Marka Peugeot wyrobiła sobie mocną pozycję w segmencie samochodów kompaktowych, dzięki sprzedaży ponad 7 milionów samochodów kolejnych generacji. Zdobyła 42 międzynarodowe nagrody łącznie z tytułem Samochodu Roku w 2014 roku. Dziś nowy PEUGEOT 308 debiutuje na polskim rynku.
Nowy model uwodzi atrakcyjną stylistyką wysokiej klasy, a na jego masce po raz pierwszy pojawia się nowe logo marki. Optymalizacja całości konstrukcji pozwoliła powiększyć wnętrze, a jednocześnie okazała się korzystna dla dynamiki. Powstał samochód o mocnej tożsamości. Pod względem technologii nowy PEUGEOT 308 jest wyposażony w wiele systemów wspomagania prowadzenia najnowszej generacji. Pojawia się również nowa wersja PEUGEOT i-Cockpit® z wbudowanym intuicyjnym i nowoczesnym systemem multimedialnym i-Connect® Advanced z dostępem do Internetu.
Nowy PEUGEOT 308 wyróżnia się efektywnością i doskonałymi parametrami aerodynamicznymi. Zgodnie z filozofią Power of Choice jest dostępny z napędem hybrydowym plug-in oraz silnikami spalinowymi, zarówno benzynowymi jak i wysokoprężnymi.
Nowy PEUGEOT 308 jest par excellence samochodem z segmentu C, ale proporcje nadwozia uległy zmianie. Wydłużony o 55 mm rozstaw osi pozwolił na wydłużenie sylwetki samochodu i uzyskanie większej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, a obniżenie nadwozia o 20 mm w połączeniu z większym zwisem przednim wydłużyło optycznie maskę.
W celu zmniejszenia oporów powietrza, nowy PEUGEOT 308 nie przytłacza dużą bryłą i ekspresyjną stylistyką. Elementy zewnętrzne nadwozia nowego PEUGEOT 308 zostały zaprojektowane tak, aby maksymalnie przylegać do wewnętrznych elementów konstrukcyjnych. W efekcie uzyskano atletyczne nadkola, pomimo że rozstaw kół nie został zwiększony.
Prosty i gładki bok nadwozia zyskuje moc dzięki ostrym, niemal kwadratowym nadkolom z przodu i z tyłu. W charakterystycznej stylistyce drzwi widać wyraźne inspiracje poprzednimi modelami (PEUGEOT 205, 208, 308…), ale całość jest dynamiczna dzięki pracy stylistów nad bryłą samochodu. Kształt tyłu, bardzo ważny dla parametrów aerodynamicznych auta, zaprojektowano z uwzględnieniem wyników testów optymalizacyjnych w tunelu aerodynamicznym. Charakterystyczna linia przecina aerodynamiczny tył, a linia dachu opada, przedłużona spojlerem, który stanowi ważny element stylistyki nowego PEUGEOT 308.
Na grillu nowego PEUGEOT 308 niepodzielnie króluje nowe logo marki, dodatkowo wyeksponowane zbiegającymi się w jego stronę elementami stylistycznymi. Zaawansowany technologicznie radar wykorzystywany przez systemy wspomagania znika z korzyścią dla designu całości pod blazonem z logo lwa. Miejsce na tablicę rejestracyjną przesunięto w dół.
Nowy Peugeot 308 SW – najładniejsze kombi, które zauroczy
Przednie reflektory są wykonane w technologii LED już w podstawowej wersji modelu. Ich cienka linia podkreśla dynamikę i stanowi jeden z charakterystycznych elementów stylu nowego PEUGEOT 308. Przedłużają je kły świateł dziennych, wcinające się w przedni zderzak. Ciekawy układ świateł doskonale wpisuje się w aktualny styl PEUGEOT i sprawia, że już na pierwszy rzut oka rozpoznajemy samochody marki, zarówno w dzień jak i w nocy.
W wersjach GT i GT Pack reflektory Full LED są jeszcze cieńsze. Zastosowano w nich PEUGEOT Matrix LED Technology, która zapewnia wyższą wydajność i bezpieczeństwo w codziennej eksploatacji. Tylne światła wykonano w technologii full LED w kształcie potrójnego śladu pazurów, tworzącego nowoczesną sygnaturę świetlną, charakterystyczną dla samochodów marki.
Nowy PEUGEOT 308 będzie dostępny w siedmiu kolorach lakieru: Szary Olivine, Niebieski Vertigo, Czerwony Elixir, Biały Nacré, Biały Banquise, Szary Artense i Czarny Perla Nera.
