Categories: Wiadomości

Škoda Fabia – wyrazisty design czwartej generacji ważnego modelu

Nowa Škoda Fabia jest większa, nowocześniejsza, a jej wygląd budzi jeszcze więcej emocji niż poprzednie generacje modelu. Tydzień temu pierwsza Fabia czwartej generacji zjechała z linii produkcyjnej w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav. W wywiadzie Szef Designu Škoda Auto, Oliver Stefani, opisuje najważniejsze cechy bestsellera marki.

– Nowa Fabia wygląda znacznie bardziej dynamicznie i dojrzale niż jej poprzednie generacje. To nowoczesny i elegancki samochód, który dzięki nowym proporcjom i wyrazistym liniom wzbudza więcej emocji. Wnętrze zostało stworzone z myślą pasażerach. To widoczne zarówno jeśli chodzi o ergonomiczną łatwość obsługi, jak i ponadprzeciętną wielkość dostępnej przestrzeni.

– Jakie są najważniejsze cechy designu nowego modelu Fabia?

– Jest wiele detali, które udało nam się zaimplementować w nowej generacji modelu Fabia, w tym smukłe reflektory z ostro zarysowanymi liniami, moduły LED wyglądające jak kryształki lodu, rzeźbioną maskę ​​i dynamiczną linię dachu, która opada do tyłu. Na przednich drzwiach układ linii nadwozia nawiązuje do czeskiej flagi. Okrągłe otwory wentylacyjne i miękkie materiały, w tym tekstylia, sprawiają, że wnętrze wygląda znacznie bardziej nowocześnie. Zupełnie nową cechą Škody jest napis Fabia po obu stronach pokrywy kokpitu – moim zdaniem bardzo udany szczegół.

– Czy może Pan opisać doświadczenie związane z projektowaniem nowej, czwartej generacji modelu Fabia?

– To było naprawdę wyjątkowe zadanie. W końcu Fabia jest ważną częścią naszego portfolio już od ponad 20 lat. Dlatego wdrażając obecny język designu Škody dla modelu Fabia czwartej generacji, zadbaliśmy również o zachowanie typowego dla niej charakteru.

Nowa Škoda Fabia IV już jest produkowana

– Na czym polega wyjątkowość modelu Fabia? Co łączy wszystkie generacje?

– Škoda Fabia była i jest praktyczna i funkcjonalna, ma niezwykłą przestrzeń dla rodzin, a także charakteryzuje się doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Ponadto każda generacja modelu Fabia oferuje technologię najnowocześniejszą w momencie premiery oraz współczesny design, który w pojazdach nowej generacji jest znacznie bardziej dynamiczny i emocjonujący.



– Co wyróżnia nową generację modelu Fabia na tle konkurencji?

– Jestem dumny, że łączy sportowy i elegancki kształt z doskonałą aerodynamiką. Jego współczynnik oporu powietrza – lub wartość cd – 0,28 wyznacza punkt odniesienia w segmencie modelu, czyniąc go szczególnie wydajnym i ekonomicznym podczas eksploatacji. To, co osobiście cenię we wnętrzu, to jego harmonijny i symetryczny design.

– Jak wygląda podział poszczególnych zadań między członków Pana zespołu projektowego?

– Karl Neuhold jest odpowiedzialny za wygląd zewnętrzny pojazdu. Jego zespół pracuje nad pogodzeniem wymagań technicznych, takich jak proporcje i aerodynamika, z wymaganiami projektu. Nad projektem wnętrz czuwa Peter Olah. Kateřina Vránová to kolejny ważny członek zespołu. Jej dział, Color & Trim Design, wprowadził do nowej Škody Fabia świeże kolory, a także wyszukane materiały, takie jak tkaniny na desce rozdzielczej widoczne również w modelach Octavia i Enyaq iV.

– Jak wygląda praca w Škoda Design?

– Zawsze pracujemy jako zespół. Jednym z naszych największych atutów jest międzynarodowy skład grupy. Skutkuje to ogromną pulą pomysłów zaczerpniętych z bardzo różnych kultur. Innym ważnym aspektem jest to, że każdy może zgłaszać własne pomysły. Zawsze staramy się poświęcić każdemu odpowiednio wiele czasu i przestrzeni na rozwój.

– Škoda istnieje od ponad 125 lat. Inspirują Pana historyczne modele?

– Och, zdecydowanie. Dużo czasu spędzam w Muzeum Škody, studiując zabytkowe pojazdy. Jakość i kunszt reprezentowane przez te samochody robią wrażenie. Niewiele marek motoryzacyjnych na świecie ma tak silną tradycję i może czerpać z wpływów, takich jak czeska sztuka kryształu. Niezależnie od tego, do czego dążymy, historia marki zawsze przypomina nam, skąd pochodzimy i co oznacza Škoda. To nas prowadzi. Inspiruje nas. Doskonałym przykładem jest model Škoda Popular Monte Carlo. To absolutnie mój faworyt wśród naszych muzealnych eksponatów – wyjątkowo piękny, niezwykle elegancki i dynamiczny, po prostu wymarzony przez kierowców samochód, który do dziś może być źródłem inspiracji dla nowych pojazdów. Na przykład przód Škody Enyaq iV nawiązuje do chromowanych kratek ochronnych reflektorów Popular Monte Carlo. Dodatkowo my, projektanci, inspirujemy się światem sztuki i architektury oraz naszym codziennym życiem. Trzeba tylko mieć oczy szeroko otwarte.

– Na co klienci powinni zwrócić szczególną uwagę, decydując się na nowy pojazd?

– Na design oczywiście! Wygląd pojazdu zawsze odgrywa ważną rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. W końcu jest to pierwsza rzecz, którą kierowcy widzą za każdym razem, gdy wsiadają do samochodu. Design powinien budzić emocje, bo dzięki emocjom można dotrzeć do ludzi i wzbudzić ich ekscytację. Często jest to kluczowy czynnik, na który zwraca się uwagę przy zakupie pojazdu. Podobne zasady dotyczą projektu wnętrz. Kierowca powinien dobrze czuć się w swoim aucie, ponieważ spędzi w nim sporo czasu. Uważam również, że oprócz zaawansowanej technologii, komfortu i bezpieczeństwa należy wziąć pod uwagę jakość. Całkowicie nowa Fabia to przykład pojazdu, który spełnia wszystkie te kryteria – i to napawa mnie dumą.

Źródło: Škoda Auto



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

12 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

12 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago