Categories: Klasyki

Mercedes-Benz – 5 listopada 1921 r. otoczona pierścieniem gwiazda staje się znakiem firmowym znanym na całym świecie

Umieszczona w pierścieniu trójramienna gwiazda Mercedesa symbolizuje nieprzerwaną historię sukcesu: Mercedes-Benz utrzymał swoją czołową pozycję w ogłoszonym niedawno rankingu „Best Global Brands 2021” renomowanej amerykańskiej firmy konsultingowej Interbrand. Marka spod znaku gwiazdy po raz kolejny znalazła się na ósmym miejscu i jest jedyną europejską marką w pierwszej dziesiątce zestawienia.

W porównaniu z rokiem 2020 wartość marki wzrosła o 3%, do 50,866 mld dolarów. W rezultacie Mercedes-Benz szósty rok z rzędu pozostaje najcenniejszą marką samochodów luksusowych na świecie – i jedyną taką w pierwszej dziesiątce.

Znak towarowy o niezrównanej charyzmie świętuje w 2021 r. swój wielki jubileusz: umieszczona w pierścieniu gwiazda kończy 100 lat. 5 listopada 1921 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) wystąpiła do urzędu patentowego z wnioskiem o ochronę wzoru użytkowego dla tego i innych wariantów swojego znaku towarowego. Znak towarowy zarejestrowano w sierpniu 1923 r. Sama gwiazda – bez otaczającego ją pierścienia – była znana już od ponad dekady. DMG wystąpiła o ochronę jej wzoru użytkowego w 1909 r., a w 1911 r. wpisano ją do rejestru znaków towarowych.

Obecnie przed Muzeum Mercedes-Benz można podziwiać szczególną gwiazdę Mercedesa o imponującej, pięciometrowej średnicy. To gwiazda wieży dworcowej w Stuttgarcie, wypożyczona na czas przebudowy i remontu budynku dworca. W 2025 r. ten symbol stolicy Badenii-Wirtembergii ponownie zabłyśnie w swoim tradycyjnym miejscu. Gwiazdy o podobnej wielkości świecą i obracają się na wielu budynkach na całym świecie, ale rzadko można zbliżyć się do nich tak blisko jak w Muzeum Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz: połączenie firmy i znaku towarowego w 1926 r.

Fuzja DMG oraz Benz & Cie. na potrzeby utworzenia Daimler-Benz AG spowodowała również połączenie ich znaków towarowych. Od 1926 r. trójramienna gwiazda DMG była otoczona wieńcem laurowym Benza – i od tamtej pory wyróżnia każdy samochód Mercedes-Benz. Wraz z sukcesem nowej marki ten synonim innowacji technicznych, umiejętności inżynieryjnych oraz definiującego producenta wzornictwa zaczął cieszyć się ogromnym uznaniem na całym świecie.



Tajniki Muzeum Mercedes-Benz – radio samochodowe

Historia gwiazdy i wieńca laurowego sięga minionego stulecia. W 1899 r. austriacki biznesmen Emil Jellinek, mieszkający w Baden pod Wiedniem oraz w Nicei, użył imienia swojej córki – Mercédès – do nazwania zespołu korzystającego z pojazdów DMG. Nieco później nazwa „Mercedes” stała się produktową nazwą automobili, które Jellinek zamawiał w DMG. Jako znak towarowy zarejestrowano ją 26 września 1902 r.

Wkrótce pojawił się też charakterystyczny symbol Mercedesa. Paul i Adolf Daimlerowie, synowie zmarłego w marcu 1900 r. pioniera motoryzacji Gottlieba Daimlera, dobrze pamiętali, jak ich ojciec wiele lat wcześniej dodał gwiazdkę do pocztówki przedstawiającej ich rodzinny dom. Firma DMG podchwyciła ten pomysł i wystąpiła o ochronę wzoru użytkowego dla trójwymiarowej wersji symbolu zaprojektowanego przez Adolfa Daimlera. Trójramienna gwiazda miała symbolizować wizję motoryzacji Gottlieba Daimlera – „na lądzie, na wodzie i w powietrzu”. 24 czerwca 1909 r. DMG zarejestrowała charakterystyczną gwiazdę jako znak towarowy w Niemieckim Cesarskim Urzędzie Patentowym.

Niezależnie od tego rywal DMG – Benz & Cie. – 6 sierpnia 1909 r. zarejestrował jako znak towarowy napis „Benz” otoczony wieńcem laurowym. W październiku 1910 r. wpisano go do ewidencji symboli. Wieniec laurowy zamiast stosowanego wcześniej koła zębatego miał nawiązywać do znaczących zwycięstw firmy z Mannheim w sporcie motorowym.

Fakt, że obaj producenci zarejestrowali swoje nowe znaki towarowe w tym samym roku, z perspektywy czasu stanowi interesujące nawiązanie do roku 1886. Właśnie wtedy Carl Benz i Gottlieb Daimler opracowali swoje samochody napędzane wysokoobrotowym silnikiem o spalaniu wewnętrznym.

Trójramienna gwiazda w wieńcu laurowym

1 maja 1924 r., po uzgodnieniu wspólnoty interesów Benza i Daimlera w ramach przygotowań do fuzji obu firm, emblematy dwóch najstarszych producentów samochodów znalazły się obok siebie. 18 lutego 1925 r. uznani graficy złożyli wreszcie efektowne sygnety w całość. W ten sposób trójramienna gwiazda i wieniec laurowy oraz napisy Mercedes i Benz zostały ze sobą połączone, tworząc nowy znak towarowy. 18 lutego 1925 r. zarejestrowano nowy emblemat, a następnie – znak słowny „Mercedes-Benz”. Do dziś znak ten ma niemal niezmienioną formę. Jako emblemat z zaakcentowaną trójramienną gwiazdą zdobi wszystkie pojazdy Mercedes-Benz – z wyjątkiem modeli z większą gwiazdą na przednim pasie.

Na marginesie: równolegle do trójramiennej gwiazdy w 1921 r. firma DMG złożyła wniosek o ochronę wersji czteroramiennej. Nie używano jej jednak przez wiele dziesięcioleci, aż do 19 maja 1989 r., gdy posłużyła jako znak towarowy dawnej firmy lotniczej DASA (Deutsche Aerospace Aktiengesellschaft), później – DaimlerChrysler Aerospace.

Kampania marketingowa z okazji jubileuszu

5 listopada 2021 r., z okazji jubileuszu znaku towarowego, w kanałach społecznościowych Mercedes-Benz rozpocznie się specjalna kampania marketingowa.

Spot wyjaśnia ewolucję znaku towarowego Mercedes-Benz i ilustruje jego charyzmę. Specjalnie opracowany język projektowania Mercedes-Benz, na który składają się rysunki techniczne oraz elementy marki i produktu, nawiązuje do wybranych działań marketingowych z przeszłości. Format pokazuje nowoczesny luksus oraz współczesną wszechstronność, czyli wszystko, co reprezentuje marka z gwiazdą. Mercedes-Benz stara się inspirować klientów i zaspokajać ich potrzeby dzięki gamie wyjątkowych produktów oraz usług. Podstawą korporacyjnej strategii firmy jest zrównoważona, indywidualna mobilność.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

3 godziny ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

3 godziny ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago