Podczas testów, które odbyły się w Rovaniemi Driving Centre w Laponii, zaprezentowano zaawansowaną technologię całkowicie elektrycznej CUPRY Born oraz osiągi najnowszej limitowanej wersji Formentora VZ5. Kierowcy przetestowali oba modele sprawdzając ich zachowanie w trudnych warunkach – na lodzie. VZ5 zaliczył także jeden z odcinków Rajdu Arktycznego WRC, poddając atrybuty wyczynowego SUV-a ekstremalnemu testowi.
W Laponii, sercu Finlandii, przetestowano na śniegu i lodzie możliwości dwóch flagowych modeli marki. Otoczone lasem Rovaniemi Driving Center dysponuje 17-hektarowym torem wyścigowym. To wymagający obiekt, na którym zaprezentowano możliwości obu pojazdów – w pełni elektrycznego Borna i najnowszej wersji Formentora VZ5.
CUPRA Born – próba generalna w Rovaniemi Driving Center
W Rovaniemi próbie poddano właściwości jezdne nowego Borna. Jego adaptacyjne zawieszenie (z możliwością wyłączenia w pakiecie e-Boost) sprawia, że w pełni elektryczny samochód o wysokich osiągach jest dynamiczny i dobrze radzi sobie w najtrudniejszych pod względem trakcji warunkach. Progresywny układ kierowniczy, większe przednie hamulce i szersze opony zamontowane na 20-calowych felgach zapewniają szybką reakcję. Nisko położony środek ciężkości i doskonały rozkład masy (50% z przodu, 50% z tyłu), a także dostępne w standardzie fotele kubełkowe zapewniły doskonałe wrażenia kierowcom siedzącym za kierownicą CUPRY Born w Rovaniemi.
Samochód w warunkach surowej zimy pokazał, że zdolność jego systemu elektronicznego podczas szybkiego slalomu na lodzie zapewnia zarówno sportową jazdę, jak i bezpieczeństwo, niezależnie od tego, czy trakcja jest testowana w sytuacjach podsterowności czy nadsterowności.
CUPRA Born została również wyposażona w opcjonalną pompę ciepła, aby zoptymalizować autonomię w niskich temperaturach, co jest kluczową cechą w miejscach takich jak Rovaniemi, gdzie temperatury mogą spaść do -20ºC. Pompa ciepła zużywa mniej energii z akumulatora na grzałkę wysokonapięciową, zapewniając większy zasięg pojazdu.
CUPRA Born to pierwszy w 100% elektryczny pojazd hiszpańskiej marki. Samochód posiada jeden z najbardziej zaawansowanych zelektryfikowanych układów napędowych. Silniki elektryczne w dwóch wariantach o mocy 150 KM (110 kW) lub 204 KM (150 kW) dostarczają energię na tylną oś pojazdu. Dodatkowy pakiet e-Boost zwiększa maksymalną moc silnika do 231 KM (170 kW) w pakietach akumulatorów 58 kWh i 77 kWh. W wersji z e-Boost i akumulatorem 58 kWh CUPRA Born przyspiesza od 0 do 50 km/h w 2,6 sekundy, a 0-100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy. Zasięg samochodu wynosi 424 km.
CUPRA Formentor VZ5 na odcinku Rajdu Arktycznego WRC
390 KM, pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5l oraz 480Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewniają maksymalne emocje za kierownicą. Także w mroźnej Laponii.
CUPRA VZ CUP – nowa wersja Leona
Wyczynowy crossover hiszpańskiej marki wykorzystuje technologię aktywnego rozkładu momentu obrotowego, dzięki czemu możliwa jest zmiana napędu nie tylko między tylną a przednią osią, ale także między lewymi i prawymi kołami auta, co w konsekwencji zwiększa przyczepność i stabilność jazdy w zakrętach.
Kierowcy szukający szczególnie silnych emocji za kierownicą mogą skorzystać ze specjalnego trybu jazdy Drift, w którym system ESC jest całkowicie odłączony. Ponadto, Torgue Splitter umożliwia skierowanie pełnej mocy silnika na jedno tylne koło, co pomaga w prowadzeniu samochodu w zakręcie.
Maksymalną kontrolę hamowania CUPRY Formentor VZ5 zapewnia zestaw 18-calowych tarcz hamulcowych z sześcioma tłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm) zamontowanymi na 20-calowych kołach najnowszego crossovera.
Źródło: Cupra