Minimalnie, ale jednak wyższy prześwit pozwala swobodniej przejeżdżać przez nierówności, koleiny czy drogi szutrowe. W opcji ze skrzynią manualną jest oferowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu mLSD poprawiający trakcję.
Testowany Ford miał 1,5-litrowy silnik Diesla o mocy 120 KM i 8-stopniową automatyczną przekładnię. Tak skonfigurowany układ napędowy nie czyni Tourneo Connecta królem szos, ale pozwala nim wygodnie podróżować nawet na dłuższych dystansach. Samochód osiąga 12,9 s do setki, ale przecież nie o rekordy tu chodzi. W praktyce rozpędza się wystarczająco szybko, jak na auto tej klasy, a manewr wyprzedzania można wykonywać bez obaw.
Komfortowe zawieszenie sprawia, że przez nierówności przejeżdżamy bezboleśnie, z drugiej strony do prędkości 120 km/h samochód dobrze trzyma się drogi i nie wychyla zanadto na zakrętach. Układ kierowniczy jest precyzyjny i sprawia, że bez względu na prędkość samochód jest łatwy w prowadzeniu.
Przy 140 km/h hałas w środku jest na bardzo przyzwoitym poziomie, na co może mieć wpływ kształt auta. Duża szyba zamontowana pod sporym skosem obniża współczynnik aerodynamiczny, ograniczając też szum wiatru. Nie trzeba podnosić głosu podczas rozmowy i nie męczy nas dłuższa podróż. Za to przy wyższych obrotach, na niskim biegu, czyli podczas ruszania dobiega do naszych uszu trochę zbyt natarczywy dźwięk silnika.
Widoczność zza kierownicy jest bardzo dobra, ułatwia ją wspomniana duża szyba z przodu, spore lusterka wsteczne i przeszklone boki nadwozia. Dodatkowo zmianę pasa ułatwia asystent martwego pola. Do dyspozycji w tej wersji mamy też m.in. tempomat adaptacyjny, który automatycznie dostosowuje maksymalną prędkość pojazdu do obowiązujących ograniczeń – można jednak tę funkcję wyłączyć i korzystać z tempomatu tradycyjnego, asystenta zapobiegania kolizjom z funkcją aktywnego wspomagania hamowania i asystenta utrzymującego samochód w pasie ruchu.
Wersja Grand – z dłuższym rozstawem osi ma długość 4825 mm, czyli zwrotność tego samochodu podczas parkowania jest w pewnym sensie ograniczona. Przydatna okazuje się kamera cofania z czujnikami z przodu i z tyłu oraz asystent wyjeżdżania, który informuje o ruchu poprzecznym za samochodem.
Jazdę ekonomiczną wspiera tryb eco, który załączamy przyciskiem. Działa on tradycyjnie, czyli spowalnia reakcję pojazdu na wciśnięcie pedału przyspieszenia poprzez utrzymywanie silnika na niższych obrotach.
Regulowana w sporym zakresie, w dwóch poziomach kierownica, pozwala wygodnie zająć miejsce zarówno wysokim, jak i niskim kierowcom. Do własnych potrzeb można też dostosować wysokość fotela oraz podparcie odcinka lędźwiowego. Podłokietnik nie jest regulowany, więc dla niższych osób może być za daleko.
Na kokpicie możemy obserwować parametry jazdy na dwóch analogowych zegarach oraz ekranie komputera pokładowego, który znajduje się pomiędzy nimi. Wielofunkcyjna kierownica, w tym przypadku pokryta skórą, ułatwia obsługę komputera i multimediów, ale klawisze są umieszczone w niezbyt wygodnym miejscu. Tempomat obsługujemy za pomocą dźwigienki znajdującej się z lewej strony pod kierownicą, do czego trzeba się przyzwyczaić.
W konsoli środkowej mamy 6-calowy ekran dotykowy do obsługi multimediów. Do systemu można podłączyć telefon i korzystać np. z aplikacji Android Auto.
Bardzo szeroka i daleko sięgająca powierzchnia plastikowa tablicy rozdzielczej może przytłaczać ogromem przestrzeni. Pod szybą po stronie pasażera mamy płytką półeczkę, poniżej bardzo pojemną zamykaną. Zamykany schowek znajduje się też pod szybą po stronie kierowcy oraz w podłokietniku. W drzwiach z przodu mieści się butelka półtoralitrowa. Przydatne rozwiązanie to haczyk, na którym można powiesić np. torbę z zakupami, który znajduje się przed pasażerem. Nad przednią szybą jest spora półka, a nad lusterkiem wstecznym schowek na okulary – wszystko więc ma w tym samochodzie swoje miejsce. Przydatny gadżet to dodatkowe lusterko, w którym można cały czas mieć na oku współtowarzyszy podróży.
Pasażerowie z tyłu też nie mają najgorzej. W drugim rzędzie znajdują się pojedynczy i podwójny fotel. Środkowe oparcie można zamienić w podłokietnik z dwoma miejscami na kubki, w oparciach przednich foteli natomiast są zamontowane dość solidne stoliki. Miejsca drugiego rzędu oświetla lampka. W trzecim rzędzie znajdują się dwa indywidualne fotele, na których podróżuje się jednak w specyficznej dla tego typu rozwiązań pozycji. Jazdę z tyłu uprzyjemnia panoramiczny dach szklany, który w razie potrzeby można zasłonić elektryczną roletą.
Zakładając, że tym samochodem podróżuje 7 osób, do dyspozycji mamy dość skromny bagażnik – ma zaledwie 322 l. Ale jego wielkość można regulować na wiele sposobów. Fotele trzeciego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu, podobnie jak oparcia, które mogą być pochylone pod większym kątem lub ustawione w pozycji pionowej. Gdy podróżuje tylko 5 osób, fotele tylnego rzędu można złożyć lub całkowicie wyjąć. Po złożeniu powstaje płaska podłoga bagażnika i mamy do dyspozycji 1287 l po dach, po wyjęciu foteli – 1529 l. Oczywiście można też złożyć fotele z drugiego rzędu i uzyskać odpowiednio 2620 lub 2761 l. Dodatkowo jakieś drobiazgi można schować w schowku w podłodze pod fotelem pasażera z pierwszego rzędu. Możliwości jest więc sporo.
W takiej wersji Tourneo Connect już odchodzi w przeszłość albo jak kto woli, wchodzi do drugiego obiegu. Na rynek pomału wkracza VW-Ford, czyli Tourneo Connect bliźniaczy z Volkswagenem Caddy. Jak w takich rozwiązaniach często bywa, będzie nawiązywał pewnymi elementami do Forda, ale główne komponenty będą pochodziły od Volkswagena, w tym m.in. silniki oraz tablica rozdzielcza.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1500 cm³, R4, EcoBlue |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-stopniowy automat, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 168 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta | 5,1 l/100 km |
Długość | 4862 mm |
Szerokość | 1967 mm |
Wysokość | 1827 mm |
Rozstaw osi | 3062 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l |
Masa własna | 1775-1819 kg |
Cena wersji Active | 126 567 zł |
Katarzyna Dziewicka
Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…
Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…
Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…
MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…
Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…
Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…