Od 17 grudnia 2021 roku, wydłużył się odcinek wschodniej jezdni między węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Południe. Kierowcy podróżujący ze Śląska w kierunku Gdańska lub Warszawy będą mieli do dyspozycji całą szerokość jezdni na kolejnych czterech kilometrach trasy głównej między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód. Cały odcinek Tuszyn – Piotrków Trybunalski pełną funkcjonalność zyska przed końcem roku.
Udostępnienie czterech kilometrów wschodniej jezdni A1 pomiędzy węzłami w Piotrkowie Trybunalskim umożliwi demontaż barier na jezdni zachodniej, po której kierowcy dotychczas jeździli w obu kierunkach. Uzupełnione zostanie też oznakowanie poziome. Do zakończenia robót będzie to nadal plac budowy, z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Przed końcem roku kierowcy będą mieli do dyspozycji całą szerokość jezdni w kierunku Katowic i dodatkowe łącznice węzła Piotrków Trybunalski Zachód.
Kolejne istotne zmiany na A1 jeszcze w 2021 roku
W tym samym czasie podobnych zmian należy spodziewać się na odcinku Kamieńsk – Radomsko. Na całym, blisko 17-kilometrowym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już także na 7-kilometrowym odcinku Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego, a także na zachodniej jezdni (w kierunku Katowic) od granicy województw do Kruszyny na terenie woj. śląskiego.
GDDKiA – pierwszy odcinek A1 z dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu
Także przed końcem roku udostępniona zostanie druga jezdnia od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. Na tym fragmencie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a chwilę później także w stronę Katowic. Zatem jeszcze w tym roku kierowcy na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskają łącznie blisko 56 kilometrów dwujezdniowej trasy, o trzech pasach ruchu w każdym kierunku.
GDDKiA – oznakowanie dróg krajowych (wyniki ankiety)
Co z odcinkiem Piotrków – Kamieńsk?
Wszystko wskazuje na to, że przed końcem roku oddany zostanie pierwszy odcinek zachodniej jezdni między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni. Realizacja odcinka Piotrków Trybunalski – Kamieńsk zakończy się w III kw. przyszłego roku. Tym samym autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: GDDKiA