Dobrze rozwinięta infrastruktura ładowania to podstawa zelektryfikowanej mobilności. Z myślą o tym, sieć IONITY zainwestuje około 700 milionów euro, by jeszcze do roku 2025 uruchomić ponad 5000 kolejnych punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Znajdą się one na ponad 1000 nowych stacji szybkiego ładowania o mocy do 350 kW wybudowanych przez tą spółkę joint venture, w której udziały ma Grupa Volkswagen ze swoimi markami Porsche i Audi.
W ramach tej ekspansji, w ostatnim czasie cztery pierwsze stacje ładowania IONITY zostały uruchomione w Polsce: trzy przy autostradzie A1 i jedna w pobliżu autostrady A2. Nowy flagowy koncept IONITY oraz nowa funkcja “Plug & Charge” dostępna w modelach Audi e-tron, uczynią ładowanie samochodu elektrycznego łatwiejszym, wygodniejszym i bardziej dostępnym.
Sukces mobilności elektrycznej w ogromnej mierze jest zależny od dostępności do infrastruktury ładowania. Dlatego IONITY, największa w Europie, działająca w 24 krajach otwarta sieć ładowania prądem o wysokiej mocy (HPC), inwestuje 700 milionów euro w sieć szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Spółka joint venture, w której Audi ma udziały, do roku 2025 zwiększy liczbę wysokowydajnych punktów ładowania o mocy 350 kW z obecnych ponad 1500 do około 7000. Co ważne, nie będą one budowane tylko przy autostradach, ale także w pobliżu dużych miast i przy drogach głównych. W związku z tym znacznie wzrośnie też liczba stacji ładowania – z obecnych niespełna 400 do ponad 1000.
W ostatnich tygodniach, pierwsze cztery stacje sieci IONITY zostały uruchomione w Polsce. Od 15 października 2021 roku można korzystać z dwóch stacji przy autostradzie A1 (MOP Olsze Wschód oraz MOP Olsze Zachód), od 19 października z trzeciej stacji, w okolicach Świecka obok drogi DK29 oraz autostrady A2, a w ostatnich dniach ruszyła także kolejna stacja przy autostradzie A1 – w Kaszewach Kościelnych niedaleko Kutna. Dzięki mocy ładowania do 350 kW na jedno stanowisko, czas operacji ładowania w porównaniu z obecnie funkcjonującymi w Polsce systemami znacznie się skróci. Stacje funkcjonują w oparciu o europejski standard ładowania Combined Charging System.
Audi A8 – odmłodzony model flagowy i A8 L Horch na rynek chiński
„Dotychczas posiadacze elektrycznych modeli Audi e-tron, e-tron GT i RS e-tron GT, korzystali albo z możliwości ładowania swoich samochodów w domu, albo wykorzystywali stacje ładowania innych operatorów – najczęściej o niższej mocy i z dłuższym czasem ładowania. Pierwsze w Polsce stacje ładowania wysokiej mocy HPC firmy IONITY to zmienią. Teraz posiadacze elektrycznych Audi będą mogli naładować akumulatory w nieco ponad 20 minut. To bardzo dobra informacja, świadcząca o tym, że infrastruktura ładowania ciągle się rozwija, a Audi, dzięki swym rozwiązaniom technicznym, w myśl hasła „Przewaga dzięki technice” jest w pełni gotowe na nową erę e-mobilności” – mówi Michał Bowsza, dyrektor marki Audi.
Na stacji IONITY, właściciele Audi RS e-tron GT, ładowanych z mocą nawet do 270 kW, w idealnych warunkach będą w stanie naładować akumulator od 5 do 80 % SoC (stanu naładowania) w zaledwie 22,5 minuty, a Audi e-tron Sportback w ok. 30 minut. Po zaledwie pięciu minutach ładowania, modele e-tron GT i RS e-tron GT mogą zwiększyć swój zasięg do 100 km.
Audi e-tron GT zdobywa Złotą Kierownicę i zostaje Najpiękniejszym Samochodem Roku
Ponadto IONITY planuje rozbudowę wielu z istniejących już w Europie lokalizacji – w zależności od stopnia ich wykorzystania. Nowe stacje będą od początku wyposażone w sześć do dwunastu punktów ładowania. Dzięki temu znacznie skraca się czas ładowania i oczekiwania użytkowników. Ponadto firma planuje nabyć więcej gruntów w celu budowy i eksploatacji kolejnych stacji. Zadaszone punkty ładowania lub kompletne stacje IONITY z restauracjami i sklepami znacząco wpłyną na poprawę doświadczeń klientów przy tego typu infrastrukturze.
