W realizacji jest sześć obwodnic o łącznej długości 44,1 km i wartości 776 mln zł. Są to obwodnice Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie) i Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie).
Obecnie ogłoszonych jest 30 postępowań przetargowych, z czego siedem to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 62,8 km i wartości ok. 1,3 mld zł. Wśród tych przetargów czekamy na rozstrzygnięcia dotyczące realizacji m.in. obwodnicy Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie) czy Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Pozostałe 23 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 225 km. Są to m.in. przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73 w woj. podkarpackim czy przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15 (woj. wielkopolskie).
W przygotowaniu mamy obecnie 64 zadania o łącznej długości blisko 525 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Na tym etapie znajdują się między innymi obwodnica Nowego Targu w ciągu DK49 (woj. małopolskie) czy obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu DK74 (woj. lubelskie).
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R, a na ich podstawie będziemy wnioskować o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Te postępowania administracyjne prowadzone będą przez władze samorządowe. Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę.
Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.
Źródło: GDDKiA
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…