W ramach wydarzenia Art Basel Miami Beach 2021 BMW M GmbH po raz pierwszy zaprezentowała światowej publiczności nowy, ekspresyjny model studyjny – BMW Concept XM. Model ten stanowi zapowiedź najmocniejszego samochodu BMW M, jaki kiedykolwiek powstał seryjnie, a którego produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku.
Jednocześnie BMW Concept XM podkreśla niezwykłe cechy marki M: elektryfikacja zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy między niemal bezgłośnym sunięciem a typowymi dla M wysokimi osiągami. BMW Concept XM po raz pierwszy prezentuje nową stylistykę przodu pojazdu przyszłej klasy luksusowej BMW. Ponadto widać niezwykle postępową i niezależną interpretację stylistyki modeli BMW X, jak również zupełnie nową formę luksusu i poczucia przestrzeni we wnętrzu pojazdu.
BMW XM jako pojazd seryjny będzie produkowane od końca 2022 r. w fabryce BMW Group w Spartanburgu w Stanach Zjednoczonych, które są najważniejszym rynkiem zbytu dla tego nowego wyczynowego modelu. Tym samym BMW M GmbH z okazji 50. rocznicy swego powstania wprowadza na drogi pierwszy niezależny model od czasów legendarnego BMW M1. BMW XM będzie dostępne wyłącznie w wersji M i tylko z napędem hybrydowym plug-in.
Charakterystyczny wygląd zewnętrzny jest synonimem doskonałych osiągów: dynamiki, zwinności i precyzji przy zasięgu elektrycznym do 80 kilometrów. Nowo zaprojektowany napęd hybrydowy M w BMW Concept XM łączy jednostkę napędową V8 z silnikiem elektrycznym o wysokich osiągach i generuje moc szczytową 550 kW (750 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 1000 Nm. W ten sposób pierwszy zelektryfikowany samochód BMW M GmbH wyznacza drogę w segmencie samochodów wyczynowych.
— Dzięki BMW Concept XM całkowicie na nowo interpretujemy segment samochodów wyczynowych. Podkreśla on zdolność BMW M GmbH do przełamywania konwenansów i przekraczania granic, aby zaoferować fanom marki najlepsze wrażenia z jazdy. Samochód seryjny – pierwsze niezależne BMW M od czasów legendarnego BMW M1 – pokazuje ponadto, jak krok po kroku będziemy realizować elektryfikację naszej marki — mówi Franciscus van Meel, dyrektor zarządzający BMW M GmbH.
BMW M wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów luksusowych
Dzięki BMW Concept XM BMW M GmbH wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów luksusowych. Wygląd zewnętrzny koncentruje się na silnej prezencji i ekstrawertycznej charyzmie. We wnętrzu specjalna pozycja kierowcy M w kokpicie połączona jest z całkowicie przeprojektowaną tylną częścią kabiny: M Lounge oferuje luksusowe miejsce odpoczynku dzięki wygodnym fotelom i podświetlanej, trójwymiarowej podsufitce.
— Stylistyka BMW Concept XM to ekstrawagancka deklaracja BMW M w segmencie absolutnego luksusu. Jest bezkompromisowo niezależne i uosabia ekspresyjny styl życia jak żaden inny pojazd w ofercie BMW — wyjaśnia Domagoj Dukec, szef działu designu BMW.
Przednia część pojazdu: postępowa stylistyka zapewniająca doskonałą prezencję
BMW Concept XM to pierwsza prezentacja nowej, postępowej stylistyki przodu modeli BMW klasy luksusowej, która w swojej indywidualnej formie pojawi się w 2022 roku wraz z ofensywą modelową BMW w segmencie luksusowym. Innowacyjny podział lamp przednich na dwa oddzielne moduły gwarantuje wyrazisty wygląd. Wzrok przyciąga w szczególności wyrazista stylistyka świateł dziennych w postaci wąskiego, ostro zarysowanego górnego modułu lamp. Umieszczona pomiędzy reflektorami i ustawiona poziomo atrapa chłodnicy BMW zwęża się ku stronie zewnętrznej i niemal ośmiokątnym konturem podkreśla dynamiczny charakter przodu.
