Najnowsza sesja zderzeniowa EuroNCAP przyniosła kilka niespodzianek. Spośród 11 rozbitych samochodów tylko 7 uzyskało najwyższa ocenę pięciu gwiazdek – BMW iX, Genesis G70 i GV70, Mercedes-EQ EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia i Volkswagen Caddy. Elektryczny FIAT 500e i Marvel R MG – cztery gwiazdki.
Znacznie gorsze wyniki niż się spodziewano otrzymały dwa modele koncernu Renault. Dacia Spring oceniona została tylko na jedną gwiazdkę, a Renault ZOE na zero.
Michiel van Ratingen, sekretarz generalny EuroNCAP, powiedział: „Brawo dla tych producentów za zapewnienie konsumentom poziomu bezpieczeństwa, jakiego oczekują. Te wyniki po raz kolejny jasno pokazują, że bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od dobrej inżynierii, a mniej od rodzaju układu napędowego lub ceny”.
Ponieważ konsumenci ze wszystkich stron świata są zachęcani do przejścia na samochody elektryczne zasilane bateriami, nie jest niespodzianką, że niektórzy producenci samochodów wprowadzają na rynek bardziej przystępne produkty, które mogą spodobać się szerszemu gronu odbiorców. Renault było jednym z pierwszych, które z powodzeniem zdobyły rynek dzięki popularnemu ZOE, wprowadzonemu na rynek w 2013 roku. „Nowe” ZOE, po liftingu wprowadzone w 2020 roku, otrzymało kilka ulepszeń akumulatorów, ale nie zwiększyło bezpieczeństwa. Wręcz przeciwnie, boczna poduszka powietrzna montowana w fotelu, która wcześniej chroniła głowę i klatkę piersiową, została zastąpiona mniej skuteczną poduszką chroniącą tylko klatkę piersiową, co oznacza pogorszenie ochrony pasażerów. Nowe ZOE oferuje słabą ochronę w wypadkach, słabą ochronę niechronionych użytkowników dróg i brakuje mu znaczącej technologii unikania kolizji, co dyskwalifikuje go do jakichkolwiek gwiazdek.
Green NCAP – Nissan LEAF e+ maksymalną ocenę pięciu gwiazdek
Nie lepiej wypadły testy w przypadku Dacii. W pełni elektryczny model, sprzedawany jako zupełnie nowy pojazd, opiera się w dużej mierze na produkowanym w Chinach Renault City K-ZE, będącym pochodną Renault Kwid, sprzedawanego od kilku lat w Indiach i Brazylii. Dacia ma zagorzałych zwolenników w całej Europie: nabywców samochodów, którzy cenią sobie niskie ceny wyjściowe i unikają „bezużytecznych funkcji” w swoim samochodzie. Jednak tym razem „mistrzowie oszczędnej inżynierii” wprowadzili na rynek produkt, który wykracza poza zwykłe drobiazgi. Jego wytrzymałość w testach zderzeniowych jest wręcz problematyczna, z wysokim ryzykiem zagrażających życiu obrażeń klatki piersiowej kierowcy i głowy pasażera w testach zderzenia czołowego oraz marginalnej ochrony klatki piersiowej w przypadku zderzenia bocznego. Średnia wytrzymałość w razie zderzenia i słaba technologia unikania kolizji dają Dacii Spring jedną gwiazdkę.
Nowy Fiat 500 otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek Green NCAP
Michiel van Ratingen komentuje: „Renault był kiedyś synonimem bezpieczeństwa. Laguna była pierwszym samochodem, który otrzymał pięć gwiazdek w 2001 roku. Jednak te rozczarowujące wyniki dla ZOE i Dacii Spring pokazują, że bezpieczeństwo stało się teraz szkodą uboczną w przejściu grupy na samochody elektryczne. Zaledwie kilka miesięcy temu Dacia twierdziła, że są „zaabsorbowani ciągłym zwiększaniem bezpieczeństwa osób na pokładzie” i że ich samochody zawsze poprawiają bezpieczeństwo pasażerów. Oczywiście tak nie jest: te samochody nie tylko nie oferują w standardzie żadnego znaczącego bezpieczeństwa czynnego, ale również ich ochrona pasażerów jest gorsza niż w jakimkolwiek innym pojeździe, który widzieliśmy w okresie ostatnich wielu lat. Cyniczne jest oferowanie konsumentowi niedrogiego ekologicznego samochodu, jeśli wiąże się to z wyższym ryzykiem obrażeń w razie wypadku. Inne samochody, takie jak FIAT 500e, niedawno nagrodzony 5 gwiazdkami w Green NCAP, pokazują, że bezpieczeństwa nie trzeba poświęcać na rzecz czystości środowiska”.
Rikard Fredriksson, doradca ds. bezpieczeństwa pojazdów z TRAFIKVERKET w Szwecji mówi: „Testy Euro NCAP podkreślają istotne różnice, które pojawiają się, gdy podjęta zostanie decyzja o niepodwyższaniu poziomu bezpieczeństwa pojazdu, który jest w produkcji. Szczególnie niepokojące jest obniżenie przez producenta jakości poduszki powietrznej, gdy jego pojazd został poddany liftingowi w innych obszarach, które nie są bezpieczne. W tym wydaniu możemy zobaczyć przykłady samochodów elektrycznych w podobnym przedziale cenowym, ale znacznie różniącym się poziomem bezpieczeństwa.”
Również w tej sesji testów zderzeniowych EuroNCAP zweryfikowano bezpieczeństwo pięciu nowych hybrydowych i elektrycznych modeli samochodów ocenianych w poprzednich latach. Audi A6 PHEV, Range Rover Evoque PHEV, MAZDA 2 Hybrid otrzymały po 5 gwiazdek odpowiednio w 2018, 2019 i 2020 roku. Mercedes-EQ EQB otrzymał pięciogwiazdkową oceną GLB 2019, a zupełnie nowy Townstar Nissana, bliźniaczy Renault Kangoo, posiada czterogwiazdkową ocenę tego samochodu z początku tego 2021 roku.
Źródło: EuroNCAP