Categories: Wiadomości

Nowy Mercedes-Benz Citan – różnorodna oferta w segmencie małych vanów

Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową otwierają przed Nowym Citanem wiele różnych możliwości zastosowania, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach. Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer.

Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy.

– Dzięki Sprinterowi i Vito jesteśmy z powodzeniem obecni w segmencie dużych i średnich vanów. Nowy Citan w segmencie małych samochodów dostawczych dopełni nasze portfolio. Został całkowicie przebudowany przez profesjonalistów dla profesjonalistów. Począwszy od designu po właściwości jezdne, nie wspominając o systemach bezpieczeństwa i łączności, Citan nosi w sobie DNA Mercedes-Benz – mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans. Jednocześnie jest również ostatnim nowym pojazdem dla klientów komercyjnych w Mercedes-Benz Vans, który będzie wykorzystywał silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe nowe rozwiązania będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Logicznym krokiem tej konsekwentnej elektryfikacji jest tym samym Nowy eCitan.

Design Nowego Citana wyróżniają wyważone proporcje i zmysłowa linia nadwozia. Muskularne barki i efektowne nadkola podkreślają moc i emocjonalną atrakcyjność pojazdu – to niezwykłe elementy stylistyczne w przypadku małego vana. – Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że Nowy Citan przynależy do rodziny Mercedes-Benz. Klarowne kształty o prostych liniach i mocne płaszczyzny wyrażają naszą filozofię Sensual Purity – wyjaśnia Gorden Wagener, Chief Design Officer w Daimler Group.

Wewnątrz szczególną uwagę zwraca zachwycający, horyzontalny kształt deski rozdzielczej. Inspiracją dla jej kunsztownego wygięcia był dla projektantów Mercedes-Benz profil skrzydła. Kluczowe było tutaj konsekwentne, poziome ukształtowanie. Wąskie skrzydło rozciąga się w poprzek wnętrza i daje poczucie dużej przestrzeni. Z niej wyodrębniony został zespół przyrządów, kształtem przypominający wydrążony kamień. Szczelinę pomiędzy „skrzydłem” a „kamieniem” wypełnia praktyczny schowek na niezbędne, podręczne akcesoria.



Wiele zastosowań i wygodny załadunek

Nowy Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Model zostanie wprowadzony na rynek jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Ale nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) Nowy Citan oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).

Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.

Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest również dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają codzienne użytkowanie Nowego Citana.

Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, Nowy Citan furgon dostępny jest również z wersją składaną. Ta opcja sprawdziła się już w poprzednim modelu i od tego czasu została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pilota przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.

Dostawy na plac budowy, miejska dystrybucja w gęstym ruchu ulicznym lub usługi transferowe na lotnisku – kierowcy małych furgonetek mają ciężką pracę. Na szczęście projektanci Nowego Citana położyli duży nacisk na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym wzorcowego poziomu hałasu i wygodnego fotela, nie wspominając o szeregu praktycznych elementów wyposażenia. A to nie tylko poprawia samopoczucie kierowców, ale jest również szczególnie korzystne dla bezpieczeństwa: zrelaksowani mogą lepiej skoncentrować się na sytuacji na drodze. W tym celu pojazd został również wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, funkcja rozruchu KEYLESS-GO oraz elektryczny hamulec postojowy[1].

Furgon i Tourer będą dostępne w liniach wyposażenia BASE i PRO. W przypadku linii BASE klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia PRO łączy w sobie reprezentacyjny design z dodatkową funkcjonalnością.

Nowoczesne i ekonomiczne silniki

W momencie wprowadzenia na rynek gama silników Nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są świetne właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.

Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT)[2].

Mercedes-Benz Citan – gama silników:

Citan furgon – podstawowe dane techniczne:

Citan furgon Citan 108 CDI Citan 110 CDI Citan 112 CDI Citan 110 Citan 113
Cylindry liczba/układ 4, rzędowy
Pojemność skokowa cm3 1461 1332
Moc kW/KM 55/75 70/95 85/116 75/102 96/131
przy obr./min 3750 3750 3750 4500 5000
Maks. moment obrotowy Nm 230 260 270 200 240
przy obr./min 1750 1750 1750 1500 1600
Przyspieszenie 0-100 km/h s 18.0 13.8 11.7 14.3 12.0
Maks. prędkość km/h 152 164 175 168 183

Zużycie zgodnie z WLTP:

Citan furgon Citan 108 CDI Citan 110 CDI Citan 112 CDI Citan 110 Citan 113
Łączne zużycie, WLTP[3] l/100 km 5.4-5.0 5.6-5.0 5.8-5.3 7.2-6.5 7.1-6.4
Łączna emisja CO2, WLTP3 g/km 143-131 146-131 153-138 162-147 161-146

Citan Tourer – podstawowe dane techniczne:

Citan Tourer Citan 110 CDI Citan 110 Citan 113
Cylindry liczba/ układ 4, rzędowy
Pojemność skokowa cm3 1461 1332
Moc kW/KM 70/95 75/102 96/131
przy obr./min 3750 4500 5000
Maks. moment obrotowy Nm 260 200 240
przy obr./min 1750 1500 1600
Łączne zużycie paliwa NEDC[4] l/100 km 4.9-4.8 6.4-6.3 6.4-6.3
Łączna emisja CO2, NEDC4 g/km 128-125 146-144 146-144
Przyspieszenie 0-100 km/h s 15.5 14.7 13.0
Maks. prędkość km/h 164 168 183

Zużycie zgodnie z WLTP:

Citan Tourer Citan 110 CDI Citan 110 Citan 113
Łączne zużycie paliwa WLTP3 l/100 km 5.6-5.2 7.1-6.6 7.1-6.6
Łączna emisja CO2, WLTP3 g/km 146-136 161-151 160-149

eCitan zostanie wprowadzony na rynek już w drugiej połowie 2022 roku. Ten w pełni elektryczny wariant modelu Citana dołączy do portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz Vans obok eVito i eSprintera. Oczekiwany zasięg wyniesie około 285 kilometrów (zgodnie z WLTP[5]), odpowiada więc na potrzeby użytkowników komercyjnych, którzy często wykorzystują ten pojazd do usług logistycznych i dostawczych w centrach miast. Zgodnie z założeniami na stacjach szybkiego ładowania, ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmie 40 minut. Co istotne, jeśli chodzi o wymiary przestrzeni ładunkowej, ładowność i dostępność wyposażenia, klient nie musi iść na żadne ustępstwa w porównaniu do pojazdu z konwencjonalnym silnikiem. Dla eCitana dostępny będzie nawet hak holowniczy.

Bezpieczna i komfortowa jazda, zarówno na pusto, jak i z ładunkiem

Zespół projektowy Mercedes-Benz położył szczególny nacisk na osiągnięcie typowych dla marki właściwości jezdnych, definiowanych jako zrównoważone połączenie komfortu, dynamiki i bezpieczeństwa. Przednie koła są zawieszone na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami. Z tyłu zastosowano oszczędzającą miejsce oś z belką skrętną. Wahacze wleczone zapewniają tu dodatkowe prowadzenie kół, podczas gdy sprężyny i amortyzatory są odseparowane.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain

W ramach drobiazgowych testów pojazdu, sprężyny, amortyzatory i stabilizatory Citana zostały dokładnie ze sobą dostrojone. Tourer jest wyposażony w sprężyny o określonej dla Mercedes-Benz sztywności oraz amortyzatory z odpowiednio dobraną siłą tłumienia na przedniej i tylnej osi. W ten sposób DNA Mercedesa znajduje odzwierciedlenie nawet w właściwościach jezdnych Nowego Citana. Wzmocniony stabilizator przedniej osi Citana Tourer zmniejsza boczne przechyły na zakrętach.

Zarówno pusty, jak i załadowany Nowy Citan oferuje precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże obciążenia. Furgon został zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy dużym obciążeniu zachowuje na drodze dużą stabilność. Tourer z kolei jest zoptymalizowany pod kątem transportu pasażerskiego i dlatego w jego wyposażeniu większy nacisk położono na komfort.

Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo jest kluczową wartością marki Mercedes-Benz. Solidna konstrukcja nadwozia z pochłaniającymi energię ścieżkami jej odprowadzania przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Podobnie działa siedem standardowych poduszek powietrznych i szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania jazdy. To wszystko może wesprzeć i odciążyć kierowcę w wielu sytuacjach.

– Tworząc w Nowym Citanie systemy wspomagające kierowcę, chcieliśmy wdrożyć także w pojeździe dostawczym filozofię Mercedes-Benz Cars w zakresie ich komfortowego i płynnego działania – mówi Dirk Hipp, kierownik projektu strategicznego i główny inżynier Mercedes-Benz Small Vans. Taką płynną interwencję, której klient początkowo prawie nie zauważa, oferuje ESP, a także wspomaganie ruszania pod górę i asystent bocznego wiatru.

Wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach Mercedesów Klasy C i Klasy S, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy, dzięki czemu jest szczególnie komfortowy.

Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowe modele Citan są standardowo wyposażone w Asystenta ruszania pod górę, Asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: Aktywny asystent układu hamulcowego, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego punktu i Asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc.

Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości DISTRONIC, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także Aktywny asystent układu kierowniczego[6], który pomaga kierowcy utrzymać Citana na środku pasa ruchu.

Citan jest również pionierem w zakresie systemów bezpieczeństwa: na przykład Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelem kierowcy a fotelem pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. W sumie pasażerów może chronić aż siedem poduszek powietrznych. Furgon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych.

Intuicyjna koncepcja wyświetlacza i obsługi z MBUX i usługami cyfrowymi Mercedes me

Podobnie jak jego duży brat – Sprinter – oraz modele samochodów osobowych marki Mercedes-Benz, Nowy Citan może być opcjonalnie wyposażony w intuicyjnie obsługiwany i samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki potężnym chipom, samouczącemu się oprogramowaniu, ekranom o wysokiej rozdzielczości i doskonałej grafice system ten zrewolucjonizował obsługę pojazdów.

Dla Nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje MBUX. Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).

Ponadto Citan jest fabrycznie przygotowany do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Dzięki temu klienci są zawsze połączeni z pojazdem, niezależnie od tego, gdzie się znajdują[7]. Ważne informacje są dla nich zawsze dostępne zarówno na pokładzie, jak i poza pojazdem, mogą także skorzystać z kilku innych pomocnych funkcji.

Z Mercedes me MBUX staje się jeszcze bardziej inteligentny i przyjazny dla użytkownika. Na przykład „Hej Mercedes” potrafi zrozumieć zwroty potoczne: użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują usługi zdalne, takie jak pobieranie statusu pojazdu. Dzięki temu w dowolnym momencie klienci mogą wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach, np. z domu lub biura. Co równie praktyczne, dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X klienci mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że można skutecznie ominąć korki i zaoszczędzić cenny czas.

Miejsca docelowe można wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów w dzięki systemowi what3word (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony został na kwadraty o wymiarach 3×3 m, a każdemu z nich przypisany jest unikalny trzywyrazowy adres – może to być bardzo pomocne przy wyszukiwaniu miejsca docelowego, szczególnie w działalności komercyjnej.

[1] Dostępne prawdopodobnie w drugiej połowie 2022 r.

[2] Dostępne prawdopodobnie w drugim kwartale 2022 r.

[3] Podane wartości są wartościami CO2 WLTP zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Na tej podstawie obliczono wartości zużycia paliwa.

[4] Podane wartości są wartościami CO2 NEDC zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Na tej podstawie obliczono wartości zużycia paliwa. Do ustalenia podatku od pojazdów w Niemczech obowiązuje wartość WLTP.

[5] Dane techniczne eCitana w tej informacji prasowej są wartościami wstępnymi i zostały ustalone wewnątrz firmy zgodnie z metodami certyfikacji WLTP. Obecnie nie ma potwierdzonych wartości od TÜV, nie ma również homologacji typu WE ani certyfikatu zgodności z oficjalnymi wartościami. Możliwe są odchylenia między tymi danymi a oficjalnymi wartościami.

[6] Obydwa systemy będą prawdopodobnie dostępne w drugim kwartale 2022 r.

[7] w zależności od zasięgu sieci komórkowej

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

9 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

10 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago