Część pracowników usuwających skutki awarii musi wykonywać swoje obowiązki w warunkach wysokiego ryzyka, wszystko jedno, czy wyjeżdżają jako pomoc drogowa, uzupełniają ubytki w nawierzchniach dróg, czy dbają o utrzymanie sieci gazowej lub wodociągowej. Wielu z nich odnosi obrażenia w wypadkach lub ginie każdego roku na drogach Europy.
Panele odblaskowe mogą ograniczyć liczbę wypadków, szczególnie w czasie długich, ciemnych zimowych nocy. Efektywność paneli odblaskowych uzależniona jest od świateł innych pojazdów i są one mniej skuteczne, gdy zbliżamy się do nich wyjeżdżając zza zakrętu. Ostatnio Ford wpadł na ciekawy pomysł.
Pierwsze w swoim rodzaju elektroniczne panele o wysokiej jasności nie wymagają innych źródeł światła, aby skutecznie ostrzegać z odległości. Czerwone pasy są podświetlane dzięki przepływowi prądu przez cienką warstwę gazu zawierającego fosfor – technologia ta jest już stosowana w kokpitach samolotów oraz w ekranach sprzętu medycznego i wojskowego.
Ford testował takie panele we współpracy z Northumbrian Water Group w Wielkiej Brytanii, umożliwiając inżynierom sprawdzenie ich skuteczności w rzeczywistych warunkach i ocenę korzyści płynących z zastosowania paneli, które świecą nawet wtedy, gdy inni kierowcy zaniedbują włączenie swoich reflektorów. Obecnie panele dostępne są dla modeli Ford Transit i Transit Custom w Wielkiej Brytanii, a włączenie elektronicznych paneli świetlnych wysokiej jasności jest tak proste, jak naciśnięcie przełącznika za fotelem kierowcy. Northumbrian Water Group jest pierwszym komercyjnym użytkownikiem paneli. Obecnie Ford bada możliwości oferowania elektronicznych paneli świetlnych w innych krajach europejskich.
Ford Transit L5 2.0 EcoBlue 130 KM FWD – kurnik czy leżanka?
Sprzedaż vanów Transit i Transit Custom w ubiegłym roku wyniosła 203 074 egzemplarze, znacząco przyczyniając się do zajęcia przez Forda szósty raz z rzędu pozycji lidera w segmencie pojazdów użytkowych w Europie.
Źródło: Ford