W ramach tej ekspansji, w ostatnim czasie cztery pierwsze stacje ładowania IONITY zostały uruchomione w Polsce: trzy przy autostradzie A1 i jedna w pobliżu autostrady A2. Nowy flagowy koncept IONITY oraz nowa funkcja “Plug & Charge” dostępna w modelach Audi e-tron, uczynią ładowanie samochodu elektrycznego łatwiejszym, wygodniejszym i bardziej dostępnym.
Sukces mobilności elektrycznej w ogromnej mierze jest zależny od dostępności do infrastruktury ładowania. Dlatego IONITY, największa w Europie, działająca w 24 krajach otwarta sieć ładowania prądem o wysokiej mocy (HPC), inwestuje 700 milionów euro w sieć szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Spółka joint venture, w której Audi ma udziały, do roku 2025 zwiększy liczbę wysokowydajnych punktów ładowania o mocy 350 kW z obecnych ponad 1500 do około 7000. Co ważne, nie będą one budowane tylko przy autostradach, ale także w pobliżu dużych miast i przy drogach głównych. W związku z tym znacznie wzrośnie też liczba stacji ładowania – z obecnych niespełna 400 do ponad 1000.
W ostatnich tygodniach, pierwsze cztery stacje sieci IONITY zostały uruchomione w Polsce. Od 15 października 2021 roku można korzystać z dwóch stacji przy autostradzie A1 (MOP Olsze Wschód oraz MOP Olsze Zachód), od 19 października z trzeciej stacji, w okolicach Świecka obok drogi DK29 oraz autostrady A2, a w ostatnich dniach ruszyła także kolejna stacja przy autostradzie A1 – w Kaszewach Kościelnych niedaleko Kutna. Dzięki mocy ładowania do 350 kW na jedno stanowisko, czas operacji ładowania w porównaniu z obecnie funkcjonującymi w Polsce systemami znacznie się skróci. Stacje funkcjonują w oparciu o europejski standard ładowania Combined Charging System.
„Dotychczas posiadacze elektrycznych modeli Audi e-tron, e-tron GT i RS e-tron GT, korzystali albo z możliwości ładowania swoich samochodów w domu, albo wykorzystywali stacje ładowania innych operatorów – najczęściej o niższej mocy i z dłuższym czasem ładowania. Pierwsze w Polsce stacje ładowania wysokiej mocy HPC firmy IONITY to zmienią. Teraz posiadacze elektrycznych Audi będą mogli naładować akumulatory w nieco ponad 20 minut. To bardzo dobra informacja, świadcząca o tym, że infrastruktura ładowania ciągle się rozwija, a Audi, dzięki swym rozwiązaniom technicznym, w myśl hasła „Przewaga dzięki technice” jest w pełni gotowe na nową erę e-mobilności” – mówi Michał Bowsza, dyrektor marki Audi.
Na stacji IONITY, właściciele Audi RS e-tron GT, ładowanych z mocą nawet do 270 kW, w idealnych warunkach będą w stanie naładować akumulator od 5 do 80 % SoC (stanu naładowania) w zaledwie 22,5 minuty, a Audi e-tron Sportback w ok. 30 minut. Po zaledwie pięciu minutach ładowania, modele e-tron GT i RS e-tron GT mogą zwiększyć swój zasięg do 100 km.
Ponadto IONITY planuje rozbudowę wielu z istniejących już w Europie lokalizacji – w zależności od stopnia ich wykorzystania. Nowe stacje będą od początku wyposażone w sześć do dwunastu punktów ładowania. Dzięki temu znacznie skraca się czas ładowania i oczekiwania użytkowników. Ponadto firma planuje nabyć więcej gruntów w celu budowy i eksploatacji kolejnych stacji. Zadaszone punkty ładowania lub kompletne stacje IONITY z restauracjami i sklepami znacząco wpłyną na poprawę doświadczeń klientów przy tego typu infrastrukturze.
„Pojazdy z wszystkich naszych kluczowych segmentów już wkrótce będą elektryczne. To duża zmiana, ale widzę w niej ogroną szansę” – mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG. „Sukces e-mobilności zależy w dużej mierze od rozbudowanej infrastruktury ładowania. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej liczy się teraz nie tylko produkt, ale cały ekosystem związany z jego obsługą. Dzięki skupieniu się na rozwijaniu i ulepszaniu kompleksowej sieci ładowania, ogromna ekspansja IONITY odegra kluczową rolę w zwiększaniu atrakcyjności pojazdów elektrycznych.”
W gamie modelowej koncernu z Ingolstadt znajduje się obecnie sześć w pełni elektrycznych modeli: Audi e-tron, Audi e-tron Sportback, Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron. Do roku 2025 cztery pierścienie przedstawią szeroką ofertę aut w pełni elektrycznych – znajdzie się w niej ponad 20 modeli. Od roku 2026 wszystkie nowe modele Audi wprowadzane na rynek będą wyłącznie elektryczne.
Audi jest członkiem założycielem i od samego początku partnerem spółki joint venture IONITY. Sieć stacji szybkiego ładowania IONITY zlokalizowanych w całej Europie jest fundamentem dla świadczenia własnej usługi ładowania Audi: e-tron Charging Service. Usługa ta oferuje obecnie dostęp do ponad 280 000 punktów ładowania w 26 krajach Europy, na których można płacić przy użyciu jednej i tej samej karty. W tym kontekście, użytkownicy korzystają z preferencyjnych warunków sieci IONITY. Dla przykładu: Koszt ładowania samochodu w sieci IONITY przy pomocy karty Audi e-tron Charging Service w Polsce to 3,50 PLN za kWh w taryfie City, a przy wykorzystaniu taryfy Transit stawka ta wynosi 1,45 PLN, co jest znacznie korzystniejsze niż w przypadku ładowarek innej popularnej sieci. Ponadto, w taryfie Transit użytkownik w pełni elektrycznego Audi e-tron otrzymuje pierwszy rok bez opłaty podstawowej. Więcej szczegółów na temat taryf e-tron Charging Service w Polsce.
Począwszy już od grudnia 2021 roku, wyłącznie w sieci IONITY, Audi będzie oferować wyjątkową formę ładowania premium. To funkcja “Plug & Charge” (PnC). Chodzi tu o możliwość łatwego i bezpiecznego ładowania pojazdu elektrycznego bez konieczności użycia karty RFID (radio frequency identification), a nawet aplikacji. Proces uwierzytelniania w kompatybilnych stacjach ładowania odbywa się wtedy automatycznie, za pośrednictwem szyfrowanej komunikacji, w momencie gdy tylko kabel ładowania zostanie podłączony do pojazdu. Następnie rozpoczyna się proces ładowania. Na koniec następuje rozliczenie – automatycznie, na warunkach określonych w zawartej umowie. Aby móc korzystać z tego systemu, kierowca musi posiadać model Audi e-tron z funkcją PnC (nowy model z datą produkcji po tygodniu kalendarzowym 51/2021) oraz aktywną umowę e-tron Charging Service. Użytkownicy muszą jedynie aktywować funkcję PnC w aplikacji myAudi oraz w MMI swojego Audi e-tron.
IONITY jest spółką joint venture czołowych śwaitowych producentów samochodów: BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG oraz Volkswagen Group, którą reprezentują marki Audi i Porsche. Udziałowcem IONITY została również niedawno firma spoza branży motoryzacyjnej – inwestor finansowy BlackRock. BlackRock, z siedzibą w Nowym Jorku, działa globalnie i poprzez swoją platformę Global Renewable Power inwestuje w zrównoważone gałęzie przemysłu i firmy o największym potencjale wzrostu. IONITY buduje i obsługuje sieć zlokalizowanych wzdłuż europejskich autostrad stacji HPC o mocy ładowania do 350 kW. Na wszystkich stacjach ładowania IONITY klienci ładują swoje pojazdy z wykorzystaniem w 100% energii odnawialnej, co umożliwia bezemisyjną i neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla jazdę.
Źródło: Audi
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…