Wiadomości

Raport TomTom – 82% Polaków jest skłonnych spędzić wakacyjny urlop w kraju

Polacy są bardziej skłonni zaplanować wakacyjną podróż w kraju, niż wyjeżdżać zagranicę – tak wynika z najnowszego, europejskiego badania opinii*, opublikowanego przez TomTom (TOM2), specjalistę w dziedzinie technologii geolokalizacji. Najbardziej preferowanym środkiem transportu jest samochód, zaś polscy ankietowani chętnie korzystają podczas jazdy z rozwiązań nawigacyjnych, które dają kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.

W obliczu trwającej jeszcze pandemii COVID-19, aczkolwiek w okolicznościach coraz bardziej sprzyjających podróżowaniu, związanych z luzowaniem kolejnych obostrzeń, TomTom postanowił sprawdzić, jakie plany na wakacje mają ankietowani z Polski oraz jaka forma podróży jest przez nich najbardziej preferowana. Dla 80% respondentów numerem 1 pozostaje samochód, a w dalszej kolejności samolot (24%) oraz pociąg (22%). Skłonność do podróżowania autem wynika z bezpieczeństwa – 72% Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że ta forma transportu w czasie pandemii jest bezpieczniejsza od pozostałych. Ponadto kierowcy cenią sobie większą: swobodę i elastyczność (64%), wygodę (56%), kontrolę w nieprzewidywalnych czasach (45%) oraz możliwość wzięcia większej ilości bagaży (36%).

Doceniamy lokalne atrakcje

Samochód jako najbardziej preferowana forma transportu może wynikać z faktu, że Polacy są bardziej skłonni zostać w tym roku na wakacje w kraju – odpowiedziało tak aż 82% ankietowanych. 61% respondentów wolałoby zostać w kraju ze względu na niepewność co do ograniczeń w podróżowaniu w innych państwach. Pandemia COVID-19 sprawiła też, że bardziej doceniamy swój kraj jako destynację urlopową (53%). Co więcej, jest duże prawdopodobieństwo, że ten trend utrzyma się w przyszłości. Ponad połowa polskich ankietowanych (52%) jest zdania, że nawet po pandemii jest bardziej prawdopodobne, że spędzą urlop w Polsce.

Jak wynika z badania TomTom ci, którzy woleliby na wakacje zostać w kraju, preferują przede wszystkim jego północną część. Najpopularniejsze kierunki wśród polskich ankietowanych to województwa: pomorskie (28%), zachodniopomorskie (20%) oraz warmińsko-mazurskie (19%), zaś w dalszej kolejności podkarpackie (19%) oraz małopolskie (17%). Niemal co trzeci respondent (32%) pojechałby do dwóch różnych destynacji, zaś co czwarty (25%) – do jednej. Dokładna, średnia liczba destynacji wyniosła 2,3.

Pandemia zniechęca do zagranicznych podróży

Podróż zagraniczna jest mniej popularnym wyborem, aczkolwiek wciąż ponad co trzeci ankietowany z Polski (35%) jest skłonny wybrać się do innego europejskiego kraju, zaś 11% respondentów rozważałoby wycieczkę na inny kontynent. Co nie jest zaskakujące, to pandemia COVID-19 jest istotnym czynnikiem powstrzymującym w tym roku Polaków przed podróżą zagranicę – uważa tak 48% ankietowanych badania TomTom. 44% respondentów boi się wyjeżdżać poza granice kraju z powodu pandemii. Niemal połowa Polaków (46%) nie byłaby skłonna przejść dodatkowej kwarantanny po urlopie, jeśli to byłoby warunkiem umożliwiającym podróż zagranicę.



Spośród polskich ankietowanych planujących podróżować po Europie samochodem, najpopularniejszym kierunkiem jest Chorwacja (22%). W dalszej kolejności pozostają Niemcy (19%), Słowacja (12%), Włochy (12%), Czechy (10%) oraz Hiszpania (10%).

„Ostatnie miesiące były dla Polaków trudne i wymagające, dlatego nie może dziwić, że z ostrożnym optymizmem podchodzimy do zbliżających się wakacji. Wobec różnych ograniczeń wciąż obowiązujących w związku z przekraczaniem granic, większość polskich ankietowanych w badaniu TomTom woli zostać w kraju i bardziej docenia lokalne destynacje turystyczne. To bardzo dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. Takie tendencje Polaków sprawiają, że to samochód jest najbardziej preferowanym środkiem transportu podczas wakacyjnych wojaży” – mówi Marcin Graczyk, Engineering Manager atTraffic Analytics,TomTom.

Pandemia COVID-19 odcisnęła duże piętno na tym, w jaki sposób planujemy wakacyjne podróże. 30% ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej jeździć samochodem, zaś 22% ograniczy korzystanie z transportu publicznego. Niemal połowa respondentów (47%) dopiero w ostatniej chwili zaplanuje wakacyjną wycieczkę, a ponad połowa (51%) nie zarezerwuje urlopu, dopóki nie zostaną zniesione ograniczenia w podróżowaniu. Pandemia nie sprawiła, że Polacy częściej niż dotychczas wyjeżdżają na weekendy, bądź organizują sobie wycieczki jednodniowe – odpowiedziało tak kolejno tylko 22% i 34%  ankietowanych.

Aplikacja TomTom GO Navigation teraz dostępna na Android Auto

Spośród respondentów, którzy nie są skłonni planować wakacyjnych podróży, 43% uznało, że nie może sobie pozwolić na urlop w tym roku, zaś 31% ankietowanych boi się podróży z powodu pandemii.

Z nawigacją bezpieczniej

Jeśli już ktoś podróżuje w wakacje samochodem, to coraz trudniej jest wyobrazić sobie jazdę bez pomocy rozwiązań nawigacyjnych. Ponad połowa kierowców z Polski (54%) korzysta z aplikacji nawigacyjnej w telefonie, 17% z nawigacji wbudowanej w pojeździe, zaś 16% z dedykowanego urządzenia nawigacyjnego.

„Wyniki badania TomTom prowadzą do wniosku, że na polskich drogach możemy w te wakacje spodziewać się dużego ruchu. Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych pozwala kierowcom sprawnie i szybko dotrzeć do wyznaczonego celu. TomTom nieustannie udoskonala swoje rozwiązania, które są dostępne w każdej formie – aplikacji na smartfony (TomTom GO Navigation), dedykowanego urządzenia – np.TomTom GO Discover, czy też nawigacji możliwej do wyświetlenia na ekranie systemu multimedialnego w pojeździe” – dodaje Marcin Graczyk.

Więcej informacji na temat tego, jak globalna pandemia zmieniła mobilność, można znaleźć na stronieTomTom Traffic Index.

Źródło: TomTom



Redakcja

Recent Posts

Lexus świętuje 35-lecie swojej działalności

Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…

23 godziny ago

Toyota C-HR Plug-in Hybrid w specjalnej ofercie rocznika 2024 z rabatem 24 tys. zł

Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…

2 dni ago

MG ZS Classic – w polskich salonach od 79,8 tys. zł

MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…

3 dni ago

Volkswagen AG – porozumienie z IG Metall w sprawie przyszłości i redukcji zatrudnienia

Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…

3 dni ago

Nissan, Honda i Mitsubishi Motors podpisują protokół ustaleń dotyczący współpracy

Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…

3 dni ago

Pierwsza Alfa Romeo 33 Stradale trafiła do klienta

Śmiała obietnica, jaką Alfa Romeo złożyła swoim fanom Alfisti na całym świecie, została dotrzymana. Pierwszy…

4 dni ago