Postanowione. Marka Lexus do 2030 roku stanie się w pełni elektryczna. Prawdą jest, że wprowadzenie bezemisyjnego napędu do całej gamy modelowej będzie sporym wyzwaniem. Faktem jest jednak również, że wieloletnie doświadczenie w tworzeniu aut hybrydowych to dla Lexusa znaczące ułatwienie. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerują, że niebawem możemy spodziewać się prawdziwej elektrycznej ofensywy modelowej. Wśród spodziewanych nowości znajdzie się duży SUV. Co wiemy o zbliżającym się modelu?
Poza kilkoma wizualizacjami, które Japończycy przedstawili w trakcie konferencji prasowej dotyczącej strategii elektryfikacji marki, Lexus nie zdradza żadnych szczegółów. Nie wiemy, jakich dokładnie rozmiarów będzie nadchodzący, elektryczny SUV i czy ma on zastąpić obecny w gamie model.
Proporcje auta koncepcyjnego, zaprezentowanego w grudniu 2021 roku wskazują jednak, że będzie to duże auto, najprawdopodobniej wymiarami zbliżone do ponad 5-metrowego modelu LX, co spodoba się tym, dla których liczy się przestrzeń we wnętrzu i duży bagażnik. Gdy dodamy do tego płytę podłogową opracowaną na potrzeby aut elektrycznych (która umożliwia wygospodarowanie jeszcze większej ilości miejsca), możemy spodziewać się naprawdę praktycznego, rodzinnego auta. Wspominany samochód może przyjąć rolę flagowego, elektrycznego SUV-a marki.
Produkcyjne modele Lexusa są zazwyczaj bardzo podobne do koncepcyjnych. Jeśli ta zasada sprawdzi się w przypadku opisywanego elektrycznego SUV-a, czeka nas premiera efektownego samochodu. Typowe dla marki cechy łączą się z futurystycznym minimalizmem i tworzą dynamiczną, stylową całość. Bryła jest raczej prosta, a designerzy postawili na rozwinięcie obecnych trendów, które mogliśmy już zaobserwować m.in.w nowym Lexusie NX. Mamy więc listwę LED-ową, która przecina nadwozie w poziomie i napis LEXUS zamiast pojedynczego emblematu z logo marki.
Tylne światła mocno nachodzą na wydatne błotniki, a nadkola mają charakterystyczny dla SUV-ów Lexusa kształt. Klamki zgodnie z obowiązującymi trendami są schowane, tworząc płaską powierzchnię. W tym rozwiązaniu nie chodzi tylko o styl. Zlicowane z drzwiami klamki pozwalają również poprawić aerodynamikę.
Z pewnością te same pobudki zadecydowały o zastosowaniu kamer w miejsce lusterek bocznych. Czy to rozwiązanie zobaczymy również w seryjnie produkowanej wersji auta? Biorąc pod uwagę, że Lexus jest pionierem tego rozwiązania w autach produkowanych seryjnie (chodzi oczywiście o Lexusa ES), możemy spodziewać się, że trafi ono do ostatecznej wersji nadchodzącego modelu.
Niemal pewne jest, że elektryczny SUV Lexusa będzie napędzany więcej niż jednym silnikiem. Takie rozwiązanie jest typowe dla elektrycznych aut tej klasy. Napęd wykorzystujący po jednym silniku na oś umożliwia osiągnięcie wyższej mocy i rzecz jasna – napędu na cztery koła. Na razie za wcześnie jest jednak, by podawać parametry lub spodziewaną moc. Pewne jest, że momentu obrotowego i dynamiki nie zabraknie.
Lexus doskonale wie, że wnętrze ma w samochodach klasy premium szczególne znaczenie. Od projektu, przez dobór materiałów, aż po wygodę obsługi, kwestie związane z wnętrzem zawsze były dla Lexusa szczególnie istotne. Niewykluczone, że w nadchodzącym, elektrycznym modelu zobaczymy rozwinięcie koncepcji Tazuna, która jest obecna we wnętrzu nowego NX.
Kokpit koncentruje się wokół kierowcy, a wszystkie najważniejsze przyciski, pokrętła i przełączniki są umieszczone w zasięgu ręki. Możemy spodziewać się również dużego, dotykowego ekranu i szeregu najnowocześniejszych technologii, które niebawem będą domeną całej gamy modelowej marki. Zdalne aktualizacje, nawigacja w chmurze czy bezprzewodowa integracja ze smartfonami – z pewnością takie rozwiązania będą obecne w nadchodzącym elektrycznym SUV-ie. W tak dużym aucie znajdzie się zapewne wiele udogodnień dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Na pełne zelektryfikowanie gamy modelowej Lexusowi pozostało jeszcze kilka lat. Można powiedzieć, że samochód w produkcyjnej wersji z pewnością zadebiutuje do 2030 roku, ale niemal pewne jest, że ta premiera nastąpi szybciej. Prace nad SUV-em, który może stać się jednym z flagowych aut marki, z pewnością zajmą jednak jeszcze trochę czasu.
Źródło: Lexus
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…