Mercedes-Benz Polska – jak jeździć bardziej ekonomicznie i ekologicznie (cykl filmów na temat ekojazdy)

Wiele osób utożsamia „eco-driving” z oszczędną, a przez to powolną jazdą – ale to stereotyp. Każdy może być „ekokierowcą”, jeździć efektywniej i w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Czym więc naprawdę jesteco-driving i na czym polega?

W pierwszym odcinku cyklu filmów Mercedesa na temat ekojazdy znany polski sportowiec Andrzej Bargiel wspólnie z trenerem techniki jazdy Przemkiem Boskiem będą rozmawiać o stylu jazdy, który sprzyja obniżeniu zużycia paliwa i/lub energii. Wystarczy kilka prostych zasad, by lepiej wykorzystać ekologiczny potencjał samochodu – czy to z napędem spalinowym, hybrydowym, czy elektrycznym –i ograniczyć zapotrzebowanie na benzynę, olej napędowy albo prąd. 

Nowy cykl filmów i materiałów Mercedes-Benz Polska przybliża tematykę zrównoważonej jazdy – bardziej oszczędnej i przyjaznej środowisku. Jego bohaterami są znany polski narciarz wysokogórski i himalaista Andrzej Bargiel – prywatnie doświadczony użytkownik aut elektrycznych i hybrydowych plug-in – oraz pilot rajdowyi trener techniki jazdy Przemek Bosak. W każdym odcinku będą oni jeździć Mercedesem GLE 350 de z hybrydowym napędem plug-in. Hybrydy plug-in to samochody, które łączą świat aut spalinowych oraz elektrycznych. Dysponując silnikiem spalinowym i elektrycznym, oferują duży łączny zasięg, a dzięki możliwości ładowania akumulatora z zewnątrz potrafią przejechać jednorazowo tylko „na prądzie” nawet ok. 100 km.W rezultacie na co dzień można je użytkować niczym auto elektryczne.

Uniwersalne zasady dla każdego kierowcy

Pierwszy odcinek cyklu w całości poświęcono jednak technice eco-drivingu (z ang. ekojazdy), która dotyczy wszystkich kierowców – aut spalinowych, hybrydowych i elektrycznych. W dużym stopniu efektywne prowadzenie samochodów z różnymi rodzajami napędu opiera się na tych samych zasadach. Słowo-klucz to „zrównoważenie”. Liczy się przede wszystkim płynność przyspieszania i hamowania, możliwie bez gwałtownych zmian obciążenia („wduszania” pedału gazu lub ostrego hamowania). Wcale nie oznacza to jednak tamowania ruchu – jednym z mitów na temat ekojazdy jest konieczność niespiesznego nabierania prędkości. Tymczasem przyspieszać trzeba energicznie, do chwili osiągnięcia pożądanej prędkości wciskając pedał gazu na 3/4 głębokości.

Zrównoważona jazda wymaga przewidywania – powinniśmy bacznie obserwować ruch uliczny, starać się przewidywać zachowania innych jego użytkowników, a także zawczasu reagować na zmieniające się warunki (np. ograniczenia prędkości). Przyda się również cierpliwość: nierzadko okazuje się, że dynamiczny start ze skrzyżowania lub wyprzedzanie nie mają sensu, ponieważ wkrótce trzeba będzie zatrzymać się na kolejnym skrzyżowaniu. Należy zawsze pamiętać, że rozpędzanie pojazdu wymaga znacznie większej ilości energii niż utrzymywanie stałej prędkości.

20 lat Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska – od kilkunastu do ponad 400 klasycznych aut z gwiazdą

„Skutkiem ubocznym” takiego stylu jazdy jest wyższy poziom bezpieczeństwa: śledzenie i przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu może zapewnić więcej czasu na reakcje, gdy dochodzi do groźnej sytuacji na drodze.

Korzystanie z możliwości, jakie zapewnia nasze auto

Oprócz tego warto zadbać o techniczną kondycję samochodu i korzystać z dostępnego wyposażenia. W autach, które nie oferują systemu monitorowania ciśnieniu w ogumieniu, należy regularnie (co 1-3 miesiące) sprawdzać jego poziom – zbyt niskie ciśnienie podnosi zużycie paliwa i/lub energii. W pojazdach z manualną przekładnią warto nauczyć się korzystania z hamowania silnikiem (np. redukować bieg celem ograniczenia prędkości na zjazdach albo drogę do skrzyżowania możliwie długo pokonywać na biegu, wysprzęglając dopiero tuż przed zatrzymaniem się).

W nowoczesnych autach z automatyczną przekładnią to elektronika decyduje o doborze przełożeń – ale kierowca może wybrać tryb ekonomiczny (zazwyczaj nazwany „Eco”), w którym skrzynia zmienia biegi wcześniej. Szybko okaże się, że dynamika samochodu jest wówczas wystarczająca do codziennej jazdy. W przypadku hybryd plug-in do dyspozycji jest także m.in. funkcja intensywniejszej rekuperacji (uruchamianą dźwignią zmiany kierunku jazdy lub manetkami), pozwalająca skuteczniej odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości/hamowania. Więcej informacji o samych trybach pracy hybrydowego napędu plug-in pojawi się w kolejnych odcinkach.

Wiele współczesnych samochodów wspomaga kierowców w bardziej efektywnym stylu jazdy – wyświetla sugestie, by przy niewielkim obciążeniu wcześniej zmienić bieg na wyższy, przypomina o ograniczeniu prędkości albo sugeruje odpuścić pedał przyspieszenia, bo wykrywa skrzyżowanie lub obszar zabudowany. Kierowy często nie zwracają uwagi na te ikony, tymczasem pomagają one ograniczyć zużycie paliwa w sytuacjach, gdy dochodzi do bezsensownej utraty energii, nie ma np. potrzeby jazdy na niskim biegu lub można wcześniej zdjąć nogę z gazu.

Cztery podstawowe zasady ekojazdy

Płynne przyspieszanie i hamowanie, techniczne przygotowanie auta, przewidywanie sytuacji na drodze oraz dostosowanie stylu jazdy do warunków – oto cztery podstawowe zasady eco-drivingu, czyli ekojazdy. Kluczowe jest tu odpowiednia świadomość i zaangażowanie kierowcy. W praktyce – nieco większe skupienie, śledzenie ruchu oraz zachowania samochodu. Już drobne zmiany w zwyczajach za kierownicą mogą przełożyć się na obniżenie zużycia paliwa i/lub energii, a przy okazji – także na wyższy poziom bezpieczeństwa.

Źródło: Mercedes-Benz