O tym jak ważnym elementem infrastruktury są MOP-y już pisaliśmy. GDDKiA wskazuje najważniejsze zagadnienia w ich planowaniu i realizacji. Priorytet to możliwość zatankowania paliwa oraz podnoszenie standardu innych dostępnych usług. I właśnie dostosowanie MOP-ów do tych usług jest zadaniem dla dzierżawców. Dlatego dzisiaj publikujemy plan przetargów, jakie GDDKiA ogłosi do końca 2021 r. oraz w 2022 roku.
GDDKiA zarządza 127 MOP-ami kat. I, a pozostałe 104 MOP-y kat. II i III zarządzane są przez dzierżawców wyłonionych w konkurencyjnych przetargach. Na budowanych odcinkach nowych dróg zaplanowano 96 MOP-ów, z czego 30 będzie MOP-ami kat. I, 46 kat. II a 20 kat. III.
Obecnie trwają przetargi na MOP-y przy czterech drogach ekspresowych. W woj. podlaskim na S8 (MOP Biernatki Wschód, Biernatki Zachód, Kossaki, Kołaki, Cibory Południe). W woj. pomorskim na S6 (MOP Kamień Południe, Kamień Północ). W woj. lubelskim MOP na S19 (Janów Lubelski Zachód, Janów Lubelski Wschód) oraz woj. świętokrzyskim na S7 (MOP Syków).
GDDKiA – zmiany dla kierowców od 1 października 2021 r. z nowym systemem e-TOLL
Plany do końca 2021 roku
Do 31 grudnia 2021 r. planowane jest wszczęcie postępowania przetargowe na realizację 30 MOP-ów:
- 4 MOP-y przy autostradzie A1,
- 2 MOP-y przy autostradzie A2,
- 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S5,
- 11 MOP-ów przy drodze ekspresowej S7,
- 3 MOP-y przy drodze ekspresowej S17,
- 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S19,
- 6 MOP-ów przy drodze ekspresowej S61.
GDDKiA – gotowi do zimowego utrzymania dróg w sezonie 2021/2022
To nie wszystko. Zaplanowane są już pierwsze przetargi na 2022 rok. Na liście na razie znajdują się postępowania przetargowe na budowę 11 MOP-ów, które powstaną przy autostradzie A1 (pięć MOP-ów) oraz przy drogach ekspresowych S19 (dwa MOP-y) i S61 (cztery MOP-y).
Źródło: GDDKiA