Ekspansja IONITY wpływa na większą atrakcyjność elektromobilności
„Pojazdy z wszystkich naszych kluczowych segmentów już wkrótce będą elektryczne. To duża zmiana, ale widzę w niej ogroną szansę” – mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG. „Sukces e-mobilności zależy w dużej mierze od rozbudowanej infrastruktury ładowania. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej liczy się teraz nie tylko produkt, ale cały ekosystem związany z jego obsługą. Dzięki skupieniu się na rozwijaniu i ulepszaniu kompleksowej sieci ładowania, ogromna ekspansja IONITY odegra kluczową rolę w zwiększaniu atrakcyjności pojazdów elektrycznych.”
W gamie modelowej koncernu z Ingolstadt znajduje się obecnie sześć w pełni elektrycznych modeli: Audi e-tron, Audi e-tron Sportback, Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron. Do roku 2025 cztery pierścienie przedstawią szeroką ofertę aut w pełni elektrycznych – znajdzie się w niej ponad 20 modeli. Od roku 2026 wszystkie nowe modele Audi wprowadzane na rynek będą wyłącznie elektryczne.
Sieć IONITY fundamentem usługi e-tron Charging Service
Audi jest członkiem założycielem i od samego początku partnerem spółki joint venture IONITY. Sieć stacji szybkiego ładowania IONITY zlokalizowanych w całej Europie jest fundamentem dla świadczenia własnej usługi ładowania Audi: e-tron Charging Service. Usługa ta oferuje obecnie dostęp do ponad 280 000 punktów ładowania w 26 krajach Europy, na których można płacić przy użyciu jednej i tej samej karty. W tym kontekście, użytkownicy korzystają z preferencyjnych warunków sieci IONITY. Dla przykładu: Koszt ładowania samochodu w sieci IONITY przy pomocy karty Audi e-tron Charging Service w Polsce to 3,50 PLN za kWh w taryfie City, a przy wykorzystaniu taryfy Transit stawka ta wynosi 1,45 PLN, co jest znacznie korzystniejsze niż w przypadku ładowarek innej popularnej sieci. Ponadto, w taryfie Transit użytkownik w pełni elektrycznego Audi e-tron otrzymuje pierwszy rok bez opłaty podstawowej. Więcej szczegółów na temat taryf e-tron Charging Service w Polsce.
Plug & Charge: Audi daje możliwość naładowania baterii samochodu bez karty RFID i bez odpowiedniej aplikacji
Począwszy już od grudnia 2021 roku, wyłącznie w sieci IONITY, Audi będzie oferować wyjątkową formę ładowania premium. To funkcja “Plug & Charge” (PnC). Chodzi tu o możliwość łatwego i bezpiecznego ładowania pojazdu elektrycznego bez konieczności użycia karty RFID (radio frequency identification), a nawet aplikacji. Proces uwierzytelniania w kompatybilnych stacjach ładowania odbywa się wtedy automatycznie, za pośrednictwem szyfrowanej komunikacji, w momencie gdy tylko kabel ładowania zostanie podłączony do pojazdu. Następnie rozpoczyna się proces ładowania. Na koniec następuje rozliczenie – automatycznie, na warunkach określonych w zawartej umowie. Aby móc korzystać z tego systemu, kierowca musi posiadać model Audi e-tron z funkcją PnC (nowy model z datą produkcji po tygodniu kalendarzowym 51/2021) oraz aktywną umowę e-tron Charging Service. Użytkownicy muszą jedynie aktywować funkcję PnC w aplikacji myAudi oraz w MMI swojego Audi e-tron.
Sieć IONITY używa prądu elektrycznego pochodzącego wyłącznie ze źródeł odnawialnych, tzw. green power
IONITY jest spółką joint venture czołowych śwaitowych producentów samochodów: BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG oraz Volkswagen Group, którą reprezentują marki Audi i Porsche. Udziałowcem IONITY została również niedawno firma spoza branży motoryzacyjnej – inwestor finansowy BlackRock. BlackRock, z siedzibą w Nowym Jorku, działa globalnie i poprzez swoją platformę Global Renewable Power inwestuje w zrównoważone gałęzie przemysłu i firmy o największym potencjale wzrostu. IONITY buduje i obsługuje sieć zlokalizowanych wzdłuż europejskich autostrad stacji HPC o mocy ładowania do 350 kW. Na wszystkich stacjach ładowania IONITY klienci ładują swoje pojazdy z wykorzystaniem w 100% energii odnawialnej, co umożliwia bezemisyjną i neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla jazdę.
Źródło: Audi