Gdy w roku 2010 Mazda zaprezentowała Shinari – koncepcyjne czterodrzwiowe sportowe coupé – przedstawiła również swój nowy kierunek projektowania samochodów: „Kodo – Dusza Ruchu”. Stylistyka ta zdominowała sylwetkę kolejnego koncepcyjnego, kompaktowego crossovera SUV – Minagi, który wzbudził zainteresowanie opinii publicznej nowatorskim pakietem technologii Skyactiv.
Wkrótce potem pojawiła się wielokrotnie nagradzana Mazda CX-5, która zadebiutowała podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie w 2011 roku. Do dziś model ten łączy w sobie atrybuty zarówno stylistyki Kodo, jak i technologii Skyactiv oraz wyznacza nowy plan na przyszłość dla firmy.
Przełomowa stylistyka
„Zaprojektowanie SUV-a, który spodobałby się na całym świecie, było trudnym zadaniem” – wspomina Masashi Nakayama, Dyrektor Generalny Działu Projektowego Mazdy, który odpowiadał za stylistykę pierwszej CX-5. „Postawiliśmy sami przed sobą wyzwanie, połączyliśmy pozornie sprzeczne elementy stylistyczne, dodając sportowe komponenty do SUV-a, w wyniku czego powstał samochód, który stworzył ‘segment CX-5’.”
Druga generacja CX-5 pojawiła się na rynku w 2017 roku. Shinichi Isayama, główny projektant podkreśla, że druga generacja CX-5 rozbudowała (i rozwinęła) kluczowe cechy oryginalnego projektu, takie jak piękne nadwozie i wnętrze wysokiej jakości. „Myślę, że emocjonalna wartość designu CX-5 jest rozumiana i kochana przez klientów Mazdy. Jestem niesamowicie dumny, że mogłem odegrać ważną rolę w projektowaniu i rozwoju tego samochodu.” – dodaje Isayama.
Mazda CX-50 – start produkcji w nowej fabryce
Mazda CX-5 po zmianach modelowych na 2022 r. odziedziczyła DNA swoich poprzedników. „Nie zamierzaliśmy zmieniać elementów stylistyki, które przemawiają do naszych klientów, ale zamiast tego pragnęliśmy pogłębić charakterystyczny design samochodu, aby podkreślić jego unikalną formę, zwłaszcza w przedniej części.” – wyjaśnia Nakayama.
Główny projektant nowej CX-5, Takanori Tsubaki uzupełnia te założenia dodając: „Zamontowaliśmy wydłużone przednie reflektory, które zarówno wzmacniają poczucie siły samochodu, jak i zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy nocą dzięki rozwiązaniu ALH (Adaptive LED Headlights).” Designerski charakter CX-5 objął nawet na powłokę lakierniczą. Był to pierwszy pojazd dostępny w kolorze Soul Red Crystal, który stał się znakiem rozpoznawczym Mazdy. A teraz do palety dołączył zupełnie nowy kolor lakieru – metaliczny Zircon Sand.
Nagrody i międzynarodowe uznanie
CX-5 to obecnie najlepiej sprzedająca się Mazda na świecie, zajmująca pierwsze miejsce w USA, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii i Królestwie Niderlandów. Zdobyła globalnie ponad 100 nagród, w tym 45 wyróżnień w roku wprowadzenia do sprzedaży. W zakresie bezpieczeństwa samochód otrzymuje nagrodę TOP SAFETY PICK, przyznawaną przez Insurance Institute for Highway Safety, nieprzerwanie od 2012 roku. Inne wyjątkowe osiągnięcia to tytuł WWCOTY Family Car of the Year (2017) oraz dwie prestiżowe nagrody Best New Small Utility Vehicle (2018) i Best New Mid-Size Utility Vehicle (2019), przyznawane przez Automobile Journalists Association of Canada. W Europie model CX-5 został uznany za najlepszy w teście w kategorii SUV klasy średniej w corocznym przewodniku samochodowym Holenderskiego Stowarzyszenia Konsumentów (2015), pokonując dziewięciu innych pretendentów do tytułu.
Wyzwanie rzucone konwencjom
Od walki z żywiołami w Chile po eksplorację Wietnamu, na każdej drodze i poza utartymi szlakami, Mazda CX-5 udowodniła, że poradzi sobie w każdym terenie. W 2019 roku flota CX-5 wyruszyła ze Szwecji, przemierzając lód i śnieg, aby dotrzeć zimą na Nordkapp, do najbardziej wysuniętego na północ punktu Europy kontynentalnej. CX-5 pokonała również najstarsze i najgłębsze jezioro świata – zamarznięte jezioro Bajkał na Syberii – i tym samym Mazda została pierwszym producentem samochodów, który dokonał tego wyczynu. Niedawno CX-5 doskonale wypadła w teście wytrzymałościowym, przeprowadzonym na dystansie 100 000 kilometrów przez niemiecki magazyn Auto Bild, uzyskując jedną z najlepszych ocen w historii i zdobywając czwarte miejsce w rankingu wszech czasów.
Mazda CX-5 MY2022
Łącząc wysokiej jakości wzornictwo i komfort z legendarnymi osiągami, CX-5 jest dostępna w czterech poziomach wyposażenia i dwóch nowych wersjach specjalnych, które pasują do każdego stylu życia. Wersja Homura to hołd złożony Mazdzie MX-5 pierwszej generacji, z klasycznymi, sportowymi, czerwonymi akcentami, natomiast wersja Newground jest idealnym towarzyszem dla każdego miłośnika przygód na świeżym powietrzu dzięki odpornemu na zabrudzenia wnętrzu i napędowi na wszystkie koła. Z ponad trzema milionami modeli sprzedanych na całym świecie od momentu wprowadzenia na rynek, Mazda CX-5 po zmianach na 2022 r. dołącza do ekscytującego grona modeli tworzących dziedzictwo marki.
Źródło: Mazda