Categories: Testy

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM 6M – 3-cylindry dla oszczędnej pani

Opel Corsa to nie tylko auto do miasta. Równie wygodnie można nim podróżować na dłuższym dystansie. Przy czym po paliwo na stację nie trzeba zjeżdżać zbyt często. Testowany egzemplarz to wersja wyposażenia Elegance z 3-cylindrowym silnikiem 1,2 l, benzynowym o mocy 100 KM, z którym współpracuje manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów.

Na początku miałam pewne obawy. Czekała mnie dość długa podróż, z Warszawy do Wisły, a więc w rejony bardziej wymagające ze względu na góry. Mały samochód, 3-cylindrowy silnik – mogło być trudno. Okazało się jednak, że 100 koni dla tego auta w zupełności wystarczy.

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM 6M – oszczędne 3-cylindry

Samochód bez problemów rozpędzał się do prędkości 120 km/h, można było bezpiecznie wyprzedzać inne pojazdy, oczywiście redukując bieg i podkręcając obroty, ale wszystko w granicach normy. Obniżona linia dachu i niżej osadzony fotel kierowcy sprawiają, że również nisko położony jest środek ciężkości, a to pozytywnie wpływa na własności jezdne i dynamikę tego samochodu. Zawieszenie nie dokuczało na wybojach górskich dróg dojazdowych. Natomiast na drodze szybkiego ruchu samochód dobrze trzymał się zadanego toru jazdy i zakręty można było pokonywać z przyzwoitą prędkością. Układ kierowniczy w tym samochodzie jest wystarczająco miękki podczas manewrowanie na parkingu i odpowiednio sztywny przy wyższych prędkościach.

Hałas odczujemy na niskich biegach. Corsa rusza z charakterystycznym dla 3-cylindrowych silników turkotem, który ustaje przy prędkości 50 km/h i wrzuceniu 4 biegu. Przy wyższych prędkościach w środku jest umiarkowanie cicho, czyli nieidealnie, ale też nie trzeba krzyczeć podczas rozmowy.

Nowy Opel Astra – w Rüsselsheim ruszyła produkcja, Astra rozpoczyna nową erę

Widoczność zza kierownicy jest dobra. Jeżeli lubimy mieć wszystko pod kontrolą, przyda się dodatkowa regulacji wysokości fotela – wówczas możemy go ustawić tak, żeby widzieć koniec maski. Jeżeli nie lubimy niskiej pozycji za kierownicą, ta opcja pozwoli nam się poczuć bardziej komfortowo, ale w Corsie można też przyjąć pozycję jak w aucie sportowym. Lusterka zewnętrze są standardowej wielkości – wszystko w nich dobrze widać. Oczywiście na parkingu przydaje się kamera cofania z czujnikami, w tym wypadku panoramiczna 180° w zupełności wystarcza. Kierowcę podczas jazdy wspiera elektronika, m.in. system do sczytywania znaków o ograniczeniach prędkości czy aktywny asystent pasa ruchu.



Corsa jest stosunkowo lekkim pojazdem, co sprawia, że szybko nabiera prędkości i nie potrzebuje dużo paliwa. Samochodem tym pokonaliśmy ponad 800 km. Przy średniej prędkości 100 km/h spalanie osiągnęło poziom 5,5 l/100 km. Co istotne – wcale nie rosło wraz ze wzrostem średniej prędkości. Wzrosło oczywiście po wjeździe do miasta do poziomu 5,7 l/100 km, a z czasem podskoczyło do 6,3 l/100 km. Zbiornik paliwa o pojemności 40 l spokojnie wystarcza na pokonanie 600 km.

Zarówno niski poziom zużycia paliwa, jak i cisza we wnętrzu to również wynik niskiego współczynnika oporu aerodynamicznego równego 0,29. Bezpieczeństwo i wygodę podnoszą matrycowe reflektory IntelliLux LED. Osiem elementów LED, sterowanych przednią kamerą wysokiej rozdzielczości, nieustannie dostosowuje wiązkę światła do sytuacji na drodze.

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM 6M – funkcjonalne wnętrze

Do samochodu wsiada się wygodnie, m.in. dzięki możliwości szerokiego otwarcia drzwi z przodu. Fotel kierowcy jest na tyle komfortowy, że długa podróż nie daje o sobie znać bólem pleców. Możliwość zmiany jego wysokości dodatkowo podnosi wygodę podczas prowadzenia. W tym przypadku można też dostosować do siebie podłokietnik – czyli opcja dla niższych i drobniejszych. Przed kierowcą jest wielofunkcyjna kierownica, pokryta skórą i regulowana w dwóch płaszczyznach. Za nią elektroniczny kokpit, gdzie można ustawić sobie widok, który najbardziej nam odpowiada. Zarówno obrotomierz, jak i poziom paliwa jest wyświetlany w formie paska w dolnej części ekranu. Pod paskiem z poziomem paliwa wyświetlany jest zasięg do następnego tankowania.

W konsoli środkowej, lekko nachylonej w stronę kierowcy znajduje się 7-calowy, dotykowy ekran multimediów. Oczywiście system można połączyć z telefonem i korzystać z zainstalowanych w nim aplikacji.

W środku jest wystarczająco miejsc, gdzie można odłożyć rzeczy. Mały schowek skrywa podłokietnik, kolejny dość spory, zamykany jest przed pasażerem. W konsoli środkowej znajduje się wygodna półeczka i dwa miejsca na kubki. Kieszenie w drzwiach mieszczą 1,5-litrowe butelki.

Pasażerowie z tyłu też mają sporo miejsca, jak na tej wielkości auto. Oczywiście dwie średniej budowy osoby, będą tam podróżować wygonie, trzem może być trochę ciasno. Niestety z tyłu nie ma dodatkowego oświetlenia. Natomiast w kieszeniach w drzwiach zmieści się półlitrowa butelka.

Bagażnik ma foremny kształt, dzięki czemu 309 l pojemności nie wydaje się zbyt mało, jak na auto z tego segmentu. W środku mamy oświetlenie i haczyk, na którym można powiesić torbę z zakupami – szkoda, że tylko jeden. Pod podłogą jest jeszcze miejsce na koło zapasowe lub zestaw naprawczy i inne rzeczy związane z obsługą pojazdu. Jeżeli musimy przetransportować coś większego, przestrzeń bagażową można powiększyć, kładąc oparcia trzyosobowej kanapy, wówczas do dyspozycji po dach jest 1015 l.

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM 6M – podsumowanie

Opla Corsę można łatwo zaszufladkować, ale byłoby to dla niego krzywdzące. Ten samochód może przypaść do gustu tak samo kobiecie, jak i mężczyźnie, singlowi i rodzinie. Sprawdzi się zarówno jako drugie, jak i pierwsze oraz jedyne auto. Małe rozmiary świetnie wpasują się w ciasne miejsca parkingowe, a wygodę i łatwość prowadzenia docenimy w długich trasach. Taki uniwersalny nie-SUV.

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM 6M – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1199 cm³, R3, turbobenzyna
Moc 100 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa manualna, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta 5,9 l/100 km
Długość 4040 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1433 mm
Rozstaw osi 2538 mm
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Pojemność bagażnika 309 / 1015 l
Masa własna 1115 kg
Cena wersji Elegance 73 590 zł

Katarzyna Dziewicka



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

15 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

15 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago