Przez piętnaście lat model V12 Vantage reprezentował dążenie firmy Aston Martin do najwyższych osiągów. Kolejne modele tych wspaniałych samochodów, szybkie i dynamiczne jednocześnie, tworzą kultową serię. Jest to seria opierająca się na założeniu, aby najbardziej kompaktowy i skoncentrowany na kierowcy model wyposażyć w największy i najmocniejszy seryjnie produkowany silnik.
Ponieważ produkcja tej wyjątkowej serii zostanie zakończona, firma Aston Martin z dumą przedstawia najszybszy, najbardziej zrywny i dynamiczny ze wszystkich modeli – nowy V12 Vantage. Produkcja modelu V12 Vantage została ściśle ograniczona do 333 egzemplarzy – ta ostatnia edycja stanowi doskonałe zwieńczenie epickiej ery. Ta niezwykła maszyna to pokaz ekstremalnie wysokich osiągów i skupienia na wrażeniach kierowcy. To połączenie zawrotnej prędkości na prostej i bezkonkurencyjnych właściwości jezdnych ze spektakularnym wyglądem i godną pozazdroszczenia ekskluzywnością: Jest to niezwykle kusząca propozycja.
Tak kusząca, że od momentu ogłoszenia produkcji modelu V12 Vantage w grudniu 2021 roku, firma Aston Martin odnotowała bezprecedensowy popyt na tę nową ikonę – wszystkie egzemplarze zostały sprzedane jeszcze przed premierą, a lista rezerwowych chętnych jest równie długa.
Dyrektor generalny firmy Aston Martin, CEO, Tobias Moers, tak określił model V12 Vantage: „Każda marka samochodów sportowych ma swoją ikonę. W ostatnich latach dla Astona Martina takim samochodem jest właśnie V12 Vantage. Już od momentu premiery pierwszego koncepcyjnego modelu V12 Vantage RS Concept w 2007 roku nasi klienci i fani na całym świecie zakochali się w pomyśle umieszczenia naszego największego silnika w naszym najmniejszym i najbardziej sportowym modelu. W ostatnich latach ten projekt został udoskonalony z wielkim powodzeniem, ale jego fundament pozostał niezmienny. Właśnie nadszedł czas, aby zakończyć tę serię i zaprezentować najbardziej spektakularny model – najszybszy, najmocniejszy i najbardziej dynamiczny V12 Vantage w historii. Jest to swoisty hołd dla swoich poprzedników i ucieleśnienie zwiększonego skupiania się firmy Aston Martin na dynamice jazdy – dzięki temu V12 Vantage to model na najwyższym poziomie”.
Aston Martin DB5 Goldfinger powraca po 55 latach w limitowanej serii
Silnik jest sercem każdego Astona Martina, ale jeszcze nigdy nie był nim bardziej niż w tym najszybszym i najmocniejszym modelu Vantage. Moc 700 KM przy 6500 obr/min i 753 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 6000 obr/min, czterokrzywkowy, 60-stopniowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra stanowi upajające połączenie wspaniałej muskularności w niskim i średnim zakresie obrotów z wysoką mocą w końcowym zakresie mocy. Dzięki prędkości maksymalnej 322 km/h, przyspieszenie V12 Vantage w zakresie 0-100 km/h to zaledwie 3,4sekundy. Dzięki wysokiej mocy tej wspaniałej jednostki napędowej oraz zastosowaniu materiałów znacznie obniżających masę całego samochodu, stosunek mocy do masy modelu V12 Vantage wynosi 390 KM na tonę, co stanowi wzrost o ponad 20% w porównaniu z V8 Vantage.
Elementy mające na celu zmniejszenie masy pojazdu zostały wykonane z włókna węglowego i są to przedni zderzak, maska silnika, przednie błotniki i boczne progi, kompozytowy tylny zderzak i pokrywa bagażnika, lekki akumulator oraz centralnie zamontowany specjalny układ wydechowy z podwójnym wylotem. Ten nowy układ wydechowy, stuningowany tak, aby wydawany dźwięk wydechu V12 Vantage odpowiadał jego wyglądowi i osiągom, został wykonany z lekkiej, 1-milimetrowej stali nierdzewnej, co pozwoliło zaoszczędzić około 7,2 kg w porównaniu z układem montowanym w innych modelach Vantage.
Nowy Aston Martin DBX707 – najmocniejszy luksusowy SUV na świecie
Moc jest przekazywana za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF oraz mechanicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (LSD) zamontowanego w tylnej części samochodu. W modelu V12 Vantage skrzynię biegów skalibrowano w dość unikalny sposób, który zapewnia szybszą zmianę biegów i poprawę interakcji z kierowcą, wykorzystując doświadczenia zdobyte w modelach V12 Speedster i Vantage F1®Edition. Dedykowane oprogramowanie kalibrujące zapewnia wyższy poziom precyzji zmiany biegów i użyteczności w porównaniu z innymi skrzyniami dwusprzęgłowymi. Oprogramowanie adaptacyjne skrzyni biegów zostało zaprojektowane tak, aby oceniać warunki, w jakich samochód się znajduje oraz reakcje kierowcy, aby zapewnić, że w odpowiednim momencie samochód znajduje się na właściwym biegu, co gwarantuje doskonałe zgranie i niezwykłe wrażenia z jazdy.
Podobnie jak wcześniejsze modele z serii, nowy V12 Vantage koncentruje się na dynamice jazdy uzupełnianej nadzwyczajnymi osiągami silnika i charakterem, zapewniając jednocześnie najlepsze wrażenia podczas jazdy. Aby to osiągnąć, samochód wyposażono w nowy układ zawieszenia z adaptacyjnym tłumieniem nierówności, nowe stabilizatory poprzeczne, tuleje wahaczy oraz zespoły sprężyn i amortyzatorów.
Współczynnik sprężystości zawieszenia został zwiększony o 50% z przodu i 40% z tyłu, dzięki czemu sztywność górnego mocowania wzrosła o 13%, a nowe stabilizatory poprzeczne są sztywniejsze o 5% z przodu i o 41% bardziej miękkie z tyłu. Aby zagwarantować wyższy komfort jazdy kierowcy, z tyłu zastosowano dodatkową sprężynę. Sprężyna pomocnicza ma niższy współczynnik sprężystości niż sprężyna główna, co zwiększa komfort jazdy bez negatywnego wpływu na dynamikę jazdy.
Sztywność nadwozia zwiększono dzięki zastosowaniu dodatkowych przednich i tylnych paneli zewnętrznych, usztywnieniu tylnej kolumny zawieszenia oraz usztywnieniu zbiornika paliwa, co pozwoliło zwiększyć sztywność nadwozia (kNm/stopień) o 8%, a sztywność poprzeczną (kNm/mm) o 6,7%, zapewniając optymalną sztywność platformy pod kątem dynamiki jazdy.
Wprowadzone zmiany są również wspierane przez nową kalibrację układu kierowniczego, która ma zapewnić lepsze wyczucie kierownicy i szybsze reakcje, a w efekcie poprawę wrażeń z jazdy.
Aby siła hamowania samochodu było odpowiednio wysoka do generowanej mocy, model V12 Vantage jest standardowo wyposażony w hamulce węglowo-ceramiczne (CCB) – tarcze z przodu mają wymiar 410 x 38 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, a tarcze z tyłu 360 x 32 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami.
Tarcze węglowo-ceramiczne oferują zwiększoną skuteczność hamowania i znaczną redukcję masy nieresorowanej, a także zachowują stałą skuteczność hamowania w wysokich temperaturach i odporność na zanik siły hamowania w temperaturach do 800°C, pomagając V12 Vantage uwolnić swój pełen potencjał pod względem osiągów i dając kierowcy maksymalną pewność i precyzyjną kontrolę.
Układ hamulcowy wykonany w tej technologii pozwala dodatkowo zaoszczędzić 23 kg względem układu hamulcowego wykonanego ze stali. Ponadto, ponieważ ta masa jest nieresorowana, zaoszczędzone kilogramy przyczyniają się do poprawy komfortu jazdy i dynamicznego charakteru V12 Vantage.
Uzupełnieniem pakietu dynamicznego V12 Vantage są dwa nowe wzory 21-calowych felg ze stopu metali lekkich w kolorze czarnym satynowym lub czarnym satynowym z diamentowymi toczeniami. Opcjonalnie dostępne są lekkie felgi sportowe w kolorze czarnym satynowym, które pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 8 kg. W ramach usługi firmowej personalizacji „Q by Aston Martin” istnieje możliwość dodania lub zmienienia koloru felg lub diamentowo toczonych elementów ozdobnych i dopasowania ich do koloru nadwozia lub pakietu graficznego. Wysokiej jakości opony Michelin Pilot 4S w rozmiarze 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu są oferowane jako wyposażenie standardowe.
To bezkompromisowe dążenie do najwyższych osiągów i przyjemności z jazdy wymaga równie bezkompromisowej estetyki. V12 Vantage może się poszczycić zdumiewającą sylwetką dzięki nadwoziu poszerzonemu o około 40 mm, które zbudowano na szerokim wyścigowym podwoziu zoptymalizowanym pod kątem wydajności i stabilności na zakrętach. Ta poszerzona konstrukcja nadwozia typu widebody w znacznej mierze bazuje na elementach z włókna węglowego i charakterystycznym i imponującym pakietem aerodynamicznym.
Choć model V12 Vantage jest w całości spektakularny, to jednak jego przedni profil wydaje się być najbardziej agresywny. Doskonałym uzupełnieniem nowego przedniego zderzaka jest przedni splitter na całej jego szerokości, który zapewnia dodatkową siłę docisku i równowagę aerodynamiczną, a także sprawia, że samochód wygląda na znacznie niżej osadzony.
