W historii tej brak jednej generacji (Peugeot 303 nigdy nie powstał) i jest jedno odstępstwo od zasad numeracji – model 309 został wprowadzony na rynek między 305 a 306. W historii są też przyznane dwa tytuły Samochodu Roku (Peugeot 307 w 2002 roku i Peugeot 308 w 2014 roku) i godne uznania sukcesy w rajdach.
W gamie Peugeot seria 300 oznacza samochody kompaktowe, sytuujące się pomiędzy małymi a rodzinnymi modelami. Od 90 lat są one produkowane częściowo lub w całości w historycznym zakładzie Peugeot w Sochaux, z wyjątkiem Peugeot 309, który był produkowany w zakładzie w Poissy oraz najnowszej generacji produkowanej w Miluzie.
Na początku lat30. XX w., w samym środku kryzysu gospodarczego, Peugeot wyszedł naprzeciw potrzebom wymagających klientów i zaprezentował model Peugeot 301, który był sprzedawany w latach 1932-1936 w wersjach sedan, limuzyna, coupé, kabriolet i roadster. Samochód był napędzany silnikiem o pojemności 1465 cm3 i mocy 35 KM. Jego łączna produkcja wyniosła 70 500 sztuk.
W 1936 roku zastąpił go Peugeot 302. Do 1938 roku wyprodukowano łącznie 25 100 egzemplarzy tego modelu. Były to czasy, w których przemysł motoryzacyjny odkrywał zalety aerodynamiki, a model 302 był tego wzorcowym przykładem: miał opływowy przód z ukrytymi za grillem reflektorami, stylistycznie nawiązujący do tzw. „Fuseau de Sochaux” („Wrzeciona z Sochaux”) z modelu Peugeot 402. Ponieważ model okazał się wielkim sukcesem, marka postanowiła wykorzystać tę samą stylistykę w swojej „pośredniej” gamie, której przedstawicielem był Peugeot 302. Potrafił osiągać szaloną na ówczesne czasy prędkość 100 km/h.
Konsekwencje II wojny światowej zakłóciły bieg historii „Serii 300”. Peugeot 303 nigdy nie powstał, produkcja modeli z tej serii została przerwana na trzy dekady, aż do pojawienia się Peugeot 304, zaprezentowanego w 1969 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Samochód był dostępny w wersjach sedan, coupé, kabriolet, kombi i kombi dostawcze zwane kombi przeszklonym. Peugeot 304 powstał na bazie modelu Peugeot 204 i pod względem silnika należał do samochodów średniolitrażowych. Od swojego poprzednika różnił się pionowo ustawionym grillem oraz dłuższą o 15 cm wersją sedan (4,14 m w porównaniu z 3,99 m) i dłuższą, ale tylko o 2 cm wersją kombi (3,99 m w porównaniu z 3,97 m w modelu Peugeot 204). Z Peugeot 204 zachowano w istocie w Peugeot 304 tylko ten sam rozstaw osi i środkową część nadwozia. Wydłużony został tył samochodu. Zmodernizowany przód z trapezoidalnymi reflektorami nawiązywał swym wyglądem do modelu Peugeot 504. Samochód wyróżniał się wyjątkowo przestronnym wnętrzem, co miało kluczowe znaczenie dla rodzinnego sedana.
Peugeot 304 był produkowany w latach 1969-1979 w łącznej liczbie niemal 1 200 000 egzemplarzy i odniósł wielki sukces handlowy. W latach 1970-1972 Peugeot 304 trafił również do Stanów Zjednoczonych. Okazał się jednak zbyt mały jak na rynek amerykański i znalazł tam jedynie około 4000 nabywców. W 1973 roku przeszedł restyling, a w 1975 roku z oferty wycofano wersje coupé i kabriolet. Wersja sedan była dostępna w sprzedaży do 1979 roku.
