Categories: Klasyki

Klasyk tygodnia – Škoda Octavia Combi zadebiutowała 60 lat temu

Pierwszy prototyp Škody Octavia Combi z dwukolorowym nadwoziem został zaprezentowany we wrześniu 1959 roku, ale oficjalna jego premiera odbyła się 11 września 1960 roku podczas Targów Przemysł.owych w Brnie.

Jednak przez kolejnych kilka miesięcy wciąż testowano egzemplarze z preserii. Produkcje seryjną w Kvasinach oficjalnie rozpoczęto w lipcu 1961 roku.

Škoda Octavia Combi powstała na identycznej ramie z niezależnym zawieszeniem kół jak wersja tudor. Dwudrzwiowe auto miało długość 4065 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1430 mm. Praktycznym rozwiązaniem były dwuczęściowe drzwi bagażnika.

Dużym atutem był bagażnik o objętości 690 l (do sufitu), a po złożeniu niedzielonych tylnych siedzeń do dyspozycji użytkownika była powierzchnia o długości 1495 mm i szerokości 1355 mm. W przypadku, gdy samochodem jechały tylko dwie osoby, dysponowały one bagażnikiem o objętości 1050 l. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą bagażnika, ale dostęp do niego był możliwy po otwarciu specjalnej pokrywy niezależnej od bagażnika. W późniejszym okresie produkcji z tego rozwiązania zrezygnowano i koło umieszczono w dolnej części bagażnika, co już było mniej praktycznym rozwiązaniem.

Praktycznym rozwiązaniem po złożeniu tylnych siedzeń i przesunięciu przednich foteli, była możliwość stworzenia miejsca do spania. Od 1961 roku producent oferował takie rozwiązanie już bez zbędnej dopłaty.



ŠKODA Auto Muzeum i dom Ferdinanda Porsche ponownie otwarte do zwiedzania

Pierwsza generacja Škody Octavia w wersji sedan (tudor) produkowana była do 1964 roku, a wersja kombi w Kvasinach aż do 1971 roku. Powstało 50 244 egz., a ostatni trafił do fabrycznego muzeum w Mlada Boleslav. Wersja kombi była znakomitym towarem eksportowym, a odbiorcami były takie kraja jak m.in. ówczesna NRD, Węgry, Norwegia oraz Australia i Islandia.



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago