To ważny, ale wciąż niedoceniony model w gamie południowokoreańskiego producenta. Już w założeniu miał to być budżetowy model, który nieoczekiwanie w marcu 1999 roku zadebiutował w wersji kombi. Obecnie doczekaliśmy się czwartej generacji po liftingu, która stała się atrakcyjnym autem w gamie producenta.
Jego nadwozie zaprojektowało włoskie I.DE.A Institute. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 roku. W założeniu miał to być najtańszy i najmniejszy model w ofercie marki. Nieoczekiwanie w pierwszej kolejności do produkcji trafiła 5-drzwiowa wersja kombi. Dopiero po dwóch latach KIA podjęła decyzję o premierze kolejnej wersji, którą był 4-drzwiowy sedan.
W kolejnych generacjach producent zdecydował o zaprzestaniu produkcji kombi. W ofercie pozostał sedan i hatchback. Powstała też wersja rosyjsko-chińska. We wrześniu 2016 roku zadebiutowała czwarta generacja, której design stworzył zespół pod kierownictwem Petera Schreyera. W kwietniu 2020 roku czwarta generacja przeszła udany face lifting.
Kia EV6 – tytuł Samochodu Roku 2022 w konkursie magazynu What Car?
KIA Rio – porównanie generacji (wersja hatchback)
Generacja | KIA Rio I Typ DC (1999-2005) | KIA Rio II Typ JB (2005-2011) | KIA Rio III Typ UB (2011-2017) | KIA Rio IV Typ YB (2016-) |
Długość | 4215 l | 3990 mm | 4046 mm | 4065 mm |
Szerokość | 1675 l | 1695 mm | 1720 mm | 1725 mm |
Wysokość | 1440 l | 1470 mm | 1455 mm | 1450 mm |
Rozstaw osi | 2410 l | 2500 mm | 2570 mm | 2580 mm |
Bagażnik | – | 270 l | 390 l | 325 l |
Masa własna | 1019-1156 kg | 1154-1266 kg | 1093-1141 kg | 1035-1132 kg |
KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – funkcjonalne wnętrze
Projektanci tego modelu wykorzystali przestrzeń wnętrza do maksimum. Przednie fotele zapewniają wystarczający komfort, który docenimy podczas jazdy na długich dystansach. Kierowca ma przed sobą dobrze wyprofilowaną kierownicę oraz możliwość optymalnego ustawienia fotela. Przy odpowiednim ustawieniu przednich foteli, także pasażerowie zajmujący miejsca na tylnym siedzeniu mogą podróżować w miarę wygodnie. Chociaż we wnętrzu znajdziemy większość elementów wykonanych z twardych materiałów, które uważane są za standard w tej klasie samochodów, to jednak podkreślić należy ich dobrą jakość.
Deska rozdzielcza nie razi mnogością urządzeń, ale kierowca ma do dyspozycji wszystko co potrzebuje. Ma przed sobą czytelne okrągłe zegary, a w centralnej części multimedialny tablet, a którym zachowano tradycyjne pokrętła.
KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – oszczędna jednostka napędowa
Do napędu zastosowano trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 998 cm3. Jest on wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 10 kW, który służy również jako rozrusznik i generator. Nie jest on w stanie samodzielnie napędzać auta, ale skutecznie wspomaga. Dzięki niemu znacznie przyjemniej jeździ się na niskich obrotach i oszczędza paliwo. Mild-hybrid ma 48V instalację oraz dodatkowy akumulator umieszczony w miejscu koła zapasowego. Bez problemu udaje się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej 6,0 l/100 km.
KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podsumowanie
Czwarta generacja Rio wydoroślała i stała się atrakcyjnym modelem. Producent oferuje bogate wyposażenie. Systemy bezpieczeństwa, automatyczny tempomat, możliwości multimedialne, podgrzewana kierownica pozwalają na osiągnięcie poziomu komfortu znanego z wyższych klas. Zaletą jest dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa.
KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 998 cm3, R3 benzynowy T-GDI |
Moc | 120 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa iMT MHEV, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa wg producenta | 5,1-5,5 l/100 km |
Długość | 4065 mm |
Szerokość | 1725 mm |
Wysokość | 1450 mm |
Rozstaw osi | 2580 mm |
Pojemność bagażnika | 325 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
Masa własna | 1130 kg |
Cena wersji podstawowej M | 61 500 zł |