Czarne elementy atrapy chłodnicy są otoczone filigranowym obramowaniem i wydają się niemal swobodnie unosić na czarnej błyszczącej powierzchni. W obrębie atrapy chłodnicy typowe dla M podwójne listwy podkreślają jej szerokość. Wyraziste oświetlenie konturowe efektownie podkreśla atrapę chłodnicy. Dzięki temu charakterystyczna jednostka składająca się z atrapy chłodnicy i świateł dziennych jest natychmiast rozpoznawalna nawet po zmroku. Nowe logo XM w atrapie chłodnicy oraz duże wloty powietrza wskazują na moc pracującego za atrapą chłodnicy silnika V8, który wraz z napędem elektrycznym tworzy napęd hybrydowy M.
Charakterystyczne detale M wskazują na bezkompromisową wydajność
Nadbudowa kabiny BMW Concept XM wznosi się pionowo i podkreśla stabilne wrażenie przodu pojazdu. Kolor dachu kontrastuje z lakierowanymi na czarno słupkami A. Przednia szyba wydaje się jeszcze bardziej płaska i nadaje przodowi pojazdu nowoczesną dynamikę. Nad słupkami A zamontowane są w dachu wąskie szperacze diodowe. Charakterystyczny kształt maski silnika nawiązuje do kształtu atrapy chłodnicy w formie dwóch wysklepień maski. Dwa wloty powietrza w masce silnika odwzorowują wygląd diodowych szperaczy w dachu i tworzą dynamiczny akcent. Pas przedni obramowuje ku dołowi masywną sylwetkę samochodu klarownymi, czarnymi powierzchniami. Na zewnątrz trójkątne listwy w kolorze karoserii podkreślają pionowe wloty powietrza i akcentują sportową, stabilną postawę BMW Concept XM.
Profil: czysta dynamika
Mocne, wyraźnie zarysowane proporcje BMW Concept XM podkreślają jego bezkompromisową niezależność i nawiązują do charakteru coupé. Wyrazisty przód, długa maska silnika i rozciągnięta, opadająca ku tyłowi linia dachu tworzą charakterystyczną, dwubryłową konstrukcję o wyrazistych konturach. Rysunek szyb zwęża się ku tyłowi, podkreślając dynamikę profilu auta.
JEFF KOONS x BMW – specjalna edycja BMW serii 8 Gran Coupé zaprojektowana przez artystę
Charakterystyczne prowadzenie linii jest dodatkowo podkreślone przez dwukolorowy lakier BMW Concept XM. Górna część pojazdu polakierowana jest na matowy złoty brąz, a dolna na metalizowany kosmiczny szary. Pod linią szyb oba kolory karoserii oddziela „Black Belt” – szeroka linia w błyszczącym kolorze czarnym. Klasyczne lusterka zewnętrze M tworzą wyraźny, sportowo-techniczny akcent. O napędzie hybrydowym M informuje klapka do ładowania umieszczona za lewym przednim kołem.
W widoku z boku celowo krótkie przetłoczenia podkreślają zwinność i nowoczesność pojazdu. Zaczynają się bardzo wyraźnie, a kończą miękko. Wyraziste lampy tylne zachodzą daleko na boki, tworząc efektowne przejście do tyłu. Typowe dla BMW X czarne nakładki na nadkola i progi są wyraźnie zaznaczone i optycznie podnoszą karoserię. Wydłużone nadwozie pojazdu jest osadzone na 23-calowych obręczach kół ze stopów lekkich, które nadają profilowi dodatkową moc i stabilność.
Tył: potężna sylwetka i nowo zinterpretowana stylistyka
Również stylistyka tyłu podkreśla potężną sylwetkę BMW Concept XM. Równocześnie samochód z tej perspektywy wygląda na płaski i sportowy. Tylna szyba jest niemal bezfugowo osadzona w tylnej części nadwozia. Nową interpretację stylistyki wyróżnia umiejscowienie logo BMW, które zostały wygrawerowane laserowo na szybie poniżej obu belek dachu. To oficjalne nawiązanie do BMW M1, jedynego jak dotąd samodzielnie i ekskluzywnie opracowanego modelu BMW M GmbH.
BMW Group prezentuje innowacyjne koncepcje rowerów cargo i hulajnóg elektrycznych
W dolnej części tyłu szerokie nadkola sygnalizują zdecydowaną postawę na drodze. Podkreślają to również bardzo wąskie lampy tylne w wyrazistym kształcie litery L, które rozciągają się niemal na całą szerokość tyłu. Same lampy zostały zaprojektowane w postaci ciemnych elementów, z których dopiero po włączeniu wyłania się precyzyjny i jednorodny odcień czerwieni. W pasie tylnym dominują charakterystyczne dla samochodów BMW M podwójne końcówki rur wydechowych. Podwójny układ wydechowy z podwójnymi końcówkami po obu stronach redukuje ciśnienie zwrotne w silniku V8, a także generuje typowy dla M pełen emocji dźwięk towarzyszący imponującej mocy silnika. Pionowe ułożenie oraz sześciokątny kształt końcówek rur wydechowych ożywiają klasyczną ikonę.
Stylistyka wnętrza: wysokie osiągi i ekstrawertyczny luksus
We wnętrzu BMW Concept XM obszar wrażeń z jazdy charakteryzuje się typową dla M interpretacją stylistyki kokpitu zorientowanego na kierowcę. Linie i powierzchnie deski rozdzielczej, konsoli środkowej, boczków drzwi i siedzeń nadają przednim fotelom postępowy charakter, a ich geometria i wysokiej jakości materiały podkreślają atmosferę. Brązowa skóra o wyglądzie vintage, miedź i karbon stanowią łącznik między luksusem a sportami motorowymi. Wyrazista wstawka ozdobna oddziela optycznie przestrzeń kierowcy od innych przestrzeni w samochodzie.
We wnętrzu kokpitu dekoracyjna powierzchnia z karbonu z wplecionymi miedzianymi włóknami tworzy sportową i ekskluzywną podstawę dla wskaźników, nawiewów i elementów obsługi. Ponadto nowy zakrzywiony wyświetlacz BMW tworzy harmonijną równowagę między tradycyjną orientacją kierowcy a nowoczesną cyfryzacją. Czerwone akcenty na kierownicy i konsoli środkowej wprowadzają charakterystyczne sportowe sygnały. Środek konsoli środkowej składa się z trzech pionowych elementów utrzymanych w kolorystyce trzech kolorów logo BMW M.
Przestrzeń i luksus: M Lounge
Maksymalne zorientowanie na kierowcę w pierwszym rzędzie foteli równoważy ekstrawagancka i luksusowa atmosfera salonu w tylnej części BMW Concept XM. Specjalne materiały, wyraziste powierzchnie i ekspresyjne detale zmieniają tylny rząd siedzeń w wyjątkowy salon M Lounge. Przyciemniane na czarno tylne szyby boczne podkreślają prywatny charakter tylnej części kabiny. Podczas gdy miejsce kierowcy jest zdominowane przez ciepły brąz skóry, tylna część jest utrzymana w soczystym kolorze petrol. Dzięki głębokim siedzeniom duża kanapa tylna zachęca do relaksu. Tylko obszar zagłówków w kształcie rombu jest obszyty skórą. Oferuje on funkcję podparcia, jakiej można oczekiwać od fotela sportowego BMW M. Pod spodem rozciąga się wygodna przestrzeń do siedzenia z ekskluzywną kanapą z luksusowej aksamitnej tkaniny z pikowaniem w romby. Na podłodze wykładzina dywanowa o wysokim runie ze wzorem w romby podtrzymuje ekskluzywne wrażenie.
Podświetlana i rzeźbiona podsufitka
Wizualnym akcentem wnętrza jest podsufitka o trójwymiarowej strukturze. Dzięki pośredniemu i bezpośredniemu oświetleniu element ten wygląda jak płaskorzeźba, która sprawia, że podsufitka staje się ekskluzywnym dziełem sztuki. Wspólnie z oświetleniem ambientowym tworzy tło dla połączenia luksusu i komfortu w maksymalnie wyrazisty sposób. Oświetlenie ambientowe BMW Concept XM można wybrać w jednym z trzech kolorów BMW M.
Zakrzywiony wyświetlacz BMW z charakterystycznym dla M interfejsem użytkownika
Oparty na najnowszej generacji BMW iDrive system obsługi w wersji M przenosi wyczynowy charakter BMW Concept XM do świata cyfrowego. Interfejs użytkownika wzmacnia sportowe wrażenia z jazdy i jest podświetlany w trzech charakterystycznych dla M kolorach. W wyjątkowo estetyczny sposób prezentuje zarówno tryby jazdy hybrydowej, jak i czysto elektrycznej. Zakrzywiony wyświetlacz BMW prezentuje unikalną stylistykę i daje wgląd w interfejs użytkownika, który w przyszłości przyczyni się do zwiększenia wrażeń z jazdy we wszystkich modelach BMW M.
Źródło: BMW