Aby zapewnić zwiększony przepływ powietrza przez chłodnice silnika, przedni grill został powiększony o 25%. Ponadto, w masce silnika utworzono otwór wentylacyjny w kształcie podkowy, który zwiększa wydajność chłodzenia i nawiązuje do charakteru wspaniałego Vantage GT12 – to motoryzacyjny hołd Astona Martina dla legendarnego samochodu wyścigowego V12 Vantage GT3. Asertywna stylistyka jest kontynuowana w bocznym profilu z nowym, jednoczęściowym progiem, również inspirowanym autami wyścigowymi, który nawiązuje do poprzednich modeli V12 Vantage.
Z tyłu znajduje się nowy, wyjątkowy zderzak ze zintegrowanym dyfuzorem, który utrzymuje równowagę aerodynamiczną między przodem a tyłem pojazdu. Centralnym elementem tej nowej konstrukcji jest lekki układ wydechowy z podwójnymi końcówkami rur wydechowych, montowany centralnie. Dopełnieniem tej kompleksowej transformacji jest agresywny tylny spoiler, który zapewnia maksymalną siłę docisku 204 kg przy prędkości maksymalnej i jeszcze bardziej podkreśla niepowtarzalny wygląd modelu V12 Vantage. Opcjonalnie można zamówić usunięcie tylnego spoilera, aby uzyskać bardziej subtelną i smuklejszą sylwetkę. W obu konfiguracjach szeroko zakrojone prace nad podwoziem zapewniają utrzymanie równowagi aerodynamicznej, gwarantując stabilność przy znacznych prędkościach i doskonałe osiągi.
Maksymalizując wrażenia z jazdy dzięki kultowemu brzmieniu silnika V12, model V12 Vantage zaprojektowano tak, aby jego tylna przestrzeń ładunkowa pozostała otwarta i wyeksponować w niej drążek poprzeczny usztywniający tylne zawieszenie.
We wnętrzu V12 Vantage zachowano tradycyjny i znany z ostatniego modelu układ, podkreślając jednocześnie jego pozycję halo dzięki sportowemu fotelowi Sport Plus obszytemu w pełni semi-anilinową skórą z pikowaniem, perforacją i skrzydlastym logo marki Aston Martin w standardzie.
Opcjonalnie oferowany jest również nowy sportowy fotel z odsłoniętą konstrukcją z włókna węglowego i ręczną regulacją w 6 pozycjach, oferujący unikalną stylistykę i doskonałe podparcie kierowcy podczas wysoce dynamicznej jazdy. Jest to opatentowana przez firmę Aston Martin konstrukcja inspirowana sportami motorowymi i zoptymalizowana pod kątem niższej wagi o 7,3 kg i gwarancji komfortu.
Każdy egzemplarz V12 Vantage może zostać dopasowany do indywidualnych potrzeb w ramach usługi personalizacji „Q by Aston Martin”. Dzięki szerokiemu wachlarzowi unikalnych dodatków klienci mogą stworzyć prawdziwie niepowtarzalne auto.
W ofercie znajdują się efektowne grafiki zewnętrzne w różnych kolorach i wzory malowania, a także zaciski hamulcowe w różnych kolorach i lakierowane felgi. Istnieje także możliwość zwiększenia wyeksponowania elementów z włókna węglowego, aby jeszcze bardziej podkreślić ich wyjątkowość – usługa personalizacji „Q by Aston Martin: Commission” to możliwość wybierania z szerokiej gamy lakierów w kilku odcieniach, które pomagają podkreślić kunszt ręcznie instalowanych paneli z włókna węglowego. Odcienie pozwalają zmieniać wygląd tych elementów w zależności od oświetlenia. W ciemnym miejscu lub przy nikłym świetle wydają się subtelne, ale niedostatecznie wyeksponowane; przy większym natężeniu światła odcienie zmieniają samochód, nadając mu blasku.
Możliwości personalizacji wnętrza są równie ogromne. Wstawki siedzeń ze skórzanej plecionki lub wykonane z Alcantary, listwy ozdobne i anodyzowane pokrętła na konsoli środkowej, które można dopasować kolorystycznie do koloru nadwozia lub grafik, bądź też z nimi kontrastować, zapewniając subtelny zastrzyk koloru we wnętrzu kabiny. Przy tak wielu dostępnych kombinacjach stylistycznych zobaczenie dwóch takich samych samochodów jest mało prawdopodobne.
Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer w Aston Martin, dodaje: „W firmie Aston Martin budujemy samochody, ale sprzedajemy też marzenia. To jest właśnie magia tej marki. Tylko ograniczona liczba klientów na świecie może kupić model V12 Vantage, ale tak jak w przypadku innych naszych kultowych modeli, jego znaczenie wykracza daleko poza ekskluzywność. Co więcej, dzięki ogromnym możliwościom personalizacji w ramach usługi „Q by Aston Martin” nawet tak rzadki samochód jak V12 Vantage może zostać wykonany całkowicie według specyfikacji podanej przez właściciela”.
Produkcja modelu V12 Vantage, na który zamówienia nie są już przyjmowane ze względu na niespotykanie wysoki popyt, ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2022 roku, a pierwsze dostawy do klientów są zaplanowane na drugi kwartał 2022 roku.
Źródło: Aston Martin / Auto Fus