yundai Motor Poland rozpoczyna promowanie wizji przyszłości przy wykorzystaniu nowoczesnego robota Spot firmy Boston Dynamics. W nadchodzących tygodniach robot Spot odwiedzi salony Hyundai Electrified w Polsce. Spot będzie promować robotykę, sztuczną inteligencję i autonomiczną nawigację w specjalnie wydzielonych punktach sprzedaży, dedykowanych samochodom elektrycznym i hybrydowym marki.
Salony Hyundai Electrified oferują Klientom innowacyjne rozwiązania, zmieniające świat elektromobilności. W punktach sprzedaży dedykowanych ekologicznym modelom Hyundai w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, Klienci przekonają się o możliwościach nowych produktów marki z napędami alternatywnymi, sprawdzą ich osiągi, czy niezawodne rozwiązania technologiczne oraz wyjątkową, futurystyczną stylistykę oraz będą mogli naocznie poznać funkcje i możliwości robota Spot. Zanim Spot wyruszy w tournée, przez kilka dni testował go zespół Hyundai Motor Poland, w siedzibie firmy przy ulicy Wołoskiej w Warszawie.
Spot, czworonożny pies-robot, jest pierwszym skomercjalizowanym robotem Boston Dynamic. Cena wynosi 74 500 USD, a firma sprzedała około 400 jednostek w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, generując ponad 30 mln USD przychodu. Wyposażony w LIDAR, kamerę 360 stopni i czujniki IoT, Spot może służyć jako mobilna jednostka dozorująca lub monitorująca, która jednocześnie gromadzi dane. Cztery nogi Spota poruszają się płynnym ruchem, który omija przeszkody i pokonuje nierówne powierzchnie znacznie lepiej niż koła, a ponadto są wystarczająco mocne, aby wytrzymać maksymalnie 13,6 kg ładunku.
Zdolność Spota do montowania różnych czujników IoT i poruszania się po nierównych powierzchniach odróżnia go od robotów kołowych. Dlatego jest on używany w ekstremalnym terenie, które nie nadają się do przebywania ludzi – na przykład Spot został niedawno rozmieszczony w Czarnobylu na Ukrainie, gdzie promieniowanie z katastrofy nuklearnej z 1986 roku nadal zabrania bezpiecznego wejścia ludzi. Spot zmierzył poziom promieniowania i pola elektromagnetycznego w całym obiekcie i wygenerował mapę 3D, z powodzeniem demonstrując zdolność zastępowania ludzkiej pracy w niebezpiecznym środowisku.
Hyundai Motor i UNDP świętują rocznicę globalnego projektu „for Tomorrow” na rzecz zrównoważonych globalnych innowacji
W podobnym duchu NASA zaprezentowała niedawno Au-Spot, zmodyfikowaną wersję Spota do eksploracji Marsa. Au-Spot zostanie wysłany na Marsa, aby pomóc w założeniu załogowego obozu bazowego, zapewniając astronautom wirtualną mapę obszaru i podziemnych jaskiń. Łazik NASA, który odpowiada za te zadania, porusza się dobrze tylko po równych powierzchniach i waży 12 razy więcej niż Spot. Spot jest również szybszy — łazik Curiosity Rover znajdujący się obecnie na Marsie porusza się z prędkością 0,14 km/h, podczas gdy Spot porusza się ze znacznie wyższą prędkością 5 km/h.
Natomiast jeden z potentatów branży budowlanej w USA, używa Spota na budowach. Tam Spot służy do zbierania danych budowlanych (np. słupków numerycznych i przewodów elektrycznych), tworzenia „cyfrowej makiety” placu budowy w wirtualnej rzeczywistości oraz weryfikacji zgodności rzeczywistego terenu z modelowaniem informacji o budynku.
Niedawno Hyundai Motor Group przedstawił projekt „Factory Safety Service Robot” – robota zwiększającego bezpieczeństwo pracy w obiektach przemysłowych. Co więcej, bierze on udział w pilotażowych testach w jednej z fabryk należących do Grupy. Dzięki zintegrowanej kamerze termowizyjnej i trójwymiarowemu czujnikowi typu LiDAR, robot jest w stanie wykryć osoby znajdujące się w pobliżu, monitorować obszary o podwyższonej temperaturze, wykrywać potencjalne zagrożenia pożarowe oraz rozpoznać, czy drzwi są otwarte, czy zamknięte. Robotem można sterować zdalnie za pomocą zabezpieczonej strony internetowej, która pozwala na śledzenie jego ruchów na żywo, umożliwiając personelowi biurowemu zdalną obserwację obszarów przemysłowych.
Technologia rozszerzonej rzeczywistości (AI) pozwala na wykrywanie zagrożeń i wysyłanie alarmów do menedżerów za pośrednictwem bezpiecznej strony internetowej. W oparciu o te funkcje Robot udostępnia na żywo obraz z miejsca, w którym się znajduje oraz dziennik aktywności z centrum sterowania, jak również przyspiesza reakcję pracowników w przypadku sytuacji awaryjnej, uruchamiając alarm na wspomnianej stronie internetowej. Menedżerowie w razie potrzeby mogą przełączyć się na ręczne sterowanie, aby przyjrzeć się bliżej ważnym obiektom przemysłowym. Możliwe jest również podłączenie do systemu sterowania wielu robotów „Factory Service Safety”, aby jednocześnie sprawdzać różne strefy.
Na początku 2021 roku Grupa nabyła pakiet kontrolny akcji w Boston Dynamics, aby rozwijać technologie robotów, które poprawiają jakość życia ludzi i promują bezpieczeństwo. Rozwój technologii robotyki zapewni synergię zakładom przemysłowym Grupy, pojazdom autonomicznym i przyszłym rozwiązaniom miejskiej mobilności powietrznej (UAM).
Połączenie wiedzy Boston Dynamics w dziedzinie robotyki ze światowej klasy możliwościami masowej produkcji Hyundai Motor Group pozwoli grupie skutecznie wejść na globalny rynek robotów. Z perspektywy wewnątrzgrupowej Hyundai Mobis i Hyundai Glovis mogą poszerzyć swoje obszary biznesowe poprzez włączenie robotów do inteligentnych rozwiązań logistycznych.
Firma Boston Dynamics rozpoczęła sprzedaż swojego pierwszego robota komercyjnego Spot® w czerwcu 2020 r. Dziś setki robotów wyprodukowanych przez firmę, spełniają swoją funkcję w różnych branżach m.in. w energetyce, budownictwie, produkcji, naftowo-gazowej oraz wydobywczej. Niedawno firma zaprezentowała Stretch™, pierwszego komercyjnego robota zaprojektowanego specjalnie dla magazynów i centrów dystrybucyjnych.
Źródło: Hyundai