Najwyższa ocena dla nowej Škody Fabia czwartej generacji – model zdobył pięć gwiazdek w teście referencyjnym bezpieczeństwa zderzeniowego przeprowadzonym przez niezależny Europejski Program Oceny Nowych Pojazdów (Euro NCAP). Zdobyte 78 procent maksymalnej liczby punktów, plasuje Škodę Fabia wśród najbezpieczniejszych pojazdów w swojej klasie.
Wynik testu EuroNCAP stanowi kontynuację szeregu najwyższych ocen dla pojazdów marki Škoda. Pomimo bardziej rygorystycznych kryteriów oceny wprowadzonych w 2020 r., każdy nowy model producenta od 2008 r. otrzymuje najwyższą notę.
– Pięciogwiazdkowa ocena nowej Škody Fabia w teście EuroNCAP potwierdza nasze silne zaangażowanie w bezpieczeństwo klientów i wszystkich innych użytkowników dróg. Jesteśmy dumni, że od 2008 roku każdy nowy pojazd marki Škoda w momencie wprowadzenia na rynek otrzymał najwyższą ocenę. Fabia jest już drugim modelem, który to osiągnął po wprowadzeniu bardziej rygorystycznych warunków testowych. Przechodząc na MQB-A0, możemy teraz oferować w Škodzie Fabia liczne funkcje i systemy wspomagające przypisane dotąd pojazdom wyższych klas, tym samym jeszcze bardziej zwiększać bezpieczeństwo tego popularnego modelu – mówi Johannes Neft, Członek Zarządu Škoda Auto ds. Rozwoju Technicznego.
Nowa Škoda Fabia uzyskała wysokie noty w kompleksowych testach zderzeniowych i testach bezpieczeństwa przeprowadzanych przez EuroNCAP. Czwarta generacja popularnego modelu osiągnęła 78 procent maksymalnej liczby punktów w programie testowym, którego kryteria oceny zostały zaostrzone w 2020 roku. Oznacza to, że nowa Fabia jest jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swojej klasie. Samochód otrzymał 85 procent maksymalnej liczby punktów za ochronę dorosłych i 81 procent za bezpieczeństwo dzieci, dzięki czemu wypadł szczególnie dobrze w tych dwóch obszarach. Najwyższa ocena dla modelu Fabia składa się na imponujący rekord Škody – od 2008 roku każdy z 14 ocenianych modeli producenta otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.
Škoda Fabia – wyrazisty design czwartej generacji ważnego modelu
Nowa Škoda Fabia może być wyposażona w nawet dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszkę chroniącą kolana kierowcy, a tylne boczne poduszki są dostępne w tej serii po raz pierwszy. Mocowania ISOFIX i Top Tether na tylnych siedzeniach są częścią standardowego wyposażenia, a opcjonalnie mogą być zamontowane także na przednim siedzeniu pasażera. Dzięki temu FABIA może pomieścić trzy bezpiecznie zamocowane foteliki dziecięce.
Platforma MQB-A0 wykonana ze stali wysokowytrzymałościowej i formowanej na gorąco zapewnia trwałą konstrukcję nadwozia o dużej stabilności i sztywności skrętnej. Ponadto umożliwia integrację siedmiu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy dostępnych dotychczas dla pojazdów wyższych klas. TRAVEL ASSIST obejmuje między innymi aktywny tempomat (ACC) oraz system LANE ASSIST, który pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, korygując tor jazdy. Za pomocą funkcji HANDS-ON DETECT asystent podróży sprawdza czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Nowa FABIA wspomaga również kierowcę podczas parkowania: PARK ASSIST działa przy prędkościach do 40 km/h – wyświetla odpowiednie równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe i może zastąpić kierowcę podczas manewru parkowania. MANOEUVRE ASSIST wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu pojazdu w trakcie parkowania, i w razie potrzeby automatycznie hamuje pojazd. System rozpoznawania znaków drogowych i FRONT ASSIST z ochroną pieszych i rowerzystów to kolejne nowe systemy dostępne dla modelu Fabia.
Nowa ŠKODA FABIA (IV) – ładniejsza, większa i nowocześniejsza
Europejski Program Oceny Nowych Pojazdów (Euro NCAP) to inicjatywa powołana do życia w 1997 roku przez ministerstwa transportu, kluby motoryzacyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i instytuty badawcze z ośmiu krajów europejskich. Konsorcjum ma siedzibę w belgijskim mieście Leuven i przeprowadza testy zderzeniowe aktualnych modeli pojazdów w celu oceny ich bezpieczeństwa czynnego i biernego. Testy w ostatnich latach stają się coraz bardziej rygorystyczne i obejmują obecnie szereg scenariuszy kolizji. Chociaż początkowo oceniano tylko wyniki testów zderzeniowych, teraz uwzględniane są również oceny aktywnych systemów bezpieczeństwa, a także systemów wspomagania kierowcy.
Źródło: Škoda Auto / EuroNCAP