Wiadomości

Mazda – samochody i kolory formą wyrażania osobowości

Wiele osób najpierw zwraca uwagę na kolor samochodu, dopiero potem dostrzegając formę, styl i szczegóły. Kolor może nadać samochodowi charakter, wyróżnić go lub wtopić w pejzaż miasta. Być może nawet ważniejsze jest to, że wybór koloru daje klientom sposobność przekazania czegoś o nich samych lub o ich relacji z samochodem. Właśnie ta relacja definiowana jest jako Jinba-Ittai, charakterystyczne dla Mazdy poczucie jedności między samochodem, a kierowcą.

Wybiegające w przyszłość gamy kolorystyczne odnajdziemy już we wczesnych modelach Mazdy. Pierwszy seryjnie produkowany przez firmę samochód osobowy, Mazda R360 Coupé, pojawił się na rynku w 1960 roku w świeżych kolorach, jak miętowa zieleń, błękit nieba i jaskrawa czerwień, zachwycając klientów zarówno witalnością, jak i różnorodnością wyboru lakierów. Do wyboru było nawet kilka wersji dwukolorowych, co było rzadkością w ofercie przystępnych cenowo mikrosamochodów w tamtych czasach. W kolejnych latach Mazda nie rezygnowała z niezwykłych i nowoczesnych opcji kolorystycznych dla całej linii modeli. Na przykład kultowa Mazda Luce była dostępna z efektownymi złotymi i srebrnymi wykończeniami. Natomiast Mazda MX-5 już od 30 lat kusi żywymi kolorami na europejskich ulicach. Fani kultowego sportowego modelu zawsze mieli szeroki wybór unikatowych kolorów: od klasycznego i wyrafinowanego Racing Green, aż po jaskrawy lakier Racing Orange, zarezerwowany dla jubileuszowej wersji 30th Anniversary.

Podobnie jak dekady temu, większość ludzi wybiera obecnie samochody w kolorze, który w ich odczuciu oddaje ich osobowość: Na przykład w kulturze zachodniej czerwień – kolor, który od dawna ma szczególne znaczenie dla Mazdy i wiernych fanów marki – kojarzy się z takimi cechami jak odwaga i dynamizm. Ciemniejszy odcień, jaki prezentuje granatowy lakier Deep Crystal Blue, wyraża przeciwieństwo – poczucie spokojnego wyrafinowania. Kolor czarny symbolizuje indywidualność i pewność siebie, zielony to naturalność, prostota i pogoda ducha. Ogólnie rzecz biorąc, jasne i żywe kolory odzwierciedlają młodzieńczy dobry humor, podczas gdy neutralne i ciemniejsze roztaczają aurę elegancji i powściągliwości. Jazda sportowym samochodem w kolorze limonkowej zieleni to świadectwo kawalerskiej fantazji, domagającej się zauważenia, natomiast kompaktowy SUV, Mazda CX-30 w kolorze Polymetal Gray może sugerować bardziej stonowany gust.

 

Jakie kolory dominują na drogach? Zależy, na jakie drogi trafisz. Popularność kolorów na niektórych rynkach kształtują tradycje i lokalna kultura. Na przykład kolor czarny zajął w roku w 2020 w ujęciu globalnym drugie miejsce w rankingu popularności kolorów pojazdów. Jednak nie wszędzie – chociaż w Europie i Japonii ten ciemny odcień wybierano dla ponad 20 procent nowo rejestrowanych samochodów, w Ameryce Południowej stanowił zaledwie 10 procent, a w Indiach około 2 procent. Przeciwieństwo czarnego – biały, znajduje się na szczycie listy we wszystkich regionach, z wyjątkiem jednego: Europy.

Mazda – doświadczone ręce mistrzów Takumi

Tutaj inna neutralna barwa zyskuje na popularności w ciągu ostatnich kilku lat: W 2020 roku 29 procent nowych samochodów było w kolorze szarym. Od kilku lat kolor ten cieszy się ogromną popularnością w modzie, technologii oraz wzornictwie i nie widać oznak spadku zainteresowania. Włosy na kolor siwy farbują znane modelki; hasztag Grannyhair został użyty na Instagramie ponad 360 tys. razy. Amerykańska firma Pantone, ekspert w dziedzinie barw, wybrała nawet lakier Ultimate Grey jako jeden z kolorów roku 2020. Według firmy, reprezentuje on siłę i trwałość, a także oznacza poszukiwanie prawdy, wiedzy i mądrości. W niepewnych czasach daje poczucie konsekwencji i bezpieczeństwa. Szary jest zatem zarówno ponadczasowy, jak i bardzo nowoczesny, co czyni go idealnym wyborem dla długoterminowej inwestycji, jaką bywa samochód. Popyt na szare modele jest nadal duży, Mazda rozszerzyła wiec gamę odcieni szarości, aby zaoferować klientom jeszcze szerszy wybór. Dzięki lakierom Polymetal Gray i Machine Gray Mazda daje klientom możliwość zaprezentowania ich upodobania do pięknych proporcji, łagodnych linii i dynamicznych sylwetek za pomocą wyjątkowego, a zarazem powściągliwego koloru.



Mazda, oferując 12 opcji kolorystycznych – od jedwabistego lakieru Arctic White po Jet Black – oraz trzy trójtonowe opcje dla modelu MX-30, daje klientom szerokie możliwości ekspresji – pod każdym względem. Technika lakiernicza Aqua Tech Mazdy, bazująca na farbach wodorozcieńczalnych, zmniejsza ilość lotnych związków organicznych (VOC), gazów, CO₂ i drobnych cząstek stałych, emitowanych podczas procesu lakierowania. Dzięki najniższym poziomom emisji lotnych związków organicznych i CO2, technika lakiernicza Aqua Tech Mazdy jest obecnie jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska procesów lakierowania samochodów. Natomiast dla dwóch charakterystycznych kolorów Mazdy, Machine Gray i Soul Red Crystal, firma opracowała nową, złożoną technikę lakierowania. Nazwano ją Takuminuri, łącząc dwa japońskie słowa „mistrz rzemiosła” (Takumi) i „malowanie” (Nuri). Technika ta pozwala w seryjnej produkcji uzyskać w przypadku każdego egzemplarza efekt przypominający samochody malowane ręcznie przez rzemieślników, choć lakierowanie wykonują roboty. Innowacyjne procesy lakiernicze oraz bogata oferta kolorów nadwozia to sposoby Mazdy na celebrowanie piękna barw – w każdym ich odcieniu.

Źródło: Mazda



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

18 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

19 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago