstało Studio 434, które oferuje wiele możliwości wykorzystania motoryzacyjnych klasyków i obiektów. Wszystko można wynająć 24 godziny dziennie przez 7 dni w tygodniu. Samochody można wypożyczać do sesji zdjęciowych, na uroczystości rodzinne czy do filmów.



Kolekcja jest wyjątkowo różnorodna. Najstarszym pojazdem jest Vulcan 15.9 HP z 1911 roku, a najnowszym Rolls-Royce Wraith z 2017 roku. Duddling jest także właścicielem największej kolekcji pojazdów znanej brytyjskiej marki Clyno, która w latach 20-30 minionego stulecia produkowała samochody, motocykle i auta ciężarowe.

American Dream – najdłuższe auto świata na 26 kołach powraca po renowacji

Ciekawostką jest też kolekcja samochodów Aston Martin Lagonda. W latach 1978-1990 wyprodukowano 645 egzemplarzy, z których aż 25 posiada Duddling. Model ten powstał, by wydźwignąć brytyjską markę z kryzysu. Poza klasycznym nadwoziem limuzyny powstało kilka wersji produkowanych na zamówienie jak m.in. coupe, jedno kombi czy wersja z wydłużonym nadwoziem. Podstawowy egzemplarz kosztował 150 tys. funtów brytyjskich.

Do napędu wykorzystano silnik benzynowy V8 o pojemności skokowej 5.3 l i mocy 313 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm, współpracującym z trzystopniowa przekładnią automatyczną Chryslera. Warto dodać, iż konstruktorem jednostki napędowej był pochodzący z Krakowa polski emigrant Tadeusz Marek, który do Wielkiej Brytanii trafił po wybuchu II wojny światowej. Dla marki Aston Martin zaprojektował dwa silniki – rzędowy 6-cylindrowy 3.7 l i V8 5.3 l. Ten ostatni był produkowany aż 32 lata.

Źródło: Studio 434



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago