Zamiast konwencjonalnych blokad mechanizmu różnicowego, nowy napęd 4MATIC bazował na elektronicznym systemie trakcji 4ETS, który był automatycznie aktywowany gdy co najmniej jedno koło trafiło na śliską nawierzchnię. System zwiększał ciśnienie w układzie hamulcowym tego koła aż do chwili, gdy jego prędkość spadała do ustalonej względem pozostałych kół.
Druga, znacznie rozwinięta generacja napędu na cztery koła 4MATIC zadebiutowała 25 lat temu w wariantach E 280 4MATIC i E 320 4MATIC (typoszereg 210). Oba wyposażono w silniki V6 z nowo opracowanej serii M 112 – z trzema zaworami na cylinder i podwójnym zapłonem. Samochody po raz pierwszy zaprezentowano międzynarodowej publiczności na targach AutoRAI w Amsterdamie, organizowanych w dniach 6-16 lutego 1997 r. E 280 4MATIC trafił do sprzedaży natychmiast po premierze, a mocniejszy wariant zadebiutował w ofercie
w czerwcu.
Nowy układ 4MATIC nie był pierwszym napędem na cztery koła Mercedes-Benz, ale w swoim czasie wyznaczał standardy pod względem komfortowego prowadzenia aut osobowych nawet w trudnych warunkach zimowych, takich jak oblodzone i zaśnieżone drogi. Komentując działanie nowego 4MATIC-a, branżowy magazyn „auto motor und sport” w wydaniu z lipca 1997 r. napisał o „niemal niezawodnej stabilności jazdy połączonej z niezrównaną przyczepnością na śliskich nawierzchniach”. Pozytywnie oceniono strategię działania napędu w porównaniu do pierwszej generacji, która została wprowadzona w 1985 r. w serii 124 i „interweniowała tylko wtedy, gdy robiło się zauważalnie ślisko”. Nowy 4MATIC był zaprojektowany nie tylko z myślą o krytycznych warunkach drogowych, ale i w celu zasadniczej poprawy zachowania podczas dynamicznych manewrów. Tak o drugiej generacji 4MATIC-a pisano w firmowej broszurze serii 210: „Stały napęd na wszystkie koła zapewnia […] doskonałą przyczepność i stabilność jazdy podczas przyspieszania, zwłaszcza na zakrętach”. Skutkowało to „intuicyjnym prowadzeniem, wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa, najwyższym poziomem dynamiki i dużą przyjemnością z jazdy”.
Historia Mercedesów z napędem na wszystkie koła sięga wczesnych lat XX wieku. Tak gazeta „Illustrirte Zeitung” w 1917 r. przybliżała sylwetkę Paula Daimlera, ówczesnego dyrektora technicznego Österreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft w Wiener Neustadt: „w 1903 r. […] położył podwaliny pod konstrukcję napędu na cztery koła”.
Po pierwszych pojazdach dla armii austriackiej i pruskiej w latach 1905-1907 firma Daimler-Motoren-Gesellschaft w 1907 r. zbudowała Dernburg-Wagen – pierwszy w historii samochód osobowy z napędem wszystkich kół i ich sterowaniem. Również firma Benz & Cie. budowała w tym okresie różne prototypy z napędem obu osi. Pierwszym gotowym do sprzedaży samochodem Benz z napędem na cztery koła był terenowy pojazd VRL, który powstał w jednym egzemplarzu około 1920 r.
Po fuzji z 1926 r., w wyniku której powstała ówczesna firma Daimler-Benz AG, budowano pojazdy z napędem na wszystkie koła marki Mercedes-Benz, również nadające się do użytku wojskowego. W ramach serii modelowej W 136 były to modele 170 VG (z napędem na wszystkie koła) i 170 VL (z napędem na wszystkie koła i czterema kołami skrętnymi). Zaprezentowany w 1938 r. Mercedes-Benz G5 (W 152) z napędem obu osi i przełączanym układem czterech skrętnych kół aż do lat 50. służył m.in. jako pojazd ratunkowy w górskich rejonach Berchtesgaden.
Historia sukcesu aut osobowych i pojazdów użytkowych z napędem na wszystkie koła nabrała tempa po II wojnie światowej. W 1948 r. zaprezentowano Universal-Motor-Gerät, czyli Unimoga („uniwersalny pojazd silnikowy”). Ten wszechstronny samochód z napędem na wszystkie koła jest obecny w ofercie do dziś. Pierwszą ciężarówką Mercedes-Benz z napędem obu osi wytwarzaną po zakończeniu wojny był model LA 3500 z 1950 r. 50 lat temu, w 1972 r., pojawił się innowacyjny ciągnik rolniczy MBtrac.
Również w 1972 r. rozpoczęto prace nad słynną terenową Klasą G. Pierwsze jej warianty zadebiutowały 7 lat później. Pojazdy były budowane w Grazu przez Geländefahrzeuggesellschaft mbH, spółkę joint venture ówczesnych firm Daimler-Benz AG i Steyr-Daimler-Puch.
We wrześniu 1985 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem Mercedes-Benz zaprezentował kamień milowy w rozwoju podwozi – pierwszą generację układu 4MATIC. Ten automatycznie uruchamiany napęd obu osi miał swoją premierę w sedanach i kombi z serii 124 z 6-cylindrowymi silnikami: 260 E 4MATIC i 300 E 4MATIC. Dostarczano je od 1987 r., a do tego czasu ofertę poszerzono o wysokoprężne odmiany 300 D 4MATIC i 300 D Turbo 4MATIC. 4MATIC był najbardziej złożonym technicznie układem z koncepcji dynamiki jazdy „Mercedes-Benz Driving Dynamics Concept”, wprowadzonej w 1985 r. Obejmowała ona również mechanizm różnicowy z automatyczną blokadą (ASD) i system kontroli trakcji (TCS).
Samochody z drugą generacją napędu 4MATIC, zaprezentowane 25 lat temu, były opracowane i produkowane we współpracy z firmą Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (SFT) w Grazu. Zakres produkcji w SFT obejmował adaptację nadwozia, malowanie w technice lakierów wodnych oraz kompletny montaż pojazdu. Nadwozie w kolorze białym, silnik, skrzynia biegów, tylna oś i wnętrze były dostarczane przez Mercedes-Benz, natomiast komponenty napędu na wszystkie koła pochodziły od SFT.
Źródło: Mercedes-Benz
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…