Toyota konsekwentnie dąży do realizacji celu społeczeństwa neutralnego klimatycznie. Żeby go osiągnąć, firma rozwija wiele zelektryfikowanych technologii, w tym te związane z wodorem, który jest uważany za jeden z fundamentów przyszłej redukcji emisji CO2 na świecie.
Zaangażowanie Toyoty w technologie wodorowe wykracza poza produkcję samochodów osobowych, dlatego firma udostępnia swoją technologię ogniw paliwowych w formie modułów łatwych do wykorzystania przez partnerów z innych branż.
Moduły ogniw paliwowych drugiej generacji
Aby ułatwić rozwój technologii wodorowej i przenieść ją z samochodów do wielu innych zastosowań, Toyota opracowała kompaktowe moduły generujące prąd na bazie zestawu ogniw paliwowych z Toyoty Mirai drugiej generacji i w styczniu 2022 roku rozpocznie ich produkcję. Nowe zestawy ogniw paliwowych są bardziej kompaktowe i lżejsze, a przy tym zapewniają większą gęstość mocy niż te stosowane w pierwszym modelu sedana Mirai. Moduły są dostępne w dwóch rodzajach obudowy – w formie kostki oraz płaskiego prostopadłościanu, co daje większą elastyczność oraz ułatwia adaptację do różnych zastosowań.
Toyota prezentuje prototypowego GR Yarisa napędzanego wodorem
Europejska produkcja
Toyota rozpoczęła rozwój ogniw paliwowych już w 1992 roku i cały czas udoskonala swoją technologię wodorową. Nowe moduły ogniw paliwowych drugiej generacji będą składane przez europejski zespół produkcyjny w zakładzie badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem pod Brukselą. Produkcja rozpocznie się w styczniu 2022 roku w nowym obiekcie, gdzie znajduje się pilotażowa linia montażowa, łącząca zaawansowaną technologię z wysokiej jakości montażem.
Toyota Prius – w jakim stanie jest jednostka napędowa po przebiegu 488 tys. km
Toyota podjęła decyzję o produkcji modułów ogniw paliwowych w Europie, ponieważ zaobserwowano znaczny wzrost popytu na tę technologię w całym regionie. We współpracy z przedsiębiorcami zainteresowanymi wykorzystaniem rozwiązań Toyoty w swoich produktach, zespół odpowiedzialny za ogniwa paliwowe w TME (Fuel Cell Business Unit) zaoferuje niezbędne wsparcie inżynieryjne dla integracji systemów. Geograficzna bliskość partnerów i możliwość uważnego monitorowania pojawiających się szans biznesowych pozwoli firmie szybko zwiększyć podaż.
Klastry wodorowe
Rozwój europejskiej gospodarki wodorowej będzie kluczowym elementem realizacji celu określonego w Zielonym Ładzie, czyli osiągnięcia do 2050 roku zerowych emisji netto gazów wpływających na globalne ocieplenie. Zdaniem UE, żeby sprostać temu wyzwaniu, przemysł będzie potrzebował „liderów z dziedziny klimatu i zasobów”, by do 2030 roku rozwinąć pierwsze komercyjne zastosowania przełomowych technologii w kluczowych sektorach. Pojawienie się klastrów wodorowych w Europie oznacza jednoczenie różnych sektorów i łączenie ich umiejętności, technologii i wdrożeń – takich jak floty ciężarówek, autobusów, taksówek i infrastruktura wodorowa. Celem jest stworzenie dla branży wodorowej rentownych możliwości biznesowych i umożliwienie im rozwoju, by stały się zalążkiem działań na większą skalę.
Źródło: Toyota