W historii czechosłowackiej motoryzacji znajdziemy wiele ciekawych projektów, z których część powstała tylko w wersji prototypowej, ale z całą pewnością może zostać uznana za rewolucyjną w światowej motoryzacji.
Jednym z takich wyjątkowych modeli jest Wikov 35, który ze względu na wyjątkowo aerodynamiczny kształt nadwozia potocznie był znany jako „Kapka” (kropla). Po raz pierwszy publicznie został pokazany 22 października 1931 roku, a więc dokładnie 80 lat temu.
Klasyk tygodnia – futurystyczna perła Tatra 77
Auto powstało na podwoziu rodziny Wikov 35. Dwudrzwiowe, czteroosobowe auto z klasycznym rozwiązaniem systemu napędowego – silnik z przodu napędzający tylne koła. Design nadwozia przypominał bardziej łódź podwodną lub torpedę. Pod maska zamontowano czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1743 cm3 i mocy 35 KM, współpracujący z trzybiegową przekładnią manualną. Chociaż Wikov tym modelem prześcignął aerodynamiczne Tatry, to jednak spodziewanego sukcesu nie odniósł. Powstały tylko trzy egzemplarze, a wierną replikę można podziwiać w muzeum Veteran Arena w Ołomuńcu.
Warto dodać, iż pierwszym seryjnym modelem marki czeskiej marki był Wikov 7/28 z 1925 roku. Firma z Prościejowa produkowała samochody do 1939 roku, ale powstało tylko łącznie około 800 egzemplarzy.
Po zakończeniu II wojny światowej firma została upaństwowiona i zmieniła nazwę na Agrostroj Prostějov. A obecnie należy do grupy Wikov Industry, która specjalizuje się w produkcji mechanicznych przekładni i kół zębatych.