Klasyki

Mercedes-Benz Klasy C – tradycja od 1982 roku

Od momentu debiutu kompaktowych modeli Mercedes-Benz w 1982 r. Klasa C stała się jedną z najpopularniejszych serii aut z gwiazdą. To między innymi zasługa jej różnorodności i innowacyjnych rozwiązań technicznych pochodzących z topowych limuzyn ze Stuttgartu.

Sukces ma odzwierciedlenie w liczbach: przez 39 lat wyprodukowano ponad 10,5 miliona samochodów tego segmentu. Już niebawem  zadebiutuje kolejna odsłona Klasy C – seria modelowa 206.

Premiera kompaktowych modeli Mercedes-Benz w 1982 r. wyznaczyła kurs na udaną przyszłość. Z jednej strony dała początek późniejszej linii Klasy C, z drugiej – stanowiła impuls dla strategicznej ofensywy modelowej, która przekształciła Mercedes-Benz z klasycznego producenta aut luksusowych w nowoczesną, szeroko pojętą markę premium.

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz – pasy bezpieczeństwa

Klasa C jest dziś równie wszechstronna, co popularna m.in. za sprawą szerokiej gamy, obejmującej wersje Limuzyna, Kombi, Coupé i Kabriolet. Jej rodzinę uzupełniają całkowicie elektryczny SUV EQC oraz modele GLC i GLC Coupé. Trwająca blisko 40 lat historia Klasy C rozpoczęła się od niewielkiej rewolucji: oto w 1982 r. do uznanych serii modelowych w klasie aut luksusowych (Klasa S) oraz w klasie wyższej (późniejsza Klasa E) dołączyła bardziej kompaktowa limuzyna – seria W 201 w wersjach 190 i 190 E.

Pojazdy o kompaktowych gabarytach, zaopatrzone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, miały jednak swoje miejsce w historii Mercedes-Benz na długo przed debiutem W 201. Ich tradycja sięga samych początków samochodu. Projektując takie konstrukcje, inżynierowie z powodzeniem przenosili swoje doświadczenie i wiedzę zgromadzoną przy budowie pojazdów klasy wyższej i luksusowej do niższych segmentów. Już w 8 lat po wynalezieniu samochodu Carl Benz zaprojektował kompaktowy pojazd Velo, wprowadzony na rynek w 1894 r. Prace nad kompaktowymi samochodami kontynuowano w ramach koncernu Daimler-Benz AG, powstałego w wyniku fuzji w 1926 r. Tak powstały m.in. Mercedes-Benz 170 (W 15, 1931 r.), tylnosilnikowe modele 130 (W 23, 1934) i 170 H (W 28, 1936) oraz wyjątkowo ceniony Mercedes-Benz 170 V (W 136, 1936 ). Po drugiej wojnie światowej powstały ważne projekty kompaktowych aut osobowych – zwłaszcza seria modelowa W 122 z lat 50. oraz serie W 118 i W 119 z lat 60. Ostatecznie decyzja o zbudowaniu kompaktowego modelu zapadła w latach 70. XX wieku, kiedy to narodziła się seria modeli W 201, wprowadzona na rynek w 1982 r.



Mercedes-Benz Klasy C i poprzednik 190 – tradycja od 1982 r.

Klasa C jest niezmiennie jedną z najpopularniejszych serii modelowych Mercedes-Benz. Od 2016 r. największym rynkiem zbytu limuzyn Klasy C są Chiny, a następnie: Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, gdzie kluczową rolę odgrywa też kombi. Nieprzerwana historia Klasy C rozpoczęła się w latach 80. ubiegłego wieku, wraz z debiutem Mercedesa 190 z serii W 201. Jego wprowadzenie przyczyniło się do znacznego odmłodzenia wizerunku marki spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Z czasem Mercedes-Benz zaczął jeszcze bardziej różnicować klasę swoich kompaktowych modeli: w 1993 r. serię 201 zastąpił typoszereg 202 (najpierw jako sedan, a od 1996 r. także jako kombi), który po raz pierwszy otrzymał nazwę „Klasa C”. W ramach serii 203, debiutującej w 2000 r., do sprzedaży obok sedana i kombi trafił wariant SportCoupé (od 2008 r. oferowany jako CLC). Zastąpiło go klasyczne coupé z serii 204 (sedan i kombi były wytwarzane w latach 2007-2014, a coupé – 2011-2015). W 2014 r. swoją premierę miała Klasa C z serii 204, najpierw dostępna jako limuzyna oraz limuzyna z długim rozstawem osi i kombi, od 2015 r. jako coupé, a od 2016 r. – także jako kabriolet.

Ponadto Klasa C może pochwalić się wieloma bliskimi krewnymi: SLK (od 1996 r.) i SLC (do 2020 r.), GLC (od 2008 r., początkowo model był oznaczony jako GLK), GLC Coupé (od 2016 r.) oraz całkowicie elektrycznym EQC (od 2019 ).

Od debiutu modelu 190 do klientów na całym świecie dostarczono ponad 10 mln samochodów tego segmentu tylko w wersjach limuzyna i kombi.

Nowa seria modelowa Klasy C – 206 – zostanie wprowadzona na rynek wiosną 2021 r.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Bruksela 2025 – Leapmotor prezentuje model C10 REEV

Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…

5 godzin ago

Lexus świętuje 35-lecie swojej działalności

Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…

1 dzień ago

Toyota C-HR Plug-in Hybrid w specjalnej ofercie rocznika 2024 z rabatem 24 tys. zł

Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…

2 dni ago

MG ZS Classic – w polskich salonach od 79,8 tys. zł

MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…

3 dni ago

Volkswagen AG – porozumienie z IG Metall w sprawie przyszłości i redukcji zatrudnienia

Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen, związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie…

3 dni ago

Nissan, Honda i Mitsubishi Motors podpisują protokół ustaleń dotyczący współpracy

Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…

3 dni ago