Peter Karl Eastland jest głównym inżynierem ds. wrażeń zapachowych w Nissan Technical Centre Europe. Skromna nazwa stanowiska nie odzwierciedla wyjątkowej i być może zaskakującej roli, jaką Peter odgrywa w tworzeniu europejskiej gamy samochodów Nissana.
Efekty jego ostatnich prac można sprawdzić w nowym Nissanie Qashqai, który trafił do sprzedaży w Europie w lipcu br. Szczególną uwagę zwrócono w nim na podniesienie komfortu w kabinie – od wyposażenia i wykończenia, przez dobór odpowiednich materiałów, w tym nowej skóry najwyższej jakości, po przyjazną dla użytkownika technologię. Dbałość o szczegóły przy dopracowywaniu każdego aspektu nowego modelu znajduje odzwierciedlenie także w niezwykle istotnej kwestii, jaką jest zapewnienie odpowiedniego, niezakłóconego wrażenia zapachowego na pokładzie.
Dopełnieniem tytułu magistra chemii w dziedzinie medycyny sądowej, uzyskanego na uniwersytecie w Leicester w Wielkiej Brytanii, jest fakt, że Peter obdarzony jest niezwykle wyostrzonym zmysłem węchu. To dar, z którego zdał sobie sprawę już w młodym wieku.
Wraz z zespołem złożonym z innych inżynierów i techników Peter jest odpowiedzialny za zagwarantowanie, że zapachy we wnętrzu nowego samochodu Nissana zostaną dobrze przyjęte przez klientów.
„Naszym celem jest dostarczanie najlepszych doznań sensorycznych naszym klientom. Podczas gdy gusty i preferencje zmieniają się z czasem, to zapach pozostaje kwestią niezmienną. Dlatego też nasza praca polega między innymi na doborze materiałów idealnych pod względem zapachu, aby móc uzyskać harmonię wszystkich zmysłów” – mówi Peter Karl Eastland, główny inżynier ds. wrażeń zapachowych w Nissan Technical Centre Europe.
Proces uzyskania pożądanych doznań zapachowych łączy w sobie obiektywne i subiektywne kryteria, i jest przedmiotem rygorystycznej, niezwykle szczegółowej procedury, która gwarantuje osiągnięcie idealnego „zapachu nowego samochodu”.
„Zapach nowego samochodu jest nie tylko wynikiem procesu produkcyjnego. W pracach nad nowym samochodem poświęcamy długie miesiące, aby starannie przeanalizować wykorzystanie materiałów i substancji chemicznych, w tym tkaniny pokrywającej siedzenia, klejów oraz polimerów, aby upewnić się, że ich połączenie nie spowoduje nieprzyjemnego zapachu dla pasażerów” – powiedział David Moss, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO.
„Jest to dowód na ogromne zaangażowanie Nissana, aby doświadczenie posiadania nowego samochodu dokładnie odpowiadało oczekiwaniom klientów, również w tak szczególnej dziedzinie jak zapach” – dodaje David.
We współpracy z zespołami inżynierskimi i produkcyjnymi, Peter i jego zespół testują wszystkie materiały, takie jak na przykład miękki materiał zastosowany w siedzeniach pokrytych trójwymiarowym pikowanym wzorem diamentu w nowym Nissanie Qashqai. Testy prowadzone są w warunkach rzeczywistych, bo właściwości chemiczne – takie jak zapach – mogą zmieniać się, np. wraz ze zmianą temperatury. W przypadku gdy okaże się, że nowy materiał czy substancja chemiczna mają negatywny wpływ na ogólną atmosferę w kabinie, Peter i jego koledzy z zespołu poszukują alternatywy, która nie zaburzy idealnego zapachu nowego samochodu.
„Gdy dobieram materiały, zawsze skupiam się na potrzebach klientów. Każda zmiana lub nowy projekt sprawiają, że nowe zapachy muszą zostać uwzględnione w ramach szerszej oceny skutków wprowadzonej zmiany” – dodaje Peter.
Peter nie jest jedynym ekspertem od zapachu w Nissanie – współpracuje on ze swoimi odpowiednikami w innych ośrodkach technicznych Nissana w Atsugi (Japonia) oraz Farmington Hills (Stany Zjednoczone). Istnienie globalnego standardu „wrażenia zapachowego” Nissana podkreśla szczególne przywiązanie marki do detali, które gwarantują, że cała gama produktów marki spełnia najwyższe standardy jakości.
Peter, który dołączył do programu Nissana dla absolwentów w 2016 roku, już wtedy żywo interesował się światem motoryzacji. Jego olfaktoryczne talenty sprawiły, że stał się naturalnym kandydatem na stanowisko głównego inżyniera ds. wrażeń zapachowych po objęciu nowej funkcji przez jego poprzednika.
„Źródłem satysfakcji z wykonywanego zawodu jest dla mnie praca z niezwykle inteligentnymi ludźmi, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. To jest jak dzielenie się wiedzą przez osmozę. To dla mnie niezwykle istotne móc czerpać z wiedzy pracujących tutaj inżynierów i techników, kiedy wspólnie dopracowujemy najdrobniejsze szczegóły. Dokładamy wszelkich starań, aby każdy nowy model Nissana był źródłem dumy, satysfakcji i przyjemności dla naszych klientów w czasie każdej podróży” – wyjaśnił.
Źródło: Nissan
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…