Categories: E-mobility

Bosch wprowadza pierwszy na świecie kabel do ładowania elektrycznych samochodów bez skrzynki sterującej

Ładowanie samochodów elektrycznych jeszcze nigdy nie było tak proste: nowy, inteligentny, uniwersalny kabel do ładowania firmy Bosch ze zintegrowanymi systemami sterowania i bezpieczeństwa nie wymaga „charging brick” – jak potocznie nazywa się nieporęczną i ciężką skrzynkę sterującą typu In-Cable Control Box (ICCB) – również podczas ładowania z gniazdka 230 V.

Dzięki temu kabel do inteligentnego ładowania (ang. Flexible Smart Charging Cable), który ma swoją światową premierę na targach IAA Mobility 2021, waży niecałe trzy kilogramy, czyli 40 procent mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynką ICCB. Zaawansowany technicznie kabel oszczędza nie tylko na wadze, ale także miejsce w bagażniku, ponieważ jest wyposażony w adaptery do wtyczek typu 2 i wtyczek domowych. Kierowcy, którzy chcą mieć swobodę wyboru, czy ładować z gniazdka w domu, czy na stacji w drodze, nie potrzebują już drugiego kabla. W efekcie ładowanie samochodów elektrycznych nigdy nie było tak proste. „Dzięki temu uniwersalnemu kablowi do ładowania, Bosch sprawia, że elektromobilność jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika” – mówi dr Uwe Gackstatter, prezes działu Bosch Powertrain Solutions. „Chcemy, aby nowe kable stały się standardowym wyposażeniem pojazdów elektrycznych”. Bosch planuje rozpocząć sprzedaż kabla producentom pojazdów i kierowcom w połowie 2022 roku.

GDDKiA – gdzie powstaną kolejne stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Jeden kabel do każdego ładowania: w domu i w podróży z mocą do 22 kW

Kabel trójfazowy umożliwia ładowanie tak zwane Mode-2 i Mode-3 prądem zmiennym z mocą do 22 kilowatów. Dzięki Flexible Smart Charging Cable nie ma potrzeby korzystania z wallboxa podczas ładowania w domu. Tego oczekują klienci. W Europie 84 procent kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd wieczorem lub w nocy w domu (źródło: newmotion EV Driver Survey 2020). Technika zintegrowana w każdej wtyczce sprawia, że proces ładowania jest bezpieczny i sprawnie przebiega. Wtyczka typu 2 na końcu kabla od strony pojazdu zawiera komponenty do sterowania i monitorowania mocy ładowania. Znajdująca się z drugiej strony wtyczka domowa z adapterem mieści kontrolę temperatury i wyłącznik różnicowoprądowy. Gwarantuje to, że nawet podczas regularnego ładowania z domowego gniazdka z mocą do 2,3 kW nie dojdzie do przeciążenia ani przegrzania. W razie potrzeby system bezpieczeństwa wyłącza ładowanie, zanim sytuacja stanie się krytyczna.

Know-how w zakresie miniaturyzacji: Bosch zmniejsza wbudowaną technikę trzykrotnie

Aby można było umieścić systemy sterowania i bezpieczeństwa w kompaktowych wtyczkach kabla, projektanci firmy Bosch znacznie zmniejszyli rozmiar elementów elektronicznych w porównaniu z poprzednimi aplikacjami w skrzynkach sterujących. Tutaj skorzystali z know-how w zakresie miniaturyzacji, które firma stale rozwija. „Flexible Smart Charging Cable jest doskonałym przykładem tego, jak Bosch wykorzystuje innowacyjne, zaawansowane rozwiązania, aby ułatwić codzienne życie, jednocześnie pomagając elektromobilności osiągnąć szerszą akceptację” – mówi Gackstatter. Co więcej, nowy kabel został opracowany w bardzo krótkim czasie: zespołowi projektantów udało się go stworzyć w ciągu zaledwie 18 miesięcy.

Lider innowacji: Bosch rozszerza portfolio w zakresie elektromobilności

Inteligentny kabel do ładowania to nowy dodatek do portfolio produktów dla elektromobilności Bosch. Firma przyjmuje zintegrowane podejście w tym obszarze. Jako lider innowacji, Bosch ma szersze portfolio elektrycznych układów napędowych niż jakakolwiek inna firma – od e-rowerów przez samochody osobowe po maszyny budowlane. Ta oferta obejmuje rozwiązania zarówno do układów napędowych wykorzystujących akumulatory, jak i ogniwa paliwowe. Zawiera ona również usługi ładowania oraz usługę zarządzania baterią w chmurze (Battery-in-the-Cloud) w celu poprawy wydajności i żywotności akumulatorów. Ponadto Bosch rozpoczął działalność w zakresie dostarczania fabrycznego wyposażenia do produkcji akumulatorów.



 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

9 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

9 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago