To co jest dobre, musi też być piękne” – tak brzmiało credo Wilhelma i Karla Maybachów u początków XX wieku. Ojciec i syn uznawani są za niezwykle utalentowanych konstruktorów, pionierów motoryzacyjnego luksusu i prekursorów w kwestiach stylu. Wychodząc od tej pozornie prosto brzmiącej formuły, stworzyli coś bardzo złożonego, łącząc perfekcję i kunszt z innowacyjnością, zarówno techniczną, jak i wykonawczą. Marka Maybach jest ich symbolem po dzień dzisiejszy.
Marka Mercedes-Maybach rozwija się dalej, wprowadzając kolejne modele – wkrótce także elektryczne. Na monachijskich targach IAA Mobility 2021 Mercedes-Maybach zaprezentował model „Concept EQS”, zapowiadając w ten sposób swój pierwszy w pełni elektryczny model seryjny, który ma być dostępny od 2023 r. Ten koncepcyjny SUV będzie oparty konstrukcyjnie na modułowej architekturze dla pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz klasy luksusowej i wyższej.
Z okazji swojego setnego jubileuszu Mercedes-Maybach prezentuje „Edition 100” – edycję specjalną najnowszych modeli Klasy S i GLS, limitowaną do 100 egzemplarzy każdego z nich. Modele z tej specjalnej serii będzie można zamawiać od czwartego kwartału 2021 r.
Wilhelm Maybach, urodzony w 1846 r., był bliskim współpracownikiem Gottlieba Daimlera i początkowo pracował dla firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft. Wśród wielu innowacji skonstruował także pierwszego Mercedesa, który w 1901 r. triumfował na wyścigach Tygodnia Nicejskiego. Sukces ten zapewnił Maybachowi honorowy tytuł „Króla konstruktorów” – „Roi des Constructeurs”. Wraz z najstarszym synem, Karlem, łączył on postęp techniczny z piękną formą, zamierzając tworzyć „najlepsze z najlepszych”. „Ta myśl nie opuszcza mnie w dzień i w nocy, niczym stały impuls: doskonałość techniki”, mówił Wilhelm Maybach.
Na berlińskiej wystawie samochodowej we wrześniu 1921 r. spółka Maybach Motorenbau GmbH zaprezentowała swój pierwszy produkowany seryjnie samochód – model W 3, sprawiający wrażenie ruchomego dzieła sztuki. Był to pierwszy produkowany seryjnie niemiecki samochód wyposażony w układ hamulcowy działający na cztery koła, przekładnię planetarną i wnętrze wykończone najlepszymi materiałami. Wzbudził zachwyt publiczności i stał się legendą. Czasopismo „Motor” pisało: „Na motoryzacyjnym firmamencie wschodzi nowa gwiazda”.
W latach 20-tych i 30-tych marka Maybach stała się wyrazem charakteru i pozycji społecznej oraz uosobieniem technicznego i rzemieślniczego wyrafinowania – krótko mówiąc, szytego na miarę luksusu. Od tej pory królowie, przemysłowcy i artyści podróżowali z szoferem okazałymi limuzynami i majestatycznymi limuzynami typu Pullman, a także przemierzali świat eleganckimi coupé, kabrioletami i roadsterami. Każdy model Maybacha miał wyjątkowe wyposażenie, łączące precyzję wykonania z wytwornym blaskiem. W roku 1928 pewien indyjski maharadża polecił nawet ozdobić swą limuzynę złotem i rubinami.
Po śmierci Karla Maybacha w 1960 r. spółkę Maybach Motorenbau GmbH przejęła Daimler-Benz AG. W roku 2002 MAYBACH odrodził się jako niezależna marka; klienci na całym świecie nabywali legendarne pojazdy, takie jak Maybach 57, Maybach 62 i Maybach 62 Landaulet, do początków roku 2013. Znów motoryzacyjna doskonałość stała się motorem działania zarówno dla inżynierów, projektantów, jak i klientów.
Od 2014 r. Mercedes-Maybach jest marką Mercedes-Benz. Oprócz seryjnych modeli Mercedes-Maybach Klasy S i GLS, marka wprowadziła na rynek również model S 600 Pullman oraz limitowane modele specjalne, takie jak S 650 Kabriolet czy G 650 Landaulet. Jej najważniejszymi rynkami są Chiny, Rosja, Korea Południowa, USA i Niemcy.
Każdy z modeli nawiązuje do tradycji marki – tworzenia „najlepszych z najlepszych” – i powstaje w dialogu z klientami w Center of Excellence w Sindelfingen koło Stuttgartu. Na życzenie, w ramach programu Mercedes-Maybach Manufaktur, nasi specjaliści dokonują również indywidualizacji pojazdów, dbając o najdrobniejsze szczegóły. Sztuka rzemieślnicza i perfekcja na najwyższym poziomie!
„Chodzi o mistrzowskie, pełne pasji, łączenie nawet najdrobniejszych detali, które nadaje luksusowemu autu miano Maybacha – w powiązaniu z najnowocześniejszą techniką Mercedes-Benz. Każdy Mercedes-Maybach jest synonimem wyrafinowanego luksusu we wszystkich jego aspektach – z myślą o naszych klientach, poszukujących czegoś bardzo wyjątkowego” – mówi Philipp Schiemer, Head of Top End Vehicle Group Mercedes-Benz AG i dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
Nowe modele dla prawdziwych entuzjastów – Mercedes-Maybach wprowadza na rynek „Edition 100”
Obchodząc swój setny jubileusz, marka kontynuuje podróż w kierunku maksymalnej indywidualności, niezależności i komfortu, prezentując dwa zaawansowane technologicznie modele.
Wilhelm Maybach – 175. rocznica urodzin „Króla konstruktorów”
Najwyższej klasy SUV GLS z silnikiem V8 o mocy 557 KM łączy sportową sylwetkę z luksusem limuzyny – jest o 33 centymetry wyższy od klasycznego sedana, oferuje wyjątkowo przestronne wnętrze z 1,10-metrową przestrzenią na nogi i pneumatyczne zawieszenie. Jego wnętrze jest wygłuszone i wykończone najlepszą skórą. Elektrycznie wysuwane listwy przyprogowe zapewniają najwyższy komfort wsiadania i wysiadania.
Luksusowa Limuzyna Klasy S Mercedes-Maybach z silnikiem V12 o mocy 612 KM (średnie zużycie paliw w cyklu WLTP: 13,4–14,4 l/100 km, średnia emisja CO2: 326–304 g/km) doskonale nadaje się do podróżowania z szoferem. Wśród największych atrakcji jej wyposażenia trzeba wymienić wygłuszony tył z wyposażeniem First Class, obejmującym system nagłaśniający Burmester 4D Surround, funkcje ogrzewania i masażu w fotelach oraz zaawansowane technologicznie ekrany funkcji informacyjno-rozrywkowych. Model ten ma rozstaw osi o 18 centymetrów dłuższy od rozstawu długiej Klasy S i po raz pierwszy wyposażony jest w napęd na wszystkie koła.
Oba te modele w przepiękny sposób uhonoruje teraz „Edition 100” – uszlachetniona edycja o limitowanej liczbie egzemplarzy. Charakterystyczne elementy Maybacha, np. imponującą osłonę chłodnicy, zdobi tu emblemat marki. Zarówno Klasa S, jak i GLS są ręcznie lakierowane w tych samych dwóch barwach – kolorze srebrnym high-tech i błękicie żeglarskim – oraz otrzymały specjalnie zaprojektowane skórzane wykończenie wnętrza w kolorach biel kryształowa designo/srebrnoszary pearl.
Logo marki wraz z inskrypcją „Edition 100” widnieje na słupkach C (Klasa S) lub D (GLS), a także różnych schowkach i iluminowanych panelach we wnętrzu. Napis „Edition 100” zdobi też osłony piast kół. Kute obręcze kół GLS i obręcze kół Klasy S połyskują w nowym szarym wykończeniu.
Ekskluzywność modeli specjalnych podkreśla dodatkowo pokrowiec na samochód z ikonicznym podwójnym M, jak również elegancka walizeczka w rozmiarze aktówki, wykonana ręcznie z miękkiej, krystalicznie białej lub czarnej skóry – na klucze i dokumenty. W związku z edycją jubileuszową również wieloletni partnerzy marki Mercedes-Maybach projektują ściśle limitowane serie specjalne swoich wyrobów. Przykładowo partner licencyjny marki Maybach, Icons of Luxury, oferuje wysadzane diamentami wieczne pióro z kolekcji Maybach the Peak, natomiast manufakturowy wytwórca wyrobów ze srebra i jachtów, Robbe & Berking – kieliszek do szampana ze specjalnie zaprojektowanym grawerunkiem.
Modele „Edition 100” będą dostępne u dealerów na pierwszych rynkach od początku 2022 r., a na kolejnych w przeciągu roku. Oba modele, w limitowanych ilościach, znajdą się w ofercie także na rynku polskim
Mercedes-Maybach jako marka twórcza – ekspresja osobistego stylu życia
Już przed stu laty Karl Maybach współpracował z najlepszymi firmami specjalistycznymi, aby przy budowie nadwozi sprostać życzeniom swoich klientów i dostosować się do ich stylu. Łączył wysoką jakość techniczną z indywidualnym wzornictwem i perfekcyjnym wykonaniem. Każdy jego samochód był inny. Każdy z producentów nadwozi uzupełniał znakomitą konstrukcję układu jezdnego i silników wysokiej jakości wyposażeniem i ręcznie wykonaną zabudową. Klienci postrzegali swoje samochody jako oryginalne kreacje z charakterem. Powstawały eleganckie unikaty, arcydzieła przeznaczone dla koneserów i kolekcjonerów.
U początków luksusu Maybacha leży nieustanna innowacyjność – tak wtedy, jak i dziś. Wymaga ona inspiracji, impulsów z zewnątrz, od kreatywnych partnerów – takich jak pierwsi konstruktorzy nadwozi. Dla marki Mercedes-Maybach najwyższy luksus w nowoczesnej formie zawsze oznaczał promowanie kreatywności i starania, aby estetyka w harmonii z techniką stawała się indywidualnym doświadczeniem.
Mercedes-Maybach polega na kompetencjach swoich partnerów, silnej kreatywnej sieci tradycyjnych przedsiębiorstw, manufaktur i wizjonerów.
„Postrzegamy się jako «Creator Brand», markę twórczą”, mówi Philipp Schiemer. „Każdy nasz pojazd był konfigurowany i produkowany z zamysłem niemal artystycznym. Klienci i producenci od zawsze wykazywali się wspólną kreatywnością – chcemy zachować tego ducha i jeszcze go wzmacniać w przyszłości”.
Ekskluzywne doznania z marką Maybach we wszystkich dziedzinach życia
W roku jubileuszowym odbędzie się również premiera specjalnej serii kieliszków do szampana z manufaktury srebra Robbe & Berking. Zdobi je wypukłe logo Maybach na podstawie i szlachetny grawerunek logo Maybach z napisem „100 Years”. Z myślą o koneserach i miłośnikach klasyki projektanci z Flensburga tworzą też z ogromną starannością odpowiednie pucharki do wody lub drinków. Nie tylko dla posiadaczy aut Mercedes-Maybach.
Od 2008 r. ta firma z tradycjami zajmuje się ponadto budową i renowacją drewnianych jachtów żaglowych we własnej stoczni Robbe & Berking Classics. Obie firmy łączy zamiłowanie do piękna i podróżowania. „Duże i małe arcydzieła tych dwóch firm należą do najlepszych w swoim rodzaju na świecie. Obie manufaktury wytwarzają z wyselekcjonowanych materiałów unikalne produkty o ponadczasowej elegancji. Ich doskonałość budzi emocje nie tylko wśród kolekcjonerów, ale także u klientów na całym świecie”, mówi Oliver Berking, dyrektor zarządzający Robbe & Berking Silbermanufaktur seit 1874 GmbH & Co. KG.
Odpowiednie akcesoria lifestylowe, takie jak ekskluzywne torby podróżne, galanteria skórzana, odzież, artykuły gospodarstwa domowego i okulary „made in Germany” urozmaicają klientom życie także po wyjściu z samochodu. Icons of Luxury, partner licencyjny Maybacha, opracowuje kolekcje sygnowane kultowym emblematem marki. Wykorzystuje do tego celu materiały wyselekcjonowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, takie jak naturalny róg, szlachetne drewno, tytan, kaszmir czy gatunki skóry, spełniające najwyższe standardy ekologiczne. Elegancja i prostota produktów są wyrazem fascynacji marką i zaspokajają pragnienie osobistej ekspresji. „Dążymy do tego, aby ekskluzywne emocje, jakie budzi Maybach, przenosić także w możliwie wiele innych dziedzin życia”, wyjaśnia prezes firmy Jutta Kahlbetzer.
Z okazji stulecia marki, w ramach kolekcji Maybach The Peak zaprezentowano limitowaną edycję wiecznego pióra ze stalówką z 18-karatowego złota – numerowanego i umieszczonego w eleganckim drewnianym pudełku. Klips pióra zdobi wg wyboru sto czarnych lub białych diamentów, końcówkę skuwki wykonano z masy perłowej, a korpus lakierowano w kolorze niebieskim metalizowanym, charakterystycznym dla modeli „Edition 100”.
Pomagać innym w wyborze najlepszej dla nich przyszłości
Ulrich Schmid-Maybach, prawnuk Wilhelma i wnuk Karla Maybacha, w czwartym pokoleniu reprezentuje wartości tej rodzinnej firmy: kreatywność, innowacyjność, jakość i entuzjazm. „Nie ma większego luksusu niż wiedzieć, że ma się to, co najlepsze”, mówi Schmid-Maybach. „Samoświadomość Maybacha jako «największego wynalazcy» sięga do jego własnych źródeł i znaku jakości «Made in Germany»”. Do tego źródła, które pozwala stworzyć coś z niczego, aby przekazać tę mądrość następnym pokoleniom oraz promować kulturę kreatywności i innowacyjności”.
Maybach Foundation, fundacja założona przez Schmida-Maybacha w 2005 roku, jest organizacją non-profit, upamiętniającą dzieło życia Wilhelma i Karla Maybachów, na przykład poprzez wirtualne Muzeum Maybachów. Ponadto, w ramach swoich programów mentorskich, wspiera ona również następne pokolenie innowatorów. Sam Wilhelm Maybach korzystał ze wsparcia Gottlieba Daimlera, co dało początek koncepcji mentoringu. W jej ramach Maybach Foundation skupia swoją uwagę na bardzo uzdolnionych młodych ludziach, którzy rozwinęli szczególne talenty w danej dziedzinie. Maybach Foundation działa w najróżniejszych obszarach: społeczeństwo, etyka, nauka, technika, sztuka i zrównoważony rozwój. Ulrich Schmid-Maybach precyzuje: „Twoja najlepsza możliwa przyszłość pomaga innym odnaleźć ich własną”.
Fundację wspierają światowej sławy artyści, np. pisarz Paulo Coelho, muzyk Quincy Jones czy malarz i reżyser Julian Schnabel, chcąc inspirować dziedzictwem założycieli i przenosić je w przyszłość.
„Zamierzamy pogłębiać dialog z wybitnymi osobowościami – artystami, architektami czy przedsiębiorcami”, mówi Philipp Schiemer. „Podobnie jak oni, nie przestajemy doskonalić naszych produktów. Po stu latach marka odkryje się na nowo – jako ekologiczna, artystyczna, wizjonerska. Z większą liczbą modeli, w tym elektrycznych”.
Żywe tradycje, nielimitowany luksus oraz wizje, wytyczające drogę kolejnym innowacjom z domu Mercedes-Maybach.
Źródło: Mercedes-Maybach