Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM – zwinny i oszczędny

 Chcesz zrobić wrażenie, to podjedź Swiftem. To mały spryciarz, zwinny i oszczędny. Może się podobać nie tylko paniom. Suzuki Swift został stworzony do miasta, bo w tym środowisku czuje się najlepiej. 

Suzuki Swift jest ważnym modelem w palecie japońskiego producenta i od 1983 roku doczekał się sześciu generacji. Pierwsza miała premierę w 1983 roku podczas Yokohama Motor Show. To był także pierwszy miejski globalny model Suzuki, którego kolejne generacje produkowane były poza Japonią w m.in. węgierskim Esztergom. W 2017 roku zadebiutowała szósta generacja, która w połowie 2020 roku przeszła face lifting.

Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM – oszczędna jednostka napędowa

Swifta napędza 1,2-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy DualJet o mocy 83 KM połączonym z układem mild hybrid 12V SHVS z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 10 Ah. W testowym aucie zastosowano 5-biegową manualną skrzynię. Już na pierwszy rzut oka widać, że ten zestaw najlepiej sprawdzi się w codziennej jeździe.W jednostce napędowej zastosowano podwójny wtrysk, który zapewnia dynamiczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Elektrycznie sterowany układ zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych (VVT), pompa oleju o regulowanym wydatku i elektronicznie sterowane dysze natryskowe oleju do chłodzenia tłoka mają dodatkowo przyczyniać się do oszczędniej jazdy.

Gdy hamujemy, hybryda przekształca energię kinetyczną w elektryczną, która jest wykorzystywana przez maszynę elektryczną ISG działającą jak generator i silnik jednocześnie do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

W mieście samochód jest bardzo dynamiczny, szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu i równie sprawnie hamuje. Układ kierowniczy sprawia, że manewry w ciasnych miejscach nie stanowią problemu, natomiast kierownica obraca się zbyt lekko przy wyższych prędkościach. Przy120 km/h trzeba ją mocno trzymać.

Stosunkowo twarde zawieszenie nawiązuje do temperamentu tego auta, ale niestety może dać się we znaki na nierównościach. W środku pojazdu jest dość cicho, ale przy prędkościach powyżej 100 km/h podnosimy o ton głos podczas rozmowy. W trasie Swift traci też swój wigor i momentami dostaje zadyszki.

Pięciobiegowa skrzynia to również rozwiązanie, które sprawdzi się w mieście. W trasie przydałaby się „szóstka”. Plusem natomiast jest to, że wrzucając piątkę, można już nie dotykać drążka zmiany biegów od 50 km/h wzwyż. Co oznacza,że jadąc przez teren zabudowany bez zatrzymywania nie musimy nic robić.

Pokonaliśmy tym samochodem dystans ponad 600 km. Podczas jazdy trasą szybkiego ruchu i drogami lokalnymi przy prędkości dochodzącej do 110 km/h spalanie osiągnęło średnio 3,8 l/100 km. Podczas jazdy miejskiej po ulicach stolicy, podskoczyło do 4,2 l/100 km. W sumie średnie spalanie z całego testu, przy jeździe mieszanej osiągnęło 4,5 l/100 km, co i tak wydaje się bardzo dobrym wynikiem.

Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM – systemy wspierające bezpieczeństwo

Swift w wersji wyposażenia Elegance oferuje bogatą paletę systemów bezpieczeństwa. Jazdę ułatwia funkcja rozpoznawania znaków drogowych, w tym przypadku system odczytuje ograniczenia prędkości i zakaz wyprzedzania. Kierowca ma również do dyspozycji asystentów martwego pola oraz utrzymania w pasie ruchu. Dość uciążliwy, szczególnie w mieście jest układ reagowania przedkolizyjnego, który potrafi nas alarmować podczas podjeżdżania do samochodu stojącego przed nami na światłach. Biorąc pod uwagę, że w mieście możemy się tak zatrzymywać kilkadziesiąt razy dziennie – jest to bardzo męczące dla kierowcy.

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid 1.4 BoosterJet 2WD – niepozorny wojownik

Oczywiście na pokładzie tego mistrza oszczędności nie mogło zabraknąć systemu start-stop. Podczas parkowania pomaga nam kamera cofania z czujnikami, co w tym samochodzie jest bardzo pomocne, ponieważ szyba z tyłu jest mała i niewiele przez nią widać. Dodatkowo podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego przydaje się system ostrzegania o ruchu poprzecznym. Natomiast dzięki sporej powierzchni szyby czołowej i dużym lusterkom wstecznym widoczność zza kierownicy w pozostałych kierunkach jest bardzo dobra.

