Premiera nowego Opla Astry jest doskonałą okazja do przypomnienia poprzedników. Od początku swojego istnienia rodzina Opla odnosiła rynkowe sukcesy, a kolejne modele były cenione przez użytkowników. Pierwszym z nich był Opel Kadett, który pojawił się w 1936 roku. Natomiast pierwsza Astra zadebiutowała w 1991 roku.
Tradycja firmy Opel jako siły definiującej klasę kompaktową zaczęła się od oryginalnego Opla Kadetta z 1936 r. Po Oplu Olympii, pierwszym niemieckim samochodzie z całostalowym nadwoziem samonośnym, w modelu Kadett również zastosowano tę rewolucyjną technologię.
W porównaniu z klasycznym nadwoziem drewnianym osadzonym na ramie konstrukcja samonośna oferuje liczne zalety, takie jak mniejsza masa przekładająca się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa, a także większe bezpieczeństwo dzięki stabilności przedziału pasażerskiego i niżej położonemu środkowi ciężkości.
Atutami Kadetta A (1962-1965) były żwawy 1‑litrowy silnik, duży bagażnik i mnóstwo miejsca dla pasażerów. Jednym ze składników recepty na sukces okazało się rozwiązanie, którego nie miał żaden z rywali. Korek wlewu paliwa umieszczono na zewnątrz, a nie w bagażniku, która to przestrzeń została zarezerwowana w całości do dyspozycji zgodnie ze swoją nazwą. „Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” – obiecywali autorzy tekstów reklamowych, wysyłając wyraźną aluzję wymierzoną w konkurencję z Wolfsburga.
Nowy Opel Astra – w Rüsselsheim ruszyła produkcja, Astra rozpoczyna nową erę
Kompaktowa klasa w Oplu wkroczyła w kolejną nową erę wraz z Kadettem D (1979-1984). W nowym modelu zamiast tylnego napędu zastosowano po raz pierwszy opracowany przez Opla napęd na przednie koła. Oszczędność miejsca wynikająca z poprzecznego ustawienia zespołu napędowego otwierała drogę do zwiększenia przestronności wnętrza. Chociaż ówczesna rynkowa nowość była krótsza od poprzednika, większe wnętrze samochodu oferowało znacznie więcej miejsca niż wielu rywali Kadetta.
Opel Kadett i Astra – 85 lat kształtowania klasy kompaktowej
W roku światowej premiery Opla Astry F (1991) na świecie zachodziły ogromne przemiany. Żaden inny samochód nie wyrażał ducha tamtych czasów tak dobrze, jak kompaktowy Opel siódmej generacji. Nowy model nie tylko przyjął nową nazwę Astra – taką samą, jak jego brytyjska bliźniaczka spod znaku Vauxhalla – ale także oferował mnóstwo nowo opracowanych systemów podnoszących bezpieczeństwo. Znaczny udział materiałów nadających się do recyklingu wyrażał troskę marki o środowisko.
Obecnie zadebiutowała najnowsza generacja Opla Astra. Nowy model jest kolejnym krokiem w przyszłość.