Trwa 100% Electrified Freedom – wydarzenie, podczas którego międzynarodowe media będą mogły poznać i przetestować Jeepa Compassa i Renegade’a z nową technologią e-Hybrid oraz modele 4xe. Są to pierwsze kroki w realizacji strategii elektryfikacji marki Jeep, zmierzającej do osiągnięcia Wolności bez emisji.
Marka Jeep, ze swoją legendarną, 80-letnią historią rekordów i innowacji, zmierza w kierunku nowej koncepcji mobilności, która stawia na jeszcze większe wzmocnienie swoich wartości, takich jak łatwość użytkowania, komfort i radość z jazdy, oszczędność paliwa, poszanowanie dla środowiska, wysokie osiągi, bezpieczeństwo i duch przygody.
„Nasz plan elektryfikacji, rozpoczęty pod koniec 2020 roku wraz z wprowadzeniem technologii 4xe Plug-In Hybrid w SUV-ach Compass, Renegade i Wrangler, posuwa się szybko naprzód – powiedziała Antonella Bruno, odpowiedzialna za markę Jeep w Europie – a dziś, wraz z nowymi Jeepami, Compassem i Renegadem e-Hybrid, dodajemy kolejny poziom elektryfikacji do naszej oferty, przyczyniając się do transformacji, w którą mocno wierzymy, do tego stopnia, że tego lata zadebiutuje nowy flagowy Jeep Grand Cherokee wyłącznie w wersji 4xe, a pierwszy w 100% elektryczny SUV pojawi się na początku 2023 roku. Co więcej, do końca 2022 roku na wszystkich głównych rynkach europejskich, z wyjątkiem Włoch, zakończymy oferowanie tradycyjnych silników spalinowych. Jest to historyczny punkt zwrotny dla marki Jeep i dowód na to, że chcemy zdecydowanie dążyć w kierunku 100% zelektryfikowanej wolności”.
Takie podejście zostało szybko docenione przez klientów. Wystarczy wspomnieć, że w 2021 roku jeden na cztery SUV-y Jeepa sprzedane w Europie był w wersji 4xe. Jest to dobry wynik, który dodatkowo poprawił się w pierwszych dwóch miesiącach 2022 roku, gdyż proporcje zwiększyły się w stosunku jeden do trzech w całkowitej sprzedaży marki Jeep. Jest to najlepszy jak dotąd przykład rosnącego zainteresowania zrównoważoną mobilnością, nawet wśród miłośników terenowej jazdy za kierownicą Jeepa. To właśnie dla nich opracowano technologie 4xe i e-Hybryd, dwie odrębne i uzupełniające się strony tego samego medalu, dzięki którym można zaspokoić różne potrzeby.
Jeep Wrangler w edycjach specjalnych na legendarnym amerykańskim zlocie Jeep Beach Week 2022
Miejscem wydarzenia jest usytuowany w pobliżu Turynu, olśniewający Format House, wielofunkcyjna przestrzeń, która reprezentuje wartości etyczne i troskę o środowisko: energia elektryczna pochodzi z systemu fotowoltaicznego i paneli słonecznych, a meble i akcesoria zostały wykonane ze szczególną troską o środowisko.
SUV Jeep e-Hybrid: autentyczne wrażenia z hybrydowej jazdy
Dzięki nowemu układowi napędowemu e-Hybrid, Renegade i Compass oferują zupełnie nową alternatywę w segmencie samochodów z napędem na przednie koła. Klienci nie muszą zmieniać swoich przyzwyczajeń związanych z jazdą i mogą cieszyć się autentycznymi wrażeniami z jazdy hybrydowej z możliwością prowadzenia w trybie w pełni elektrycznym podczas parkowania i poruszania się z niską prędkością, dzięki „funkcjom EV”.
Jeep – nowe wersje hybrydowe Compass i Renegade w Europie (polskie ceny)
Przyjrzyjmy się bliżej, jak działają te funkcje podczas codziennego użytkowania. Po pierwsze, po wejściu do samochodu, dzięki funkcji cichego rozruchu, pojazd bezgłośnie uruchamia się i rusza w trybie w pełni elektrycznym. Jest to jednak tylko jedna z funkcji „EV”, które automatycznie aktywują się w modelach Renegade i Compass e-Hybrid. Na przykład, funkcja odzyskiwania energii włącza się samoczynnie, aby odzyskać energię traconą podczas zwalniania lub hamowania. W tym pierwszym przypadku, tryb e-Coasting aktywuje się natychmiast po zdjęciu nogi z gazu, aby odtworzyć wrażenie hamowania silnikiem. Z kolei podczas hamowania włącza się funkcja e-Braking, która zwiększa ilość odzyskiwanej energii. Na zestawie wskaźników wyświetlane są dane dotyczące odzyskanej energii i dostarczonej mocy, a na ekranie dotykowym systemu informacyjno-rozrywkowego – przepływy energii w układzie hybrydowym. We wszystkich tych fazach jazdy silnik spalinowy jest wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Doświadczeń za kierownicą SUV-a Jeepa e-Hybrid ciąg dalszy. Po postoju, dzięki funkcji e-Launch, samochód uruchamia się tylko przy użyciu silnika elektrycznego, ale gdy użytkownik naciśnie pedał przyspieszenia, w celu uzyskania lepszych osiągów, silnik spalinowy bezgłośnie włączy się ponownie, automatycznie przełączając się na napęd hybrydowy.
A co zrobić, gdy jedzie się w korku z małą prędkością, co często się zdarza podczas jazdy po mieście? W takim przypadku dostępny jest tryb e-Queueing, który pozwala na jazdę typu zatrzymanie i ruszanie w trybie w pełni elektrycznym, oraz tryb e-Creeping, który pozwala na powolną jazdę samochodu z wyłączonym silnikiem, po zwolnieniu pedału hamulca. Po wyjeździe z miasta i nabraniu prędkości można zoptymalizować punkt pracy silnika spalinowego (Load Point Shift), wykorzystując odpowiednio skalibrowany moment obrotowy (napędowy lub hamujący) generowany przez silnik elektryczny. W rezultacie uzyskuje się dalszy wzrost wydajności systemu. Ponadto, podczas przyspieszania, funkcja e-Boosting pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach, dzięki silnikowi elektrycznemu, wspomagającemu silnik benzynowy. Jeep Compass i Renegade e-Hybrid docierają do celu: podczas parkowania można polegać na funkcji e-Parking, która ułatwia manewry parkowania (nawet na wstecznym biegu), które mogą być wykonywane wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, aby zapewnić praktyczną, bezemisyjną i cichą jazdę, nawet podczas korzystania z automatycznego systemu parkowania.
Osiągi i rozrywka: wrażenia z jazdy za kierownicą SUV-a Jeep 4xe
Dzięki technologii Plug-In Hybrid, modele 4xe Compass, Renegade i Wrangler to najlepsze pod względem osiągów i dające najwięcej radości z jazdy SUV-y Jeepa w historii. Mogą one dosłownie „pojechać wszędzie i zrobić wszystko”, zgodnie ze znanym hasłem „Go Anywhere, Do Anything”. Jednocześnie oba samochody doskonale nadają się do codziennej jazdy po mieście, ponieważ ich hybrydowa technologia plug-in umożliwia poruszanie się bez emisji spalin i przejechanie 50 km w mieście w trybie w pełni elektrycznym. Ponadto, za kierownicą SUV-ów Jeep 4xe podróż staje się wydajna, a przysłowiowe możliwości terenowe Jeepa łączą przyjemność z jazdy z większą dbałością o środowisko.
W momencie uruchomienia oba modele mają domyślnie włączony napęd hybrydowy, aby zapewnić maksymalną łatwość obsługi i wydajność na wszystkich trasach. Podczas jazdy w mieście, tryb w 100% elektryczny umożliwia jazdę bez emisji spalin, dzięki silnikowi elektrycznemu przekazującemu napęd na tylne koła, i pozwala kierowcy na pokonanie nawet 50 km w ruchu miejskim, a emisja CO2 w cyklu łączonym WLTP wynosi poniżej 50 g/km. Baterię samochodu można szybko naładować – pełne ładowanie zajmuje około półtorej godziny.
Renegade i Compass 4xe Plug-in Hybrid „nie zapominają” jednak o tym, że są niepowstrzymanymi SUV-ami Jeepa. Gdy droga staje się trudna i wymaga większej przyczepności, aktywują się dwa układy napędowe, jeden na przedniej drugi na tylnej osi, poprawiając możliwości terenowe koordynowane przez system zarządzania trakcją „Select Terrain” zaktualizowany pod kątem elektrycznych trybów jazdy 4×4. Ponadto, należy podkreślić, że technologia 4xe zapewnia większe możliwości w porównaniu z tradycyjnym napędem 4×4, ponieważ silnik elektryczny dostarcza niemal natychmiast 250 Nm momentu obrotowego, co pozwala jeszcze lepiej kontrolować trakcję i moment obrotowy nawet przy niskich prędkościach.
Debiut wersji Upland zapewniajacej bardziej zrównoważoną jazdę
Podczas jazd testowych można było podziwiać kompletną gamę 4xe i e-Hybrid modeli Compass i Renegade w różnych wersjach wyposażenia, m.in. nową wersję Upland – edycję specjalną potwierdzającą konkretne działania marki Jeep na rzecz zrównoważonego rozwoju – oraz topową wersję S, która w modelu Renegade wyróżnia się ekskluzywnymi 19” obręczami kół ze stopów metali lekkich w dwukolorowym wzorze, oksydowanymi detalami wykończenia nadwozia i asystentem parkowania; natomiast Jeep Compass oferuje w standardzie 19” czarne, błyszczące felgi aluminiowe, nadkola w kolorze nadwozia, czarny dach, elektryczną klapę bagażnika i skórzaną tapicerkę i elektryczną regulacją fotela kierowcy.
Wszystkie pojazdy zapewniają wszechstronne i relaksujące wrażenia z jazdy, która jest jeszcze bardziej bezpieczna dzięki szerokiej gamie zaawansowanych systemów wspomagania jazdy. Wszystkie modele są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów poprawiającą komfort jazdy w mieście i na długich trasach, oraz oferują bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dzięki którym są najlepsze w swoich segmentach. Compass był pierwszym modelem Jeepa w Europie oferującym autonomiczną jazdę na poziomie 2., dzięki asystentowi jazdy na autostradzie („Highway Assist”), łączącemu tempomat adaptacyjny i asystenta pasa ruchu, aby automatycznie dostosowywać prędkość i tor jazdy pojazdu. Ponadto, oba modele są wyposażone w usługi Uconnect Services nowej generacji umożliwiające sterowanie funkcjami samochodu podczas jazdy, a nawet zdalne zarządzanie, za pomocą aplikacji My Uconnect.