Toyota Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.
Prace nad technologią wodorowego silnika spalinowego rozpoczęto w 2017 roku i choć jest ona wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów, a przez to jeszcze nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego, to w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś pokazuje wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.
„Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe” – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.
W eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corolla Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo.
Od maja tego roku eksperymentalna Corolla Sport brała udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem ROOKIE Racing, zespołu zależnego od TOYOTA GAZOO Racing. W ten sposób w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji testowano prototypowy wodorowy silnik spalinowy.
„Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz, dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
Wodór spala się szybciej niż benzyna, a to oznacza dużą dynamikę przy doskonałych wynikach pod względem ochrony środowiska. Spalanie wodoru, oprócz tego, że odbywa się w sposób niezwykle czysty, ma też potencjał, by dawać przyjemność z jazdy dzięki wrażeniom akustycznym i sensorycznym, charakterystycznym dla silników spalinowych.
Toyota cały czas wzmacnia swoje wysiłki na drodze do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej m.in. poprzez promowanie wykorzystania wodoru w elektrycznych samochodach z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) oraz innych produktach zasilanych ogniwami paliwowymi. Poprzez dalsze udoskonalanie technologii silników wodorowych w ramach udziału w sportach motorowych, Toyota dąży do urzeczywistnienia idei bezemisyjnej gospodarki opartej na wodorze.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…