Począwszy od roku 2026, Audi wprowadzać będzie na światowe rynki wyłącznie nowe modele z napędem elektrycznym. Ponadto już od teraz, docelowo do roku 2033, marka będzie stopniowo wycofywać się z produkcji silników spalinowych. W ten sposób cztery pierścienie wyraźnie orientują się w stronę elektromobilności i przyspieszają własną transformację. Główny cel: połączenie indywidualnej mobilności i zrównoważonego rozwoju dla klientów, a jednocześnie zwiększenie rentowności firmy.
Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron odgrywają kluczową rolę w strategii elektryfikacji marki rodem z Ingolstadt. Pod względem cenowym, oferują klientom Audi atrakcyjny punkt wejścia w świat elektrycznej mobilności segmentu premium. Wszystko dzięki kompleksowej strategii Grupy Volkswagen dotyczącej wspólnych platform modelowych: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron produkowane są w wielomarkowej fabryce w Zwickau, gdzie powstają również Volkswageny ID.3 i ID.4, a od niedawna także Cupra Born. Wszystkie te modele bazują na platformie MEB, nie tracąc jednocześnie najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej atrakcyjnych atutów przypisanych konkretnym markom.
„W przyszłości będziemy jeszcze intensywniej opierać się na synergii zachodzącej w ramach Grupy Volkswagen” – mówi Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki. „Ta ścisła współpraca sprawia, że przejście na bezemisyjną mobilność premium jest teraz atrakcyjne cenowo dla naszych klientów i efektywne ekonomicznie dla nas. Jednocześnie dbamy o to, by wszystkie nasze pojazdy bezsprzecznie nosiły w sobie DNA Audi i opuszczały linię montażową w niemal przysłowiowej jakości premium związanej z naszą marką.”
Kolejny ważny model elektryczny spod znaku czterech pierścieni, Audi Q6 e-tron, również bazuje na nowej platformie: Premium Platform Electric (PPE), opracowanej wspólnie przez Audi i Porsche.
Około 8500 pracowników Volkswagen Saksonia w Zwickau pracuje przy produkcji pięciu aktualnych modeli Grupy – wszystkie są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Dr Stefan Loth, prezes zarządu Volkswagen Saksonia mówi: „Jesteśmy z jednej strony niezmiernie dumni, ale z drugiej świadomi ogromu wyzwań związanych z przekształceniem się z fabryki produkującej wyłącznie auta marki Volkswagen, w zakład wielomarkowy, który wkrótce będzie produkował sześć różnych modeli samochodów elektrycznych. To stawia duże wymagania przed naszymi pracownikami, którzy odpowiadają na nie z ogromnym zaangażowaniem i umiejętnościami.” W procesie montażu samochodów w Volkswagen Saksonia wykorzystywanych jest wiele nowatorskich i innowacyjnych technologii. Na przykład wyświetlacz head-up display jest instalowany bezpośrednio na linii montażowej. Inteligentne oprogramowanie ocenia obraz testowy wyświetlany na przedniej szybie i autonomicznie dokonuje drobnych korekt.
Korzystanie ze wspólnych platform i modułów technicznych jest od dziesięcioleci sprawdzoną strategią Grupy Volkswagen. „Praca zespołowa pomiędzy markami rozpoczyna się w momencie powstania koncepcji nowej platformy” – mówi Fermin Soneira Santos, szef linii produktowej dla modeli elektrycznych z segmentu od A do C. „Ważnym jest, by ustanowić właściwą równowagę pomiędzy wyrazistym charakterem marki, a maksymalną synergią w ramach Grupy.” Q4 e-tron jest bezsprzecznie prawdziwym Audi. Widać to nie tylko w progresywnej stylistyce, ale także w standardowej dla Audi koncepcji wyświetlaczy i obsługi, w połączeniu wirtualnego kokpitu z wyjątkowo dużym ekranem MMI, w wyświetlaczu head-up display z rozszerzoną rzeczywistością, który po raz pierwszy w klasie kompaktowej pełni rolę łącznika między światem wirtualnym a rzeczywistym oraz w niemal przysłowiowym skupianiu się Audi na jakości materiałów we wnętrzu. Oba modele w 2021 roku z powodzeniem wystartowały na wszystkich rynkach europejskich. Dla klientów z USA, kompaktowe SUV’y są dostępne od końca września.
Korzyści płynące ze współpracy między markami widoczne są nie tylko w kwestiach platform technicznych, ale także wśród pracowników. Około 350 pracowników Audi zaangażowanych jest obecnie w produkcję w Zwickau. Są to głównie młodsi pracownicy, którzy dopiero ukończyli naukę zawodu. Po rocznym pobycie w Zwickau, gdzie zdobywają niezbędne doświadczenie w rozwijającej się dziedzinie elektromobilności, wracają do swoich macierzystych zakładów, na przykład do fabryki w Ingolstadt, gdzie już w 2023 roku rozpocznie się produkcja kolejnego w pełni elektrycznego Audi, modelu Q6 e-tron.
Historia marki Audi jasno wskazuje, że korzenie firmy z czterema pierścieniami w logo sięgają właśnie Saksonii. Założyciel firmy, August Horch, chcąc rozszerzyć swoją działalność, udał się do Zwickau, gdzie w 1904 r. zarejestrował firmę “A. Horch Motorenwagenwerke AG”. Położyło to podwaliny pod produkcję samochodów w Saksonii. Po nieporozumieniach z zarządem, Horch opuścił firmę i w 1909 roku założył spółkę “August Horch Automobilwerke GmbH”, która w 1910 roku została przemianowana na “Audi-Automobilwerke m.b.H.”.
W roku 1932 otworzył się kolejny rozdział historii firmy. Cztery marki: Audi, DKW, Horch i Wanderer, połączyły się w Auto Union AG. Znakiem firmowym nowej grupy stały się cztery pierścienie. Stefan Trauf, szef działu tradycji marek Audi i Auto Union podkreśla: „Dla Audi Zwickau było, jest i będzie bardzo szczególnym miastem. Tutaj pisała się historia motoryzacji, i zarówno wtedy, jak i teraz, widać było, jak ważna i owocna jest ścisła współpraca między markami.”
Historia Audi i historia przemysłu samochodowego w Saksonii żyją nadal w Muzeum Augusta Horcha w Zwickau, które zaprasza do odwiedzin – www.horch-museum.de.
Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…
Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…
Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…
Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…
Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…
Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…