TECHNO SPIRIT – PEUGEOT i-Connect i i-Connect Advanced
PEUGEOT i-Cockpit® stanowi element DNA marki. Z każdą generacją wzbogaca się o nowe możliwości i modernizuje. W nowym PEUGEOT 308 ulepszono ergonomię, jakość, interfejs graficzny i technologię oraz wprowadzono nowy system multimedialny PEUGEOT i-Connect®. W nową kompaktową kierownicę wbudowano czujniki, które wykrywają, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy podczas korzystania z nowych systemów wspomagania prowadzenia.
Kierownica ma ergonomiczny kształt i w opcji może być podgrzewana. Jest wyposażona we wszystkie przełączniki:
• radia,
• mediów,
• telefonu,
• systemów wspomagania prowadzenia.
Usytuowany na linii wzroku kierowcy zestaw zegarów, od wersji Active Pack jest wyposażony w 10” cyfrowy wyświetlacz, a w wersji GT – w wyświetlacz trójwymiarowy. Cyfrowy panel zegarów oferuje możliwość zmiany i personalizacji ustawień. Ma kilka trybów wyświetlania (nawigacja online TomTom, radio/media, systemy wspomagania prowadzenia, przepływ energii elektrycznej itd.), które można zmieniać za pomocą przycisku na przełączniku zespolonym.
Konstrukcja deski rozdzielczej wykorzystuje układ „high-vent”, z nawiewami umieszczonymi na wprost głów kierowcy i pasażera, zapewniając im optymalny komfort. Taki układ deski rozdzielczej umożliwia również umieszczenie centralnego ekranu dotykowego o przekątnej 10”, dostępnego w standardzie, nieco poniżej poziomu panelu zegarów. Dzięki temu ekran, perfekcyjnie wbudowany w deskę rozdzielczą, jest bliżej ręki kierowcy.
Od wersji Allure w nowym PEUGEOT 308 zamiast panelu sterowania klimatyzacją pojawia się nowość – wirtualne przyciski i-toggles, których ustawienia można dowolnie zmieniać. Umieszczone obok centralnego ekranu, niczym otwarta książka, wnoszą nową estetykę i oferują poziom zaawansowania technologicznego niespotykany w tym segmencie. Każdy i-toggle to dotykowy przycisk skrótu zdefiniowany dowolnie przez użytkownika, który umożliwia przejście do sterowania klimatyzacją, kontaktu z telefonicznej listy, wybranej stacji radia czy uruchomienie aplikacji.
PEUGEOT i-Cockpit® w nowym PEUGEOT 308 jest nadal wyposażony w centralny ekran zwrócony ku kierowcy, bardziej ergonomiczny z punktu widzenia prowadzącego, ale tylko tyle, żeby pasażer nie czuł się wykluczony. Podobnie jest ze środkową konsolą, która jest celowo otwarta od strony pasażera. Było to jedno z założeń przy projektowaniu wnętrza nowego modelu. Projektantom zależało na osiągnięciu równowagi w podziale przestrzeni pomiędzy obiema osobami siedzącymi z przodu.
Stylistyka wnętrza kabiny w udany sposób eksponuje różnorodne, wysokiej klasy materiały. Oświetlenie ambientowe z diodami LED (8 kolorów do wyboru) ukrytymi za centralnym ekranem podświetla listwę deski i sięga aż do paneli drzwi, które w zależności od wersji mogą być wykończone piankowym tworzywem, tkaniną Alcantarą® lub wykonane z tłoczonego aluminium.
TECHNO SPIRIT – systemy wspomagające prowadzenie
Systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji, reprezentujące najwyższy poziom know-how marki, uzupełniają bogatą ofertę technologii pokładowych w nowym PEUGEOT 308:
Pakiet Drive Assist 2.0 to kolejny krok w stronę jazdy półautonomicznej. Będzie dostępny pod koniec roku. Obejmuje aktywny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersji z automatyczną skrzynią biegów EAT8) oraz system aktywnego utrzymywania samochodu na pasie ruchu. Obecnie jest wyposażony w trzy nowe funkcje działające na drogach dwujezdniowych:
• Zmiana pasa ruchu w trybie półautomatycznym: proponuje kierowcy wyprzedzenie samochodu jadącego z przodu, a następnie powrót na poprzedni pas. Działa przy prędkości od 70 km/h do 180 km/h,
• Podpowiadanie prędkości jazdy z wyprzedzeniem: system proponuje kierowcy dostosowanie prędkości (zwolnienie, przyspieszenie) w zależności od znaków ograniczenia prędkości,
• Dostosowanie prędkości na zakręcie: pozwala na optymalizację prędkości w zależności
od kąta zakrętu, działa do prędkości 180 km/h.
Nowy PEUGEOT 308 posiada nowe elementy wyposażenia godne wyższych segmentów, dostępne w standardzie lub w opcji:
• System dalekosiężnego monitorowania martwego pola widzenia (do 75 m),
• Ostrzeganie o samochodach znajdujących się z tyłu (po włączeniu wstecznego biegu system ostrzega o przeszkodach znajdujących się w pobliżu),
• Nowa kamera cofania 180° o wysokiej rozdzielczości z wbudowanym spryskiwaczem,
• Wspomaganie parkowania 360° z 4 kamerami (przednią, tylną i bocznymi),
• System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu,
• Podgrzewana na całej powierzchni szyba przednia z funkcją pełnego usuwania szronu oraz podgrzewana kierownica,
• Automatyczne połączenie alarmowe E-call+ z przesłaniem informacji o liczbie pasażerów, lokalizacji samochodu łącznie z określeniem, w którą stronę jest zwrócony na drodze,
• Zmiana ustawienia lusterek wstecznych po włączeniu wstecznego biegu.
PEUGEOT 308 oferuje, w zależności od wersji, bogaty zestaw systemów wspomagających prowadzenie i podnoszących bezpieczeństwo oraz komfort:
• Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8) z możliwością regulacji odległości między samochodami,
• Adaptacyjny tempomat w wersjach z manualną skrzynią biegów z możliwością zmiany zadanej odległości między samochodami,
• System automatycznego hamowania awaryjnego (rozpoznaje pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 7 km/h do 140 km/h w zależności od wersji) z funkcją ostrzegania o ryzyku kolizji,
• System aktywnego monitorowania pasa ruchu koryguje tor jazdy,
• System wykrywania zmęczenia kierowcy kontroluje czujność kierowcy w czasie długiej jazdy i przy prędkościach przekraczających 65 km/h. Kontrola odbywa się poprzez analizę niewielkich ruchów kierownicy,
• System automatycznego przełączania świateł,
• System rozszerzonego monitorowania znaków drogowych (stopu, zakazu wjazdu, zakazu wyprzedzania, końca zakazu wyprzedzania…).
• Otwierany dach z przesłoną,
• Alarm obwodowy, objętościowy z funkcją blokady otwarcia drzwi od wewnątrz,
• Elektryczny hamulec postojowy (we wszystkich wersjach).
Nowy PEUGEOT 308 ma zmienione proporcje nadwozia, które umocnią jego pozycję w segmencie:
• długość 4,36 m (+11 cm),
• pochylona i cofnięta szyba przednia,
• większy o 55 mm rozstaw osi (2,675 m), zwiększający ilość miejsca w drugim rzędzie,
• wysokość 1,44 m (niższa o 20 mm).
Bagażnik ma pojemność 412 litrów, w tym 28 litrów w komorach pod podłogą. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność bagażnika zwiększa się do 1323 litrów.
PERFECT FIT – silniki
Symbolem tak ważnej dla marki koncepcji Power of Choice są dwa napędy hybrydowe plug-in, oferowane w nowym PEUGEOT 308:
• HYBRID 225 e-EAT8, łączy silnik PureTech 180 KM (132 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8, z emisją CO 2 od 26 g/km i zasięgiem do 59 km* w trybie 100% elektrycznym (zgodnie z protokołem WLTP, w trakcie homologacji).
• HYBRID 180 e-EAT8, łączy silnik PureTech 150 KM (110 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8, z emisją CO 2 od 25 g/km i zasięgiem do 60 km* w trybie 100% elektrycznym (zgodnie z protokołem WLTP, w trakcie homologacji).
Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 12,4 kWh i moc 102 kW. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych, które spełniają wszystkie potrzeby i są dostosowane do różnych źródeł ładowania. W standardzie oferowana jest ładowarka o mocy 3,7 kW, a w opcji – 7,4 kW.
Szacunkowy czas ładowania wynosi:
• ze stacji Wall Box (32 A) 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 1 h 55 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 7,4 kW,
• ze wzmocnionego gniazda 16 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 3 h 50 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW,
• ze standardowego gniazda 8 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7 h 05 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW.
Model jest dostępny z następującymi silnikami spalinowymi o niskiej emisji CO 2 (od 117 g/km). Spełniają one najnowsze przepisy Euro 6 i są homologowane zgodnie z protokołem WLTP (Worldwide harmonized Light vehicules Test Procedures).
Benzynowe – trzycylindrowe o pojemności skokowej 1,2 l:
• PureTech 110 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
• PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
• PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
Wysokoprężne – czterocylindrowe o pojemności skokowej 1,5 l:
• BlueHdi 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
• BlueHDi 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
Nowy PEUGEOT 308 jest jest pierwszym samochodem w gamie, w którym pojawiło się nowe oznakowanie. Jest produkowany w Miluzie.
Źródło: PEUGEOT