Już od początku swojego istnienia Nissan Leaf był samochodem, który łamał dotychczasowe standardy. Pierwszy w pełni elektryczny samochód produkowany seryjnie szybko zaczął odnosić rynkowe sukcesy. Dotychczas sprzedano ponad 500 tys. egzemplarzy.
Nie jest tajemnicą, że część miłośników motoryzacji do elektromobilności podchodzi z lekkim przymrużeniem oka. Jestem jednak przekonany, że Nissan Leaf byłby ich w stanie przekonać do zmiany poglądów.
Bazę dla japońskiego elektryka stworzył Nissan Tiida/Versa. Po raz pierwszy rewolucyjny jak na owe czasy model w fazie prototypu zaprezentowano 26 lipca 2009 roku, a wersja produkcyjna pojawiła się 16 grudnia 2010 roku. Nowy elektryk zdobył wiele prestiżowych wyróżnień. Magazyn Time uznał to auto jako jeden z 50 najlepszych wynalazków 2009 roku. Za Leafem głosowali także członkowie jury dwóch najbardziej prestiżowych konkursów na świecie i przyznali tytuły – World Car of the Year 2011 i Car of the Year 2011. Był to pierwszy samochód, który pokonał spalinowych rywali.
Obecnie produkowany jest w trzech miejscach na świecie. Są to: Oppama (Japonia), Smyrna (USA) i Sunderland (Wielka Brytania). Najwięcej, bo 150 tys. egz. powstaje w Japonii, a po 50 tys. w pozostałych dwóch fabrykach.
Nissan LEAF10 – limitowane wersja za 145,5 tys. zł
Nissan Leaf – porównanie generacji
Generacja | Nissan Leaf I ZE0 | Nissan Leaf II ZE1 |
Okres produkcji | 2010-2017 | od 2017 |
Silniki | el. 109 KM/280 Nm (254 Nm of 2013) | el. 148 Km / 320 Nm |
Długość | 4445 mm | 4490 mm |
Szerokość | 1770 mm | 1788 mm |
Wysokość | 1549 mm | 1530 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm | 2700 mm |
Masa własna | 1550 kg | 1580 kg |
Bagażnik | 330/680 l (370/720 l od 2013) | 420/1161 l |
W Polsce Nissan Leaf zadebiutował w lipcu 2013 roku. Obecnie w sprzedaży u polskich dilerów dostępna jest druga generacja po liftingu.
Nissan Leaf – elektryczna dusza
Leaf napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 217 KM i zasilany bateriami 62 kWh, co teoretycznie pozwalają na maksymalny zasięg do 385 km w cyklu mieszanym. Jest wiele czynników, które ten zasięg zmniejszają, ale z cała pewnością w ruchu miejskim uda się bez najmniejszych problemów osiągnąć zasięg około 300 km. Można także odnieść wrażenie, że ten zasięg spada wolniej niż w konkurencyjnych modelach.
Co trzeba zrobić, żeby oszczędnie jeździć w mieście?
Tryb Eco pozwala zwiększyć dostępny zasięg, równocześnie nie pogarszając wyraźnie komfortu podróży. Z kolei e-Pedal to rozwiązanie umożliwiające korzystanie tylko z pedału przyspieszenia, którym możemy nie tylko regulować prędkość, ale także uruchamiać skuteczne hamowanie.
Zalecany i sprawdza się w praktyce Tryb B, który zwiększa możliwość rekuperacji podczas hamowania. Działa natychmiast, gdy tylko zdejmiemy nogę z pedału przyspieszenia.
Przy codziennych dojazdach do pracy i załatwianiu sprawunków na terenie dużej aglomeracji miejskiej nie musimy się obawiać, że szybko skończy się w Leafie energia. Zawsze jest możliwe szybkie doładowanie (do 80 proc.), które gdy przykładowo od 50 proc. trwa ok. pół godziny.
Po otwarciu pokrywy w przedniej części pojazdu mamy do wyboru dwa gniazda ładowania. Jedno do ładowania prądem stałym (DC) w standardzie ChaDeMo, a drugie prądem zmiennym (AC) określane jako Type 2.
Nissan Leaf ma też ładowarkę pokładową 6,6 kW, która pozwala z domowego gniazdka naładować baterie od 0 do 100 proc. w czasie do 12 godz. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 100 kW do 80 proc. pojemności baterii trwa niecałe 1,5 godziny. Jeżeli mamy szczęście, to trafimy na wolną bezpłatną ładowarkę, bo takie wciąż w różnych miejscach są dostępne.
Nissan Leaf – nowoczesne wnętrze
Jak przystało na elektryka we wnętrzu znajdziemy wiele istotnych dla kierowcy urządzeń. Przed sobą ma na desce rozdzielczej tradycyjny prędkościomierz i ekran LCD, na którym dostępne są dane z komputera pokładowego. W części środkowej umieszczono ekran dotykowy (z tradycyjnymi pokrętłami) do obsługi multimediów i nawigacji satelitarnej.
Mamy do dyspozycji wiele systemów asystujących jak m.in. aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, czujnik martwego pola, czy asystent ostrzegania przed kolizją oraz system parkowania z kamerami w przedniej i tylnej części pojazdu.
We wnętrzu Leafa znajdziemy elementy skórzane i dobrej jakości tworzywa sztuczne. Przednie fotele zapewniają wystarczający komfort, a na tylnych siedzeniach z powodzeniem mogą podróżować nawet trzy dorosłe osoby. Do dyspozycji mamy także 420 l bagażnik, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń można powiększyć do 1161 l.
Nissan Leaf – podsumowanie
Pojazd elektryczny, który sprawdzi się zarówno w mieście jak i na trasie, gdy wcześniej zaplanujemy postój na doładowanie baterii. Zaletą jest stosunkowo długie utrzymanie wysokiego poziomu naładowania. Producent zadbał o bogate wyposażenie i najnowsze systemy bezpieczeństwa. Można oczekiwać, że ten model jeszcze długo będzie wskazywał kierunek rozwój motoryzacyjnej elektromobilności.
Nissan Leaf – podstawowe dane techniczne