Categories: E-mobility

Toyota opracowała moduł magazynujący wodór dla dużych pojazdów i stacjonarnych generatorów

Toyota zbudowała zaawansowany moduł wysokociśnieniowych zbiorników wodoru do różnych zastosowań. Urządzenie może zasilać ogniwa paliwowe w ciężarówkach, autobusach, pociągach, jachtach, a także w stacjonarnych generatorach prądu.

Koncepcyjny moduł został zaprezentowany na targach International Hydrogen & Fuel Cell Expo w Tokio i zostanie przetestowany podczas tegorocznych startów Toyoty w wyścigach Super Taikyu Series.

Właściwości modułu magazynującego wodór Toyoty

Toyota oparła nowe rozwiązanie na sprawdzonej technologii kompozytowych zbiorników, stosowanych w obu generacjach sedana Mirai. W obudowie modułu obok zbiorników mieszczą się także systemy bezpieczeństwa Toyoty, w tym detektor wodoru i automatyczny wyłącznik oraz system monitorowania temperatury i poziomu naładowania każdego zbiornika z osobna.

W nowym, koncepcyjnym, module do magazynowania wodoru zastosowano zbiorniki o 3,5 razy większej pojemności niż w Toyocie Mirai. Zbiornik o długości 2192 mm i średnicy 486 mm może przechowywać do 9,1 kg wodoru pod ciśnieniem 70 MPa. Dla porównania, zamocowany wzdłuż pojazdu zbiornik z Toyoty Mirai drugiej generacji ma długość 1533 mm i średnicę 299 mm oraz mieści 2,6 kg wodoru pod tym samym ciśnieniem.

Nowy moduł został zaprojektowany w trzech wariantach o różnej wielkości. Urządzenie umożliwia bezpieczne i wydajne przechowywanie oraz transport wodoru na większą skalę niż w przypadku zbiorników stosowanych do tej pory.



Toyota otworzyła szósty salon sieci dealerskiej Toyota Professional

W przyszłości instalacje złożone z zaprezentowanych właśnie modułów do magazynowania wodoru oraz modułów ogniw paliwowych, które Toyota wprowadziła na europejski rynek w marcu 2021 roku, umożliwią bezpieczne i łatwe użytkowanie bezemisyjnego zasilania w wielu dziedzinach – zarówno w branży transportowej, jak choćby ciężarówkach, autobusach, pociągach i statkach, jak i w portach, zakładach produkcyjnych czy magazynach jako stacjonarne źródło prądu. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe będzie wykorzystanie energii generowanej z wodoru z dala od infrastruktury produkcji i masowego przesyłu tego gazu, w takich miejscach jak porty czy obszary górskie.

Inspiracją dla opracowania zestandaryzowanego modułu magazynującego wodór o dużej pojemności było zainteresowanie ze strony potencjalnych partnerów zewnętrznych, którzy chcieliby wykorzystywać wodór w kolejnictwie, transporcie morskim czy w portach. Zbiorniki z Toyoty Mirai nie mogą stanowić odpowiedzi na wszystkie, zróżnicowane potrzeby rynku, gdyż w poszczególnych dziedzinach obowiązują różne normy bezpieczeństwa i wymagania techniczne. Z tego powodu Toyota opracowała bardziej uniwersalny, zestandaryzowany moduł do przechowywania wodoru, który spełnia wymogi różnych branż i przyspieszy popularyzację technologii wodorowych w gospodarce.

Intensywny program testów

Toyota zaprezentowała koncepcyjny model modułu na wodór na targach FC Expo (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) w Tokio. Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się testy urządzenia podczas obsługi japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu Series, w których Toyota startuje prototypową Corollą z silnikiem wodorowym.

Moduł zostanie po raz pierwszy wykorzystany do transportu wodoru podczas inaugurującego tegoroczny sezon wyścigu na torze Suzuka, zaplanowanego na 19 i 20 marca. Impreza ta będzie pierwszą okazją do sprawdzenia procedury transportu dużych zapasów wodoru na ciężarówce z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe, na której Toyota zainstaluje 2 zestawy po 16 zbiorników. Kalendarz sezonu Super Taikyu Series 2022 obejmuje siedem rund i kończy się w listopadzie, również na torze Suzuka.

Źródło: Toyota



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

4 godziny ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

4 godziny ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago