Niekwestionowany lider europejskiego rynku od wielu lat, który doczekał się ośmiu generacji. Od swojej premiery stał się wzorem dla konkurentów i zawsze był innowatorem wielu rozwiązań stosowanych w światowej motoryzacji.
Zastąpienie kultowego Garbusa nie było łatwym zadaniem. Ale niemiecki producent nie miał wyjścia i musiał podjąć radykalną decyzję. Początkowo zostały powierzone Porsche, a szefem jak na owe czasy innowacyjnego projektu został Ferdinand Piech. Młody inżynier wraz ze swoim zespołem stworzył koncepcję niewielkiego auta wyposażonego w 4-cylindrowy silnik umieszczony pod tylną kanapą. Niefortunna lokalizacja jednostki napędowej sprawiła, iż wnętrze pojazdu nagrzewało się podczas jazdy i projekt ostatecznie trafił do kosza. Jednocześnie nad projektem pracowało renomowane włoskie studio projektowe Ital Design i jego lider Giorgetto Giugiaro. Prace nad nowym modelem rozpoczęły się w 1967 roku. W styczniu 1974 roku odbyła się premiera nowego modelu. Był to 3- i 5-drzwiowy hatchback z benzynowym silnikiem chłodzonym cieczą i napędzającym przednie koła. Rok później opracowano wersję amerykańską, która sprzedawana była pod nazwą Rabitt, a w 1979 roku zadebiutował kabriolet będący efektem współpracy z firmą Karmann z Osnabrück.
Co prawda, pierwsze generacja Golfa nie została uznana europejskim samochodem roku, a zdaniem jurorów COTY zasłużyła jedynie na drugie miejsce, co już w kolejnych latach było znacznie lepiej. Trzecia i ósma generacja zdobyły zaszczytny tytuł Car of the Year 1992 i 2013, a Golf VIII uznany został Światowym Samochodem Roku (WCOTY 2013).
Volkswagen Golf od początku swojego istnienia cieszył się renomą wśród użytkowników na całym świecie. Niemiecki producent zawsze starał się go uatrakcyjniać, chociaż nie zawsze zmiany przyjmowane z aprobatą. Zawsze jednak uznawany był za auto niezawodne i nowoczesne. Potwierdza to także najnowsza – ósma – generacja, która wciąż uznawana jest za lidera europejskiego rynku.
Volkswagen Golf – porównanie generacji
Generacja | Golf I (Typ 17) | Golf II (Typ 19E) | Golf III (Typ 1H) | Golf IV (Typ 1J) | Golf V (Typ 1K) | Golf VI (Typ 5K1) | Golf VII (Typ AU) | Golf VIII (Typ CD) | |
Lata produkcji | 1974-1983 | 1983-1992 | 1991-2003 | 1997-2006 | 2003-2009 | 2008-2016 | 2012-2020 | 2019- | |
Designer | Giorgetto Giugiaro | Herbert Schäfer | Gert Volker Hildebrand | Hartmut Warkuss | Murat Günak | Walter de Silva | Walter de Silva | Zespół | |
Długość | 3705 mm | 3985 mm | 4074 mm | 4148-4188 mm | 4204 mm | 4199 mm | 4255 mm | 4280 mm | |
Szerokość | 1610 mm | 1665 mm | 1694 mm | 1735 mm | 1759 mm | 1779 mm | 1799 mm | 1789 mm | |
Wysokość | 1395 mm | 1415 mm | 1991-1995 mm | 1440 mm | 1479 mm | 1479 mm | 1452 mm | 1460 mm | |
Rozstaw osi | 2400 mm | 2470 mm | 2475 mm | 2512 mm | 2578 mm | 2578 mm | 2637 mm | 2637 mm | |
Masa własna | 790-973 kg | 910-1245 kg | 1000-1380 kg | 1164-1617 mm | 1140-1520 kg | 1205-1395 kg | 1205-1615 kg | 1255-1630 kg | |
Bagażnik | 260-950 l | 345-1145 l | 320-1152 l | 330-1184 l | 350-1305 l | 350-1305 l | 380-1270 l | 380-1237 kg |
Ze statystyk Instytutu SAMAR wynika, iż w Polsce zarejestrowanych jest ok. 900 tys. egz. wszystkich generacji tego modelu. Najliczniejsza grupę stanowi Golf IV – 290 tys. egz., ale wciąż “na chodzie” jest ponad 8 tys. egz. Golfa I. Natomiast na całym świecie dotychczas sprzedano ponad 40 mln egzemplarzy.
Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 4MOTION – oddać władzę sztucznej inteligencji
Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – elektroniczna zabawka
Kierowca zajmując miejsce we wnętrzu wkracza do elektronicznego świata. Konstruktorzy postawili na rozwój systemów multimedialnych i wspierających kierowcę. Z całą pewnością największym zaskoczeniem dla użytkowników może być rezygnacja z tradycyjnych przełączników i pokręteł, które w poprzedniej generacji służyły do obsługi m.in. wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania i systemu audio. Ich funkcję przyjęły nowoczesne przyciski. Tym samym ósma generacja Golfa stała się pierwszym modelem w nieelektrycznej gamie Volkswagena, w którym zastosowano analogiczne rozwiązanie jak w czysto elektrycznym ID.3. Pojazd reaguje na gesty, rozpoznaje mowę, współpracuje z aplikacjami i telefonami komórkowymi, a także koryguje błędy kierowcy. Standardem jest wbudowana karta e-sim, która umożliwia pobieranie z sieci niezbędnych informacji.
Standardem jest cyfrowy kokpit (opcjonalnie Innovision Cockpit). Cyfrowe systemy współpracują nie tylko ze sobą nawzajem, lecz za pośrednictwem Online Connectivity Unit (OCU) są także połączone ze światem zewnętrznym. Seryjna jednostka OCU wyposażona w zintegrowaną kartę eSIM łączy się z systemami We Connect i We Connect Plus umożliwiając korzystanie ze streamingu, radia internetowego i z licznych usług w sieci.
Przestawienie się z tradycyjnej obsługi urządzeń pokładowych nie wymaga od kierowcy długiej adaptacji. Szybko przekonamy się, iż także nowe rozwiązania można polubić i do maksimum wykorzystać ich funkcjonalność.
Natomiast system Travel Assist zastosowany po raz pierwszy na świecie w samochodzie kompaktowym umożliwia podczas jazdy do prędkości 210 km/h, że pojazd może przemieszczać się na wpół automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie musi zmieniać położenia kierownicy, przyspieszać czy hamować.
Ten Golf nawiązuje połączenie ze swoim otoczeniem za pośrednictwem seryjnego systemu Car2X. Funkcja ta umożliwia korzystanie z informacji przekazywanych przez inne samochody znajdujące się w odległości do 800 m, a także sygnały wysyłane przez urządzenia infrastruktury drogowej. Informacje te ostrzegają kierowcę przed utrudnieniami w ruchu i są przekazywane do kolejnych aut wyposażonych w funkcję Car2X.
Volkswagen Golf w 2021 roku najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie
Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – ładowanie z gniazdka
Systemy Plug-in-Hybrid stają się coraz modniejsze. Ich zaletą jest możliwość przemieszczania się z użycie zgromadzonej w akumulatorach energii elektrycznej i powiększony zasięg. Producenci określają teoretyczny zasięg takiego systemu o dystans ok. 50 km (Golf GTE – 62 km wg. WLTP), ale w rzeczywistości realny zasięg może obniżyć się do ok. 30-40 km. W testowanym Golfie osiągnęliśmy w ruchu miejskim 36 km, co w zimowych warunkach uznać można za wynik zadowalający.
Baterię silnika elektrycznego można ładować z gniazdka domowej instalacji elektrycznej. Po maksymalnie 5 godzinach chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy jest w pełni naładowany. Natomiast dzięki ładowarce Wallbox oraz publicznym stacjom ładowania w przypadku opcjonalnego przewodu do ładowania Mode 3 typ 2 auto naładujemy w 100 proc. w 3 godziny 40 minut.
Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – podsumowanie
Niemiecki lider od zawsze miał swoją ugruntowana pozycję na rynkach europejskich. Chociaż kolejne generacje były często krytykowane za zbytni konserwatyzm, to jednak zawsze było to auto solidne i technicznie innowacyjne. Także najnowsza generacja Golfa zasługuje na najwyższe oceny. Nie tylko za design, ale przede wszystkim za dostarczenie użytkownikowi radości dzięki wyjątkowo bogatemu wyposażeniu. Ważnym atutem są niekwestionowane własności jezdne, najnowsze systemy bezpieczeństwa oraz intuicyjna obsługa urządzeń pokładowych. Niemiecki producent wciąż dba, by Golf jak najdłużej był dyktatorem motoryzacyjnej mody i jak najdłużej piastował fotel lidera.
Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – podstawowe dane techniczne
Silnik | benzynowy TSI + elektryczny |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1395 cm3, R4/16 |
Moc układu hybrydowego | 245 KM |
Moc (silnik benzynowy) | 150 KM |
Moc (silnik elektryczny) | 80 KM |
Maksymalny moment obrotowy (silnik benzynowy) | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min |
Przekładnia, napęd | automatyczna 6-stopniowa DSG, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Zużycie paliwa (tryb hybrydowy) – średnie podczas testu | 6,5 l/100 km |
Zużycie paliwa – średnie najniższe podczas testu | 4,0 l /100 km |
Masa własna | 1624 kg |
Długość | 4287 mm |
Szerokość | 1789 mm |
Wysokość | 1484 mm |
Rozstaw osi | 2630 mm |
Pojemność bagażnika (min./złożone siedzenia) | 380/1237 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 39,5 l |
Cena modelu bazowego | 171 790 zł |
Cena wersji testowej | 196 880 zł |