Nie jest tajemnicą, że włoski producent od dekad poszukuje także swojego miejsca w kategorii minivanów i crossoverów, bo specjalizacja w małych hatchbackach czy sedanach, już dzisiaj nie wystarcza. W pewnym sensie jest to kontynuacja tego, co przed wielu laty zapoczątkował mała, sześcioosobowy Fiat 600 Multipla.
Chociaż uznawany powszechnie za samochodowego dziwoląga Fiat 600 Multipla, stał się jednak w owych czasach samochodem rodzinnym. W latach 1956-1965 wyprodukowano 129 994 egz., co można uznać za sukces włoskiego producenta.
Do legendarnej nazwy powrócono w 1997 roku, gdy po raz pierwszy zaprezentowano Fiata Multipla, zbudowanego na płycie podłogowej modeli Bravo/Brava, który wyróżniał się designem nadwozia z nietypowo rozmieszczonymi światłami. Takie rozwiązanie kwestionowano w niektórych krajach, jako niezgodne z przepisami. Ostatecznie po czterech latach powrócono do konwencjonalnych reflektorów. W latach 1997-2010 sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy.
W 2003 r. Fiat dołączył do oferty nieco mniejszy model o nazwie Idea, który rok później otrzymał bliźniaka w postaci Lancii Musa.
Przyznać trzeba, iż każdy z tych modeli zaistniał na rynku. Zapewne większego sukcesu oczekiwał producent od Fiata 500L, który zadebiutował w 2012 roku i do chwili obecnej sprzedano 450 tys. egzemplarzy. model ten produkowany jest w serbskim Kragujevacu.
Model | Lata produkcji | Długość | Szerokość wysokość | Wysokość | Rozstaw osi |
Fiat 600 Multipla | 1956-1965 | 3531 | 1448 | 1581 | 2000 |
Fiat Multipla | 1998-2010 | 3994 | 1871 | 1670 | 2666 |
Fiat Idea | 2003-2017 | 3930 | 1698 | 1660 | 2510 |
Fiat 500L | 2012- | 4140 | 1780 | 1660 | 2612 |
Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – design rodziny 500
Niektórzy nazywają go nadmuchana pięćsetką. Jest jednak jednym z ważnych modeli w aktualnej palecie Fiata. Z cała pewnością potrzebny, bo jak już wspomniałem, konkurencja w tym segmencie nie śpi i jest to ważny segment na europejskim rynku.
Czy należy ten model krytykować? Z cała pewnością , jak każdy współcześnie produkowany samochód ma wady i zalety. My skupimy się na zaletach, których jest zdecydowanie więcej. Design nadwozia stanowi rozwinięcie podstawowego modelu rodziny 500. Jednak designerzy dobrali odpowiednie proporcje poszczególnych, charakterystycznych dla tej rodziny modeli elementów i nie da się zaprzeczyć, że 500L też ma swój indywidualnych charakter, który po ostatnim face liftingu stał się jeszcze bardziej wyrazisty.
Fiat 500 – odnowiona rodzina z bardziej zaawansowaną technologią
Szczególnie wyróżnia się wersja Sport z 17-calowymi obręczami z metali lekkich w kolorze czarnym z czerwoną wstawką oraz logo Sport na błotniku. Element Sport pojawia się także we wnętrzu pojazdu – na pokrywie schowka przed współpasażerem i oparciach siedzeń.
Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – nowoczesne i funkcjonalne wnętrze
Dobrze zaprojektowana deska rozdzielcza nie utrudnia życia kierowcy, gdyż wszystko jest w jego bezpośrednim zasięgu. Multifunkcyjna kierownica w typowym i sprawdzonym stylu Fiata. Poprawne są także przednie fotele, których komfort docenimy podczas dłuższej jazdy. Siedzi się na nich dość wysoko, ale zakres regulacji fotela i kierownicy można uznać za wystarczający. Zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca nad głową nawet osób o wzroście ponad 190 cm.
Odnowiony Fiat 500L otrzymał praktyczny system multimedialny Uconnect z 7 calowym dotykowym ekranem, nawigacją TomTom i usługami internetowymi (także informacje o korkach). Tak jak w innych modelach Fiata trzeba przyzwyczaić się do menu wprowadzania adresu i wyszukiwania miejsc POI w nawigacji. Warto skorzystać z komunikacji telefonu z radiem. Urządzenie dostosowano bowiem do współpracy ze smartfonami poprzez Android Auto i CarPlay.
Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – oszczędny diesel
Sprawdzony przez lata czterocylindrowy turbodiesel Fiata oferuje moc 120 KM. To w zupełności wystarcza dla tego samochodu, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w ciągu 11,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny jest od 1750 obr./min, co umożliwia dynamiczną jazdę w aglomeracji miejskiej. Nie mamy także zastrzeżeń do sześciobiegowej przekładni manualnej. Użytkownika tego silnika ucieszy jego ekonomiczne zużycie oleju napędowego, które podczas naszych jazd testowych często nie przekraczało 5,0 l/100 km. To oczywiście poza miastem, bo w ruchu miejskim, gdy często zatrzymujemy się na światłach, musimy się liczyć z wynikiem o 1-1.5 litra wyższym.
Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – podsumowanie
To z całą pewnością potrzebny model w palecie 500. Sprawdzi się jako auto rodzinne. Oferuje bagażnik, który po złożeniu tylnych siedzeń powiększa swoja objętość do 1480 litrów. Użytkownicy docenią też nowoczesną jednostkę napędową 1.6 MultiJet o mocy 120 KM, która w zupełności wystarczy nie tylko na codzienne dojazdy do pracy, ale ze względu na stosunkowo małe średnie zużycie oleju napędowego, również doceniona zostanie przy dłuższych wyprawach urlopowych.
Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4 wysokoprężny MultiJet II |
Moc | 120 KM przy 3750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | manualna 6-biegowa, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Średnie zużycie paliwa wg producenta | 4,6-5,6 l/100 km |
Długość | 4276 mm |
Szerokość | 1800 mm |
Wysokość | 1679 mm |
Rozstaw osi | 2612 mm |
Pojemność bagażnika | 455-1480 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Masa własna | 1245 kg |
Cena wersji testowanej | 109 3000 zł |