Od początku prac nad Oplem Corsą‑e Rally oczywistym było, że potrzebuje on systemu dźwiękowego. Niemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszalne ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Niestety podobnie jak w innych obszarach tej rewolucyjnej koncepcji rajdów samochodów elektrycznych nikt nie miał doświadczenia w projektowaniu takich systemów akustycznych.
Pierwszą kwestią był sprzęt. Musiał być mocny i solidny. Dostępne na rynku głośniki montuje się zazwyczaj wewnątrz pojazdów lub budynków, więc raczej nie są one wodoodporne. Jednak żeby elektryczny samochód rajdowy był dobrze słyszalny dla widzów, głośniki należało zamontować na zewnątrz nadwozia, gdzie są narażone na wibracje, brud i wilgoć.
Inżynierowie Opla przystąpili więc do poszukiwań wytrzymałych głośników wśród akcesoriów przeznaczonych do… jednostek pływających. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa bryzgoszczelne głośniki, z których każdy zużywa do 400 watów mocy. Są one zasilane wzmacniaczem otrzymującym sygnały z własnego modułu sterującego. Jest to „czarna skrzynka” działająca pod kontrolą specjalnie napisanego oprogramowania przetwarzającego dane napływające z pojazdu.
System uwzględnia prędkość obrotową silnika, dzięki czemu może odtwarzać na przykład pisk tracących przyczepność opon. Dostrojenie ostatecznego profilu dźwiękowego zajęło kilka miesięcy. Oprogramowanie było ciągle rozwijane i obecnie jest oparte na „odgłosie biegu jałowego” w zatrzymanym samochodzie, który można dostosować do wszystkich przedziałów prędkości.
Dźwięk można regulować na dwóch poziomach mocy. W czasie przemieszczania się po drogach publicznych między odcinkami rajdu używany jest tryb cichy. Dźwięk emitowany jest z pełną mocą tylko na odcinkach specjalnych. Regulamin wymaga, aby zespół odpowiednio ustawiał natężenie dźwięku.
„Nie chcieliśmy, żeby była to prosta symulacja odgłosów silnika spalinowego. Stworzyliśmy wyjątkowy „elektryczny” dźwięk, który pasuje do tego projektu” — mówi Jörg Schrott, dyrektor Opel Motorsport. „Jesteśmy zadowoleni z efektu i przekonani, że dźwięk zapewni także emocje kibicom na odcinkach specjalnych, mimo że zgodnie z naszym zamysłem różni się od ryku silnika spalinowego klasycznego samochodu rajdowego”.
System dźwiękowy zostanie przetestowany po raz pierwszy w prawdziwych zawodach, w dniu 7 i 8 maja na 33. ADAC ACTRONICS Rally Sulingen otwierającym sezon ADAC Opel e‑Rally Cup.
Źródło: Opel
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…