Od najbliższego piątku, 24 grudnia 2021 roku, część z poruszających się po polskich drogach samochodów może nie wjechać do stref czystego transportu. Samorządy, na podstawie zmian wprowadzonych do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, będą decydowały jakie samochody będą mogły jeździć w wyznaczonych strefach czystego transportu.
Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w 2021 roku w Polsce pojawiło się 2 115 515 ofert sprzedaży samochodów używanych, spośród których aż 869 871 miało 15 lat i więcej. To właśnie te samochody może dotknąć zakaz poruszania się w wyznaczonych strefach miast. Mediana wieku takich samochodów wynosiła 17,3 lat, mediana ceny – 7500 złotych, a mediana przebiegu 230 000 kilometrów.
„Wprowadzenie zmian do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych częściowo wpłynie na odmłodzenie rynku samochodów używanych w Polsce. Już teraz obserwujemy wzrost zainteresowania autami prawie nowymi. Świadczy o tym wzrost cen i malejąca oferta aut w wieku do dwóch lat. Na rynku samochodów używanych przeciętnie ceny wzrosły w ciągu ostatniego roku o około 10-15 proc., ale w segmencie samochodów poniżej drugiego roku życia, w przypadku niektórych modeli, często wzrosły one o ponad 20 proc., a w niektórych krajach nawet ponad 30 proc. Oznacza to, że zbliżamy się do cen, za które te modele były sprzedawane jako nowe” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
AAA Auto – samochody z silnikami diesla zanotowały największy spadek ofert na rynku aut używanych
Według analizy AURES Holdings, operatora sieci samochodów używanych AAA AUTO, na rynku
samochodów używanych mediana ceny prawie nowych aut o wieku do 2 lat w porównaniu do ubiegłego roku w Polsce wzrosły o 15,5 proc., na rynku czeskim o 13,2 proc., na Słowacji z kolei spadły o 8,2%, a na Węgrzech wzrosły aż o 62,3%! Oferta tych samochodów w krajach Grupy Wyszehradzkiej zmniejszyła się o 41 597 samochodów.
AAA Auto – rosną ceny małych samochodów używanych
Zgodnie z ustawą o elektromobilności w specjalnych strefach transpotu będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy bezemisyjne, jeżdżące na gaz ziemny i wodór oraz auta spalinowe spełniające określoną przez władze lokalne normę emisji spalin Euro. Podobnie jak w innych miastach Europy Zachodniej, najprawdopodobniej samorządy będą ograniczały wjazd autom starszym niż 15-20 lat, a więc nie spełniające emisji spalin zgodnej z normami Euro 3 lub 4. Od 24 grudnia br. taką strefę będzie można utworzyć w każdej miejscowości, niezależnie od liczby jej mieszkańców. Będzie ona też mogła zostać wyznaczona w dowolnym miejscu określonym przez samorząd.
Według analizy AAA AUTO w 2021 roku na rynku samochodów używanych wśród aut z medianą wieku powyżej 15 lat najczęściej były oferowane do sprzedaży:
Mediana ceny (PLN) | Mediana wieku (lat) | |
1. Audi A4 | 12 500 | 17,9 |
2. BMW 3 | 9 900 | 18,2 |
3. Opel Astra | 6 990 | 16,7 |
4. Volkswagen Golf | 6 800 | 18,3 |
5. Volkswagen Passat | 7 500 | 17,9 |
6. Ford Focus | 4 600 | 16,9 |
7. Audi A3 | 10 900 | 17,6 |
8. Volkswagen Polo | 5 250 | 18,2 |
9. BMW 5 | 18 200 | 17,3 |
10. Audi A6 | 16 000 | 16,8 |
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w listopadzie 2021 roku w Polsce pojawiło się 200 841 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza duży spadek w stosunku do października br., o 22 204 aut. Mediana ceny aut używanych ciągle rośnie – w listopadzie wyniosła rekordowe 22 500 zł. To kwota o 3500 zł wyższa niż rok temu.
Źródło: AAA Auto