Peugeot 305 debiutuje na rynku europejskim w 1977 roku i staje się następcą Peugeot 304. Dostępne są dwa rodzaje nadwozia: czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe kombi, którego dodatkową zaletą jest dzielona w układzie 1/2-1/2 tylna kanapa. Zaprojektowane we współpracy z Pininfariną kombi miało również swoją wersję dostawczą. Produkcja Peugeot 305 oparta była na udoskonalonej wersji płyty podłogowej Peugeot 304 i jego silnika benzynowego o pojemności 1,3 litra. Od swoich zagranicznych konkurentów różnił się przede wszystkim napędem na przednie koła, poprzecznie umieszczonym silnikiem i zawieszeniem z czterema niezależnymi kołami. Dzięki wzorcowym właściwościom jezdnym, przestronnemu wnętrzu i komfortowi godnemu samochodów z wyższej półki, Peugeot 305 szybko zyskał popularność na rynku. Jego łączna produkcja we wszystkich wersjach nadwoziowych wyniosła ponad 1 600 000 sztuk.
Peugeot 305 sedan został wykorzystany jako podstawowy model w eksperymentalnym programie VERA, mającym na celu poprawę sprawności energetycznej samochodów kolejnych generacji. Pierwszy prototyp o nazwie VERA 01, zaprezentowany w 1981 roku, miał o 20% mniejszą masę i o 30% mniejszy opór aerodynamiczny. Trwający 5 lat program VERA, obejmujący również prace nad silnikami, w znaczący sposób wpłynął na rozwój modeli 205, 405, a następnie także 605.
Wprowadzenie na rynek w 1985 roku modelu Peugeot 309 spowodowało spadek sprzedaży modelu 305, którego kariera zakończyła się w 1989 roku. Faktycznym następcą Peugeot 305 był jednak wprowadzony na rynek w 1987 roku model Peugeot 405, a nie 309.
Produkowany w latach 1985–1994 w Poissy, w Hiszpanii i w Wielkiej Brytanii Peugeot 309 był pierwszym prawdziwym „kompaktem” marki we współczesnym znaczeniu tego słowa, czyli nie był to już klasyczny, trójbryłowy, 4-drzwiowy sedan, jak 304 i 305, lecz hatchback. Przy długości 4,05 m był o 19 cm krótszy od Peugeot 305 (mierzącego 4,24 m w wersji sedan). Był wzorowany na modelu Talbot Horizon, lecz miał własną, oryginalną stylistykę. Wykorzystano w nim płytę podłogową i drzwi z PEUGEOT 205, wydłużając przód i tył nadwozia i wyposażając,w charakterystyczną dla tego modelu, wypukłą szybę tylnej klapy.
Oferowany początkowo w wersji 3-drzwiowej Peugeot 309 wzbogacił się 3 lata później, w 1987 roku, o wersję 5-drzwiową. Z tej okazji powstała także wersja 309 GTI napędzana pochodzącym z modelu 205 GTI silnikiem 1,9 litra o mocy 130 KM. Peugeot 309 GTI przyspieszał od 0 do 100 km/h w 8 sekund i osiągał maksymalną prędkość 205 km/h. W 1989 roku 309 GTI został wyposażony w pochodzący z modelu 405 silnik MI16 o mocy 160 KM, i stał się budzącym respekt wśród konkurencji groźnym sportowym kompaktem 309 GTI 16. Kariera rynkowa 309 zakończyła się w roku 1994. Łącznie sprzedanych zostało ponad 1 600 000 egzemplarzy tego modelu.
W lutym 1993 roku marka wprowadziła na rynek model Peugeot 306 jako następcę zarówno Peugeot 309, jak i najwyższych wersji Peugeot 205. Ten montowany i wyprodukowany do 2002 roku w łącznej liczbie niemal 2 850 000egzemplarzy w dziewięciu rozsianych po całym świecie zakładach model stał się bestsellerem w swojej klasie. Od debiutu rynkowego w 1993 roku był oferowany w wersjach 3- i 5-drzwiowej, a w 1994 roku został wzbogacony o wersję 4-drzwiową i atrakcyjny kabriolet. Ten ostatni, zaprojektowany i produkowany przez Pininfarinę, został podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1994 roku wybrany Najpiękniejszym Kabrioletem Roku, a w 1998 Kabrioletem Roku.
Zachowanie Peugeot 306 na drodze po raz kolejny wyznaczyło nowe standardy i zostało w szczególny sposób wyeksponowane w sportowych wersjach z tej rodziny: Peugeot 306 XSI i Peugeot 306 S16. Spektakularna i niezapomniana wersja MAXI o mocy 285 KM stała się symbolem zwycięskiego powrotu marki Peugeot w 1996 roku do świata rajdów po 10-letniej przerwie.
Źródło: Peugeot
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…