Zgodnie w wcześniejszymi deklaracjami udostępniono kierowcom kolejne odcinki budowanej autostrady A1 między Tuszynem (woj. łódzkie) i początkiem obwodnicy Częstochowy (woj. śląskie). Od 30 grudnia 2021 roku kierowcy mają do dyspozycji blisko 60 km dwujezdniowej drogi, z nawierzchnią betonową, w większości z docelowym układem trzech pasów ruchu.
– Autostrada A1 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce i w Europie Środkowej. Dzisiaj oddajemy do ruchu kolejne odcinki tej trasy położone na styku województwa łódzkiego i śląskiego. W 2022 r., kiedy zakończą się prace na A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, będzie można płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Tegoroczne udostępnienia do ruchu poszczególnych fragmentów A1 to nie tylko usprawnienia komunikacyjne w skali makro, ale również ważne połączenie drogowe dla województw łódzkiego i śląskiego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Jesteśmy o krok od domknięcia autostradowego połączenia północy z południem naszego kraju. W przyszłym roku odcinek Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk zostanie oddany do ruchu. Wówczas ponad 560-kilometrowy odcinek nowoczesnej autostrady połączy Gdańsk z granicą z Czechami.
– Autostrada A1 jest inwestycją o dużym znaczeniu dla całego kraju, a odcinek Tuszyn – Częstochowa to nowoczesne połączenie drogowe dla dwóch województw śląskiego i łódzkiego. Wartym podkreślenia jest fakt, że budowa została wsparta ze środków unijnych kwotą prawie 1,7 mld zł, co stanowi prawie połowę wartości całego projektu – powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Jazda już (niemal) bez utrudnień
Udostępniono do ruchu ciąg główny A1 na jezdni w kierunku Katowic, od węzła Piotrków Trybunalski Zachód do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz dalsze niespełna trzy kilometry na sąsiednim odcinku realizacyjnym. W efekcie od Tuszyna aż za węzeł Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, kierowcy mogą poruszać się trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Na ok. 6-kilometrowym odcinku przed Częstochową, na jezdni w kierunku Katowic, dostępne są dwa pasy ruchu. Przy odpowiednich warunkach pogodowych uzupełnione zostanie oznakowanie poziome i kierowcy również tam będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w obu kierunkach.
GDDKiA – program budowy 100 obwodnic – sprawdzamy postęp prac
Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu trwają prace poza ciągiem głównym A1 i do ich zakończenia będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h.
GDDKiA – udostępniono 50 km drogi ekspresowej S7 na odcinku Napierki – Płońsk
Niespełna dwa tygodnie temu udostępniono odcinek A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód w kierunku Gdańska, kilka dni później całą szerokością jezdni można było przejechać między Kamieńskiem i Radomskiem w obu kierunkach.
Jeszcze odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk
Tak jak zapowiadano, oddany został do dyspozycji kierowców pierwszy odcinek drugiej jezdni pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni.
Drogowy kręgosłup Polski
Przebiegająca przez środek Polski trasa, od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, będzie miała ponad 560 km długości. Kierowcy korzystają już z ponad 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny. W tym roku udostępniliśmy do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy oraz fragment ostatniego odcinka. To w sumie blisko 60 km trasy. Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, w III kw. przyszłego roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
Kalendarium budowy
Przetargi na budowę A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, podzieloną na pięć odcinków realizacyjnych, ogłosiliśmy 30 czerwca 2017 r. Od lipca do września 2018 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami czterech odcinków, a w przypadku odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, w grudniu 2018 r. powtórzyliśmy przetarg. Powodem były przedłużające się procedury wyboru wykonawcy. W nowym przetargu po raz pierwszy zastosowaliśmy formułę skracającą czas trwania postępowania i ostatecznie umowę z wykonawcą podpisaliśmy w kwietniu 2019 r.
Podział na odcinki
Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe
- długość: 15,9 km
- data podpisania umowy: 30 lipca 2018 r.
- wartość podpisanej umowy: 478 873 944,87 zł
- wykonawca (konsorcjum firm): Budimex i Strabag
Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk
- długość: 24,2 km
- data podpisania umowy: 18 kwietnia 2019 r.
- wartość podpisanej umowy: 857 000 000 zł
- wykonawca: Mirbud
Kamieńsk – Radomsko
- długość: 16,7 km
- data podpisania umowy: 14 września 2018 r.
- wartość podpisanej umowy: 573 143 150,11 zł
- wykonawca (konsorcjum firm): Strabag i Budimex
Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego
- długość: 7 km
- data podpisania umowy: 30 sierpnia 2018 r.
- wartość podpisanej umowy: 338 250 000 zł
- wykonawca: PUT Intercor
granica woj. łódzkiego i śląskiego – początek obwodnicy Częstochowy
- długość: 16,9 km
- data podpisania umowy: 23 lipca 2018 r.
- wartość podpisanej umowy: 596 515 897,28 zł
- wykonawca: Polaqua
Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: GDDKiA