Bezkluczykowy system włączania silnika świetnie wpisuje się w awangardowy styl tego samochodu. Szkoda, że hamulec postojowy jest tradycyjny – elektryczny zaoszczędziłby miejsca i sprawił, że wnętrze byłoby jeszcze bardziej funkcjonalne.

Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM –

Testowany Swift miał lakier w kolorze Burning Red Pearl Metallic połączony z czarnym dachem, co wygląda naprawdę atrakcyjnie. W tym przypadku wybór koloru wcale nie jest taki oczywisty, bo we wszystkich barwach Swiftowi jest do twarzy.

Nie gorzej jest w środku. Zegary na tablicy rozdzielczej umieszczono w tubach, co podkreśla sportowy charakter tego auta. Pomiędzy nimi znajduje się kolorowy ekran komputera pokładowego.

Czerwone elementy i srebrne obwódki nadają wnętrzu dynamiki i elegancji. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie i aż szkoda, że producent nie zastosował plastików lepszej jakości.

Miejsce można zająć wygodnie, co ułatwia spłaszczona u dołu kierownica, którą w tej wersji wyposażenia można regulować w dwóch płaszczyznach. Z poziomu kierownicy można obsługiwać zarówno tempomat adaptacyjny, jak i system multimedialny oraz komputer pokładowy. Konsola środkowa jest lekko nachylona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę podczas jazdy. Zastosowano także 7-calowy ekran dotykowy  systemu multimedialnego. Do dyspozycji w tej wersji mamy zarówno nawigację fabryczną, jak i możliwość podłączenia telefonu za pomocą złącza USB i korzystania z aplikacji m.in. Android Auto.

Fotel kierowcy jest wygodny pod warunkiem, że pokonujemy krótkie trasy. Zarówno siedzisko kierowcy, jak i pasażera jest podgrzewane, co przydaje się, gdy ziąb na dworze. Pomimo dość małej przestrzeni wnętrze bardzo dobrze zagospodarowano. Przed pasażerem jest pojemny zamykany schowek, pomiędzy przednimi fotelami znajduje się połka na telefon i dwa miejsca na kubki oraz za dźwignią hamulca ręcznego jeszcze jedno miejsce, w którym można odstawić np. butelkę z napojem. Jest usytuowane tak, że mogą z niego korzystać pasażerowie zajmujący miejsca z przodu i z tyłu. Zresztą w Swifcie z odstawieniem butelki z napojem nie będzie w ogóle kłopotu, gdyż we wszystkich czterech drzwiach mamy miejsce na półlitrową butelkę.

Na tylnej kanapie zmieszczą się trzy osoby drobnej postury. Skromny bagażnik o pojemności 265 l ma prostopadłościenny kształt, dzięki czemu udaje się go w całości wykorzystać. Cotygodniowe zakupy lub bagaże na wyjazd weekendowy spokojnie pomieści. Po złożeniu oparć tylnej kanapy będziemy mieli do dyspozycji nawet 947 l.

Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM – podsumowanie

Swift najlepiej czuje się w mieście i trudno mu się dziwić. Zgiełk i ruch to jego żywioł. Nie lubi nudy. Nie zawiedzie oczekiwań ani aktywnego handlowca, ani rodzica, który zawsze jest w niedoczasie. Przy okazji może sprawiać sporo frajdy, wkładając w codzienność trochę przyjemnych barw. Ważnym argumentem jest także stosunkowo małe zużycie paliwa.

Suzuki Swift Hybrid FL 1.2 DualJet+12VSHVS 83 KM – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1197 cm3, R4, DualJet, benzyna
Moc83 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy107 Nm przy 2800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd5-biegowa manualna, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s
Średnie zużycie paliwa podczas testu4,5 l/100 km
Długość3845 mm
Szerokość1735 mm
Wysokość1495 mm
Rozstaw osi2450 mm
Pojemność bagażnika256 l
Pojemność zbiornika paliwa37 l
Masa własna856 kg
Cena wersji Elegance